РІДКІСНІ ПРИМІРНИКИ ВІДЕНСЬКОГО ПІОНЕРА НОТНОГО ДРУКАРСТВА КРИСТОФА ТОРРИЧЕЛЛА В ФОНДАХ НБУВ

ЗаявникМоскалець Олександр Володимирович (Україна)
КонференціяМіжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. комунікація: актуальні тенденції у цифрову епоху» (2019)
ЗахідСекція 2. Атрибуція й опис книжкових та інших документних пам'яток як складова наукових досліджень
Назва доповідіРІДКІСНІ ПРИМІРНИКИ ВІДЕНСЬКОГО ПІОНЕРА НОТНОГО ДРУКАРСТВА КРИСТОФА ТОРРИЧЕЛЛА В ФОНДАХ НБУВ
Інформація про співдоповідачів
ПрезентаціяЗавантажити презентацію
СтаттяЗавантажити статтю


Тези доповіді

УДК 781.973.4
Москалець, Олександр Володимирович,
молодший н. c.,
НБУВ,
Київ, Україна
ORCID 0000-0001-6441-7647

РІДКІСНІ ПРИМІРНИКИ ВІДЕНСЬКОГО ПІОНЕРА НОТНОГО ДРУКАРСТВА КРИСТОФА ТОРРИЧЕЛЛА В ФОНДАХ НБУВ

Атрибутовано і вперше описано шість примірників рідкісних видань піонера віденського нотодрукарства Кристофа Торричелла (працював лише протягом 1781–1786 рр.). Охарактеризовано особливості цих видань, їхнє місце в контексті видавничої діяльності Торричелла, розкрито персоналії, які зустрічаються в присвятах цих творів, проаналізовано і доповнено перелік композиторів, з якими співробітничав Торричелла. Два з шести документів, за попередніми даними, відсутні в інших бібліотеках.
Ключові слова: нотне видавництво, Торричелла, Артарія, Крайт, Лем, Відень

