Інноваційні технології обслуговування користувачів у провідних бібліотеках України

ЗаявникБеліна Людмила Миколаївна (Україна)
КонференціяМіжнародна наукова конференція «Адаптація завдань і функцій наукової бібліотеки до вимог розвитку цифрових інформаційних ресурсів» (2013)
Західне вказано
Назва доповідіІнноваційні технології обслуговування користувачів у провідних бібліотеках України
Інформація про співдоповідачівВласенко Наталія Миколаївна, м.н.с. відділу обслуговування основними фондами
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

Сучасне інформаційне суспільство формує новий тип особистості, користувача, головними рисами якого є високий рівень інформаційної культури, комунікативності та вміння сприймати значні обсяги інформації з подальшим її використанням. Бібліотека як суспільний інститут повинна бути готова до інформаційно-бібліотечного обслуговування такого типу користувача, задоволення найрізноманітніших його інформаційних потреб, а також їх прогнозування для планування подальшої стратегії діяльності.
Активне використання новітніх інформаційних технологій, їх вивчення та впровадження у бібліотечну практику є одним з ключових завдань сучасної бібліотеки. Бібліотечна спільнота нашої держави теж не стоїть осторонь технологічних перетворень та використовує надбання інформатики у своїй діяльності. Інноваційні підходи зосереджено на найважливіших ділянках роботи, зокрема, процесах обслуговування користувачів.
Доповідачами вивчався досвід наукових та національних бібліотек України з питань впровадження та функціонування інноваційних технологій обслуговування користувачів, зокрема послуг, які надаються за допомогою Інтернету.
Огляд сайтів провідних бібліотек країни показав, що більшість наукових та національних бібліотек України надають користувачам такі електронні послуги, як віртуальна довідка, електронна доставка документів (ЕДД), фахове дистанційне консультування. Можливість здійснювати електронне замовлення віддаленим користувачам надається лише у декількох бібліотеках. Серед республіканських та обласних універсальних наукових бібліотек найбільший спектр електронних послуг представлений Дніпропетровською обласною універсальною науковою бібліотекою: електронне замовлення, ЕДД, віртуальна довідка ДОУНБ, електронна читальна зала РДБ. Автоматизована книговидача реалізована, як правило, у бібліотеках навчальних закладів, зокрема, Національного університету «Львівська політехніка», Донецького національного університету економіки і торгівлі ім. М. І. Туган-Барановського, Києво-Могилянської академії, Хмельницького національного університету та ін.
Варто зазначити, що інформатизація бібліотек не є одномоментним та швидким явищем, а потребує чітко спланованого та комплексного підходу. Автоматизації бібліотечних процесів передує велика підготовча робота. Більшість бібліотек визначають такі головні етапи підготовки до автоматизації обслуговування користувачів:
• оволодіння співробітниками комп’ютерною грамотністю;
• ретроконверсія фондів, створення імідж-каталогів;
• створення бази даних «Читачі»;
• штрих-кодування літератури.
Останній етап – штрихове кодування – важлива складова бібліотечної технології, яка дозволяє проводити облік фондів у автоматизованому режимі, контролювати систему обслуговування, здійснювати автоматизовану книговидачу та забезпечувати зв’язок між фізичними потоками документів та інформаційною системою автоматизації бібліотеки. Штрих-кодування літератури є необхідним заходом для збереження бібліотечного фонду в процесі обслуговування Важливими та актуальними послугами, які надаються користувачам, є послуга електронного сповіщення та продовження терміну користування документами. Їх впровадження є можливим завдяки функціонування системи електронного формуляру, реалізованій у багатьох бібліотеках України.
Отже, використання інноваційних технологій у бібліотечній практиці дозволяє якісніше та швидше задовольнити інформаційні потреби користувачів різних категорій, тому автоматизація бібліотечно-інформаційного обслуговування має бути одним з першочергових завдань наукової бібліотеки.