ІНФОРМАЦІЙНО-БІБЛІОТЕЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТИ І НАУКИ В УКРАЇНІ
Заявник | Романченко Інна Григорівна (Україна) |
---|---|
Конференція | Міжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація» (2015) |
Захід | Секція 6. Організація ресурсів наукової бібліотеки, партнерство та ефективність |
Назва доповіді | ІНФОРМАЦІЙНО-БІБЛІОТЕЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТИ І НАУКИ В УКРАЇНІ |
Інформація про співдоповідачів | |
Презентація | не завантажено |
Стаття | не завантажено |
Тези доповіді
Найважливішим елементом розвитку постіндустріального суспільства є інформаційна інфраструктура держави, що забезпечує формування інформаційно-ресурсного середовища, яке спрямоване на накопичення, обробку та розповсюдження інформації.
Невід’ємною частиною сучасного розвинутого суспільства є розвиток нових парадигм інформаційно-бібліотечного забезпечення освіти і науки, що пов’язано з розбудовою е-освіти (е-learning) та е-науки (e-Science), їх місця і ролі у соціокультурному, соціотехнічному просторі, глобальній цифровій інфраструктурі.
Інформаційні ресурси сьогодні є стратегічними ресурсами поряд із фінансовими, енергетичними та ін. і слугують забезпеченню цивілізаційної інформаційної єдності. Сучасні наукові бібліотеки здатні якісно змінювати традиційні підходи до інформаційно-бібліотечного обслуговування, використовуючи наявні інформаційні ресурси й бази даних, формуючи нове електронне інформаційне середовище шляхом створення колекцій електронних ресурсів, оцифрування фондів рідкісних видань наукової та навчальної літератури, надаючи доступ до репозитаріїв та світових інформаційних ресурсів.
Формування науково-освітнього середовища на національному і регіональному рівнях передбачає необхідність консолідації та взаємодії освітніх й наукових ресурсів, розробки та впровадження глобальних інформаційних систем і мереж, характерними особливостями яких є забезпечення інформацією територіально віддалених користувачів; використання неоднорідного програмного і апаратного забезпечення; зростання інформаційних ресурсів та користувачів, інтеграція неоднорідних інформаційних ресурсів, використання хмарних та GRID-сервісів. Завдяки новим методам збору просторових даних неухильно зростає їх обсяг, підвищується оперативність їх отримання, завершується перехід на якісно нові, цифрові технології їх збирання, обробки, розповсюдження та використання.
Перед освітянськими науковими установами сьогодні стоїть багато завдань: сприяння інтеграції науки, освіти і виробництва, підготовка наукових кадрів, створення та розбудова наукових шкіл, ефективне впровадження кредитно-модульної системи навчання та дистанційної освіти (е-learning), формування традиційних, електронних, цифрових і віртуальних освітніх та наукових інформаційно-бібліотечних ресурсів, в тому числі міжнародних, участь у корпоративних проектах зі створення і використання електронних наукових ресурсів, запровадження доступу до віддалених наукових інформаційних ресурсів, презентація наукових досліджень та навчально-методичних розробок професорсько-викладацького складу у репозитаріях, розширення асортименту інформаційно-бібліотечних послуг на основі впровадження сучасних бібліотечних та інформаційних технологій, підвищення рівня інформаційної культури користувачів бібліотеки, забезпеченість кваліфікованими інформаційно-бібліотечними кадрами.
У зв’язку зі швидкими темпами змін, що відбуваються в науці (трансформація, глобалізація, світова та європейська інтеграція, диференціація й інтеграція наукових галузей), в середі вчених (академічна мобільність, необхідність обробки потенційно величезних об’ємів інформації, незалежно від її розташування, спілкування і співпраця під час досліджень у мережах), сучасних наукових дослідженнях (інтенсивне застосування інформаційних технологій) та з урахуванням обмеженості ресурсів, що існують в будь-якому суспільстві, виклики сьогодення можна задовольнити лише спільним і скоординованим інформаційно-бібліотечним забезпеченням науки і освіти в Україні.
Проблеми забезпечення інформаційних потреб користувачів у наукових бібліотечних установах існують через мовний бар’єр науковців, їх подекуди низьку інформаційну культуру, обмеження фінансових ресурсів у відборі і придбанні прав доступу до світових баз і банків даних науково-освітніх ресурсів.
Основними завданнями інформаційно-бібліотечного забезпечення освіти і науки в Україні є повне й оперативне задоволення інформаційних потреб користувачів, а саме:
розробка загальнодержавних програм і проектів розвитку та використання науково-освітніх інформаційних ресурсів;
планомірна розробка системних заходів із проведення наукових досліджень, з метою визначення основних тенденцій розвитку науки та закономірностей диференціації й інтеграції наукових галузей в Україні та світі;
організація просторового пошуку, збирання, аналітико-синтетичної обробки, зберігання та розповсюдження науково-освітніх ресурсів із використанням сучасних інформаційних систем і технологій,
організація доступу до регіональних, національних і світових науково-освітніх інформаційних ресурсів;
систематичне інформування користувачів про існуючі та нові науково-освітні інформаційно-бібліотечні ресурси;
уніфікація науково-освітніх інформаційно-бібліотечних ресурсів, розробка єдиних вимог до програмних продуктів та їх впровадження у бібліотеки;
інтеграція неоднорідних науково-освітніх інформаційних ресурсів;
ведення в бібліотечних установах постійно діючого навчання, тренінгів з інформаційної культури користувачів, з метою ознайомлення з новими інформаційно-бібліотечними ресурсами, продуктами і послугами в науково-освітній галузі;
забезпечення отримання інформаційно-бібліотечними працівниками безперервної професійної освіти.
Ми в соціальних мережах