Починаючи від останньої чверті XVIII сторіччя в музичній галузі Австрія обрала своїм культурним ментором Італію. Близьке сусідство цих країн призводило до постійної появи на музично-видавничому ринку австрійської столиці дедалі новіших видавців італійського походження. Основна низка прізвищ, які ілюструють цю тенденцію, могла б виглядати так: родина Артарія, Кристоф Торричелла, П‘єтро Мекетті, Транкуїлло Молло, Джованні Каппі, Антоніо Діабеллі.
Кристоф Торричелла (1715–1798), уродженець Швейцарії, став одним з піонерів нотного друкарства у Відні, але працював протягом порівняно недовгого часу: його самостійна видавнича діяльність тривала приблизно протягом п’яти років – з 1781 по 1786 рр. Ще з 1775 Торричелла був комісіонером деяких французьких, голландських та англійських видавництв (зокрема, Антуана Хуберті), а також мав свій власний магазин у Відні, який він зберіг за собою навіть після припинення видавничої діяльності. Короткочасність перебування Торричелла на музичному ринку пояснюється двома причинами: потужною конкуренцією (насамперед – з видавництвом «Artaria & Co.»), а також похилим віком видавця: у тодішній Австрії вважалося, що після сімдесяти років вести власну справу надто обтяжливо. У серпні 1786 року Торричелла влаштував аукціон, на якому, зокрема, 980 нотних дощок було продано видавництву «Artaria & Co.». Неважко здогадатися, що найвірогідніше, це були кліше найвідоміших композиторів і найпопулярніших творів того часу –– Моцарта (три Сонати і клавір увертюри до «Викрадення з Сералю»), чотирьох симфоній Й. Гайдна (Hob. I NN 73, 76, 77, 78), також твори К.В. Глюка, Дж. Сарті, Дж. Паїзіелло і ще деяких композиторів. У переліку композиторів, твори яких видавав Торричелла, трапляються багато інших дуже відомих на той час імен – Й. Б. Ванхаль, К. Стаміц, А. Сал‘єрі, М. Клементі, Л. Кожелух, Ф.А Гоффмайстер. Серед видань Торричелла – також три концерти та шість сонат Й.-С. Баха.
Ноти, випущені цим видавництвом, вигідно відрізнялися від тодішніх віденських та багатьох інших європейських видань ефектними гравюрами, які прикрашали титульні аркуші. Ці гравюри як такі могли б стати предметом окремого дослідження фахівців з образотворчого мистецтва. Крім того, Торричелла інколи випускав і книги. Зокрема, в 1782 р. вийшов його власний філософський трактат «Сьогоднішнє фарисейство» («Das Heutige Pharisäerthum»). Його надруковано стандартним готичним шрифтом німецькою мовою. У сканованому вигляді цю книгу, на відміну від багатьох його нотних видань, можна знайти в Інтернеті.
У відділі музичних фондів [далі ВМФ] при Інституту книгознавства НБУВ продовжується ретрокаталогізація фонду для електронного каталогу, який надає набагато більші можливості користувачам для пошуку, а бібліографів змушує здійснити бібліографічний опис з урахуванням сучасних досліджень музикознавців та сучасних можливостей зведених нотних каталогів, представлених в Інтернет середовищі. Отже, нещодавно було ретрокаталогізовно шість примірників видань, випущених віденським видавництвом Кристофа Торричелла з нотного зібрання Розумовських. Загальна кількість видань Торричелла, що збереглися в світі, є невеликою і кожне з них вважається раритетним. Серед знахідок у фонді ВМФ маємо аж дві виняткових удачі: два видання з шести торричелівських, ймовірно, є унікальними. Інформації про збереження примірників цих видань у бібліотеках світу не знайдено ані в електронних, ані у друкованих довідково-бібліографічних ресурсах у галузі нотного друкарства. Немає відомостей навіть про самий факт існування друкованих видань цих творів. Крім того, цінність знахідки збільшує те, що цю музику досі не досліджували музикознавці і, вона, ймовірно, не виконувалася протягом щонайменше 230 років.
Тексти титульних аркушів видавництва Торрічелла, що зберігаються у ВМФ, складені французькою і рясніють орфографічними помилками. Причому у різних виданнях можуть бути розбіжності в написанні одних і тих самих найпростіших поширених слів. Це свідчить про недостатнє володіння французькою як самим Торричелла, так і деякими його гравірувальниками (наприклад, Йозефом Заграднічком).
Першим з віднайдених раритетів, а можливо й унікальних примірників, є примірник «Гармонічної музики, або Партити для двох гобоїв, двох кларнетів, двох фаготів та двох мисливських ріжків» віденського композитора і флейтиста Карла Крайта.
Крайт, Карл (бл. 1746, Відень – 1803).
Musique harmonique ou Parthie [Ноти] : pour Deux Haubois [! hautbois], Deux Clarinettes, Deux Fagottes et Deux Cors de Chasse [Es dur] / Composé par M[-r] C. Kreith ; Dedié à Son Excellence Monsieur le Comte de Pellegrini, Comandeur de l'ordre Militaire de Marie Therese Conseiller intime d'Etat General de l'Artillerie, du Genie Comandant les Corps de Ingenieurs, Mineurs Sappeurs [! Sapeurs], de S. M. I. R. A. &. &. [Sa Majesté Impériale et Royale Apostolique] par son tres humble et très obeisant [! obéissant] serviteur Christoph Torricella Marchand d'Estampes, et Editeur de Musique &. – [Parties]. – À Vienne : Publiés, et se trouves [! trouve] ... Chez Christoph Torricella, [ca 1781]. – 7 part. (ob - 4 p., cl in B 1 - 5, [1] p., cl in B 2 - 5, [1] p., fg 1 - 5, [1] p., fg 2 - 5, [1] p., cor da caccia in Es 1 - 4 p., cor da caccia in Es 2 - 4 p.) : il.; 37×25 cm.
Видання опубліковано у вигляді семи не зброшурованих партій духових інструментів в обкладинці (загальна кількість сторінок у партіях – 36) і повністю зберігся в абсолютно задовільному стані. На титульному аркуші зазначено помилковий склад виконавців: це не октет, а септет (без другого гобоя). Твір присвячено графу Карлу Пеллегріні. Рукопис цього твору Крайта, датований бл. 1780 р., зберігається в замку Вольфеґґ у Музичному архіві князя Вальдбург-Вольфеґґ-Вальдзейського в Німеччині (земля Баден-Вюртемберг) (RISM ID no.: 454000272). Видання датуємо не раніше 1781 р., з огляду на рік появи рукопису та початком діяльності видавництва К. Торричелла. За даними RISM друкованих видань цього твору в бібліотеках світу не знайдено.
Другим раритетним або унікальним виданням є «Великий концерт для скрипки та інших інструментів» данського скрипаля-віртуоза і композитора Петера Мандрупа Лема.
Лем, Петер (П'єр) Мандруп (1758–1828)
Grand Concert [Ноти] : [G dur] : pour le Violon à Different Instruments / Composé par M[-r] Pierre Lem ; Dedié à Sa Majesté Christian VII Roi de Dannemarck et de Norvege, des Vandalls et Gothes, Duc de Folstein, Schlewik, Storman et Ditmarsen, Comte d'Oldemburg et Delmenhorst &: &: &: par son très humble et très Obéissant Serviteur Chr. Torricella Marchand d'Estampes et Editeur de Musique. – À Vienne : Publiés, et se vend ... Chez Christoph Torricella, [1781–1784]. – 4 part. (vl princ – 7, [1] p., vl 1 – 5, [1] p., vl 2 – 5, [1] p., vla – 3, [1] p.) : il.; 36×26 cm.
Відомостей про видання творів цього автора, які дійшли до нашого часу, у RISM не знайдено. Роки видання (1781–1784) встановлено з огляду на вкрай нетривалий період існування видавництва К. Торричелла. Твір присвячено Кристіану VII Скаженому, королю Данії та Норвегії. Номер нотної дошки відсутній. Особливості використання французьких діакритичних знаків та пунктуацію в тексті титульного аркуша збережено у бібліографічному описі. Бракує партії віолончелі і с. 3-4 обкладинки. Ймовірно, оригінальний комплект включав й інші партії (бас, дерев'яні духові тощо).
Ретрокаталогізація нот з ВМФ продовжується, а це надає надію, що співробітники ВМФ зможуть внести свою лепту у справу створення зведеного Міжнародного каталогу музичних джерел (RISM) не тільки раритетними, але й унікальними виданнями і таким чином скорегувати знання про західноєвропейську музичну культуру та її розповсюдження на українських теренах ХVIIІ ст.

