Веб-технології в технологічному процесі обслуговування користувачів бібліотек

ЗаявникТрачук Людмила Федорівна (Україна)
ФорумМіжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація» (2015)
ЗахідСекція 3. Бібліотека як суспільно-інформаційний центр наповнення соціальних комунікацій
Назва доповідіВеб-технології в технологічному процесі обслуговування користувачів бібліотек
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
СтаттяЗавантажити статтю


Тези доповіді

Інформатизація всіх сфер людської діяльності, що активізувалася в кінці ХХ ст. і не оминула бібліотек, спричинила модернізацію засобів виконання бібліотекою її сутнісних функцій та підвищення уваги науковців до технологізації бібліотечної практики. Інтернет, як вищий еволюційний рівень розвитку інформаційно-комунікаційних технологій, для бібліотек є джерелом інформації, засобом комунікації і бібліотечного виробництва. Поєднання цих якостей дозволяє розглядати його як інструмент вдосконалення обслуговування користувачів у віртуальному середовищі.
Метою дослідження є визначення шляхів модернізації технологічного процесу обслуговування користувачів обласних універсальних наукових бібліотек в умовах застосування сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, зорієнтованих на мережу Інтернет.
Для виявлення напрямів застосування вже відомих та новітніх веб-технологій проаналізовано теоретичні праці відомих науковців та сайти обласних універсальних наукових бібліотек (ОУНБ) України як головний елемент присутності цих бібліотек в Інтернеті, що свідчить про використання новітніх технологій.
Виявлено, що станом на липень 2015 р. 90 % ОУНБ України надають користувачам доступ до онлайн-каталогів, 55 % зосередили на своїх сайтах колекції повних текстів документів – електронні бібліотеки. 75 % ОУНБ з певною регулярністю ведуть свої сторінки в соціальних мережах Facebook, Twitter, Google+, ВКонтакте, причому 70 % з них зареєстровані у Facebook, 35 % – ВКонтакте, 30 % – у Twitter; найменш популярною є мережа Google+ – в ній зареєстровано лише 10 % ОУНБ.
Для підготовки нових чи рекламування традиційних продуктів та послуг 75 % бібліотек використовують мультимедійні технології. Найпопулярнішим серед бібліотек сервісом для створення буктрейлерів, віртуальних подорожей бібліотекою, відеоновин виявився відеохостинг YouTube. 86,6 % бібліотек поширюють мультимедійні продукти в інтернет-середовищі саме з його допомогою. Одна бібліотека свій відеопутівник створила і транслює на сайті за допомогою сервісу Jwplayer. Презентація віртуальних виставок, повних текстів творів електронних бібліотек, програм вебінарів здійснюється завдяки сервісам Calameo, Slideshare, Prezi (використовують 13,3 % бібліотек), Issuu та FlippingBook (6,6 %).
Половина досліджених бібліотек ведуть блоги (на платформі Blogger), в окремих бібліотеках майже кожен відділ має свій блог. 40 % ОУНБ пропонують користувачам електронну розсилку інформації на адреси електронної пошти користувачів. Як правило, це новинна інформація: бібліографічні описи нових надходжень у бібліотеку, нові надходження до електронної бібліотеки.
Гостьову книгу як засіб спілкування користувачів з бібліотекарями пропонують 30 % бібліотек. Одна бібліотека використовує її для допомоги в інформаційному пошуку, перетворивши на сервіс довідково-бібліографічного обслуговування. Ще одним комунікаційним ресурсом, який застосовують досліджені бібліотеки, є форум. 15 % бібліотек пропонують в його межах обговорювати твори художньої літератури, висловлювати пропозиції щодо удосконалення обслуговування, надсилати бібліографічні та фактографічні запити.
15 % досліджених бібліотек представили на сайті аудіоподкасти, розраховані, в першу чергу, на людей з особливими потребами – озвучені бібліотекарями та волонтерами художні поетичні та прозові твори, корисні поради щодо здорового способу життя, біографічні нариси про відомих митців, психологічну літературу та ін. Зв’язок між вікі-сервісами та бібліотеками забезпечують лише присвячені бібліотекам сторінки у Вікіпедії.
Аналіз рівня застосування веб-технологій у діяльності ОУНБ України дозволяє зробити висновок, що для створення нових та популяризації наявних продуктів та послуг бібліотеки найчастіше використовують соціальні мережі, блоги, окремі мультимедійні технології. Рідше бібліотеки послуговуються інструментами комунікативної взаємодії з користувачами – гостьовими книгами, форумами тощо. Перспективним для співпраці бібліотекарів та користувачів є використання вікі-технологій. Користувачеорієнтовані веб-технології нового покоління можуть стати тими сучасними соціальними інструментами, за допомогою яких бібліотечна діяльність набуватиме нової соціогуманітарної якості.