Сучасні тенденції комплексного обслуговування користувачів у контексті інформаційно-комунікаційної діяльності наукової бібліотеки

ЗаявникКоваль Тетяна Миколаївна (Україна)
ФорумМіжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація» (2015)
ЗахідСекція 1.Інформаційно-комунікаційна діяльність бібліотек: завдання інтеграції з галузями освіти, науки, культури
Назва доповідіСучасні тенденції комплексного обслуговування користувачів у контексті інформаційно-комунікаційної діяльності наукової бібліотеки
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

УДК:027.54: 004.77- 021.383

СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ КОМПЛЕКСНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ КОРИСТУВАЧІВ
В КОНТЕКСТІ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НАУКОВОЇ БІБЛІОТЕКИ
(тези)


Тетяна Миколаївна Коваль, к.і.н.,
Зав. відділу комплексного бібліотечного обслуговування НБУВ


Сучасне світове середовище як сфера інформаційних обмінів містить у собі розгалужену систему суспільних структур, які забезпечують зберігання наявної та виробництво нової інформації та організацію її використання усередині віртуального простору. Цей комплекс структур становить інформаційний потенціал світового суспільства.
Одним з опорних центрів такої діяльності є наукові бібліотеки, які активізують роботу, пов’язану з уведенням у суспільний обіг матеріалів своїх фондів, впроваджують різноманітні форми використання власного інформаційного ресурсу. Завдяки застосуванню передових бібліотечно-інформаційних технологій, провідні наукові бібліотеки стрімко перетворюються з усталених традиційних книгозбірень – у повноцінні з точки зору сучасних вимог загальнодержавні науково-інформаційні центри, багатопрофільні міждисциплінарні науково-дослідні установи.
Зростаюча «трудовитратність» орієнтування у наявному інформаційному потоці спонукає користувачів звертатися саме до бібліотек, зобов’язуючи останніх брати на себе функцію оперативного пошуку затребуваної інформації, її аналізу, визначення ступеня її значу¬щості, обробки та адаптації її до споживацьких вимог. Сучасний бібліотечно-інформаційний сервіс ставить на перше місце користувача, як центральну фігуру, навколо якої концентрується вся бібліотечна діяльність. Одна із сучасних концепцій інформаційно-бібліотечного обслуговування базується на ідеї забезпечення будь-якого користувача, де б він не занаходився, будь яким відкритим документом, де б він не зберігався. Тож не випадково саме шлях інформаційно-комунікаційного розвитку обрала Національна Бібліотека України імені В. І. Вернадського (НБУВ) як визнаний український лідер щодо впровадження нових інформаційних технологій та прогресивних форм бібліотечного сервісу. В умовах сьогодення НБУВ створює нову модель інформаційно-бібліотечного обслуговування, зорієнтовану на користувачів незалежно від соціального статусу, національної належності, віку, мови, місця проживання тощо. Бібліотека переглядає свої пріоритети, змінює соціальні функції в умовах активного розвитку електронного інформаційного бізнесу, переорієнтації на обслуговування не читача взагалі, а конкретного відвідувача, користувача, споживача або їх конкретної соціальної групи.
У практичній діяльності спостерігається зміна усталеної парадигми бібліотечного сервісу, що базувався на використанні паперових документів – на парадигму книгозбірні як інформаційної магістралі з наданням доступу як локальним користувачам так і віддаленим до сучасних інформаційних ресурсів, зокрема: електронних каталогів, баз даних власної генерації та запозичених, інтернет ресурсів, електронних колекцій, тематичних колекцій тощо.
На сьогодні Відділ комплексного бібліотечного обслуговування (ВКБО) здійснює бібліотечно-інформаційне обслуговування користувачів як документом так і інформацією у реальному та віртуальному просторі. ВКБО активно запроваджує дистанційне інформаційне обслуговування у соціальних мережах з метою популярізації власних сервісів, ресурсів і продуктів. Створення та опрелюднення власних бібліотечно-інформаційних масивів у соціальних мережах обумовлює включення їх у суспільний та науковий обіг електронного інформаційно-комунікаційного простору та виступає як важливий фактор задоволення інформаційних потреб віддалених користувачів. Так за період з 2010 року по перший квартал 2015року на бібліотечному веб-порталі було опубліковано 42 виставки (журнальних та книжкових видань). Нині ВКБО обслуговує понад 100 тис. користувачів на рік, яким для роботи у читальних залах з підсобних фондів видається близько 800 тис. друкованих видань.
Також ВКБО вирішує цілу низку наріжних завдань:
– формує єдину загальнобібліотечну базу даних відомостей про читачів НБУВ; ( загальна кількість якої становить 243 000 користувачів);
– формує БД картографічного фонду (13000 записів);
– має всі типи носіїв інформації:
*бібліотечні фонди (підсобний фонд універсального профілю, фонд періодичних видань, фонд картографічних видань, підсобний фонд дисертацій);
* електронні інформаційні ресурси;
* видання на СД- ромах (періодичні видання);
– здійснює бібліотечно-інформаційне обслуговування користувачів в різних режимах обслуговування:
* у режимі запит-відповідь;
* тематичний добір документів по запиту: пріоритетному, автоматизованому;
– надає весь наявний арсенал послуг усім категоріям користувачів.
Отже, бібліотека перетворюється на центр інтегровано¬го інформаційно-комунікаційного забезпечення наукового, навчального, виробничого, культурологічного, освітнього та інших суспільних процесів, а її інформаційно-комунікаційні технології стають стратегічним век¬тором її розвитку. На цьому шляху ВКБО:
– удосконалює обслуговування користувачів шляхом створення власних інформаційних ресурсів та надання доступу до них;
– популяризує власні електронні інформаційні ресурси, послуги та продукти на веб- порталі НБУВ;
– розробляє і впроваджує електронну форму реєстрації віддалених користувачів на веб-порталі НБУВ (спільно з відділом програмно-технологічного забезпечення комп’ютерних мереж);
– складає соціально-психологічий портрет віддаленого користувача наукової бібліотеки як споживача електронних інформаційних послуг.