Бібліографічні посилання
1. Weinmann, A. Katalog Anton Huberty (Wien) und Christoph Torricella. Vienne, Universal Edition, 1962. 88 p. OCLC 1203393
2. Івченко Л. Реконструкція нотної колекції графа О.К. Розумовського за каталогами ХVIII сторіччя. К, 2004. 643 с.

References
1. Weinmann, A. Katalog Anton Huberty (Wien) und Christoph Torricella. Vienne, Universal Edition, 1962. 88 p.
2. Ivchenko L. Reconstruction of Count’s O.K. Rozumovsky Score Collection following XVIII century catalogues. Kyiv, 2004. 643 p.

Oleksandr Moskalets,
Junior researcher of the Music Funds Department of Institute of Bibliology in Vernadsky National Library of Ukraine
Kyiv, Ukraine
ORCID 0000-0001-6441-7647

RARE SAMPLES OF PIONEER OF VIENNA MUSIC PUBLISHING CHRISTOPH TORRICELLA IN THE FUNDS OF VNLU

6 samples of rare Vienna music publisher Christoph Torricella were attributed and described in Vernadsky National Library of Ukraine. This editor was a pioneer of music publishing in Vienna, he worked only during 5 years (1781–86). According to the data bases of RISM and other sources, 2 of these documents are not presented in the libraries of the world (works by K. Kreith and P. Lem). The article deals with special features of these editions, personalia of people to whom they are dedicated.
Keywords: music publisher, Torricella, Artaria, Kreith, Lem, Vienna