Прес-служба НБУВ: становлення й сутність

ЗаявникЗдановська Валентина Петрівна (Україна)
ФорумМіжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація» (2015)
ЗахідСекція 1.Інформаційно-комунікаційна діяльність бібліотек: завдання інтеграції з галузями освіти, науки, культури
Назва доповідіПрес-служба НБУВ: становлення й сутність
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

Сучасні бібліотеки функціонують в умовах глобалізації комунікаційних процесів, перетворення інформації у важливу домінанту суспільного розвитку, швидкого інформаційного обміну, взаємопроникнення й взаємовпливу сталих і нових соціальних інститутів.
Допомогти налагодити партнерський дискурс між різноманітними соціальними суб’єктами покликані прес-служби (ПС), як ключовий елемент системи PR, адже саме ПС відіграють роль ініціатора та координатора у реалізації PR-стратегії будь-якої установи, зокрема й бібліотеки.
Слід зазначити, що в економічній сфері, бізнесі та в органах державного управління ПС функціонують з 90-х рр. минулого століття. За цей час вони завоювали статус підрозділів, які реально впливають на інформаційну та комунікаційну політику установ, є їх ситемоутворюючим елементом, реалізують соціальні й корпоративні практики тощо. Організаційні та інституалізаційні питання діяльності ПС як посередника в системі «держава – мас-медіа – суспільство» в органах державної влади, банківських установах, неурядових організаціях, установах освіти, на підприємствах і в театральній сфері ґрунтовно проаналізовано вітчизняними й зарубіжними дослідниками.
Щодо становлення й сутності ПС у бібліотеках, то тут можемо говорити лише про вивчення окремих аспектів зв’язків із засобами масової інформації (ЗМІ) у системі бібліотечного PR і в розробці маркетингових стратегій бібліотек.
ПС у бібліотеках – явище поодиноке, хоча функція зв’язків із громадськістю та ЗМІ була їм притаманна завжди в межах культурно-просвітницької діяльності. Втім, окремі дослідники наголошують, що ПС мають реалізовувати не лише означену вище функцію, а й інформаційну, аналітичну, прогностичну, організаційну, управлінську, нормативну, консультативну та довідкову функції.
Очевидно, що створення ПС в бібліотеках і виконання ними означеного функціоналу вимагає від самих бібліотек належного кадрового забезпечення та подолання багатьох організаційно-фінансових складнощів. Проведений нами аналіз структур вітчизняних національних, державних і обласних універсальних наукових бібліотек показав, що в умовах економічного спаду, в якому нині перебуває наша держава, не кожна провідна бібліотека може утримувати такий підрозділ. Зазвичай, функцію зв’язків з громадськістю та ЗМІ покладено на відділи інформаційної політики, соціокультурної діяльності, інноваційного розвитку, регіональні інформаційні центри, центри просування читання тощо.
Зв’язками із громадськістю та ЗМІ в Національній бібліотеці України імені В.І. Вернадського (НБУВ) донедавна цілеспрямовано займався Культурно-просвітницький центр (КПЦ) НБУВ. Завдяки колишнім керівникам КПЦ канд. іст. наук Н. Солонській та канд. іст. наук Н. Захаровій, а також очолюваному ними колективу різнобічна діяльність НБУВ, її унікальні бібліотечні колекції неодноразово ставали героями спеціальних телевізійних програм і репортажів провідних телеканалів і друкованих ЗМІ, популяризувалися на сторінці НБУВ у соціальних мережах Fasebook, Twitter та в інтернет-блозі Культурно-просвітницького центру НБУВ.
У 2013 році на виконання вимог законодавства України про інформацію, а також зважаючи на зміни в інформаційній політиці НБУВ, керівництвом бібліотеки було прийнято рішення про створення ПС НБУВ. Її статус як окремої неструктурної робочої групи, мету та основні завдання було визначено в «Положенні про Прес-службу Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського», затвердженому в 2014.
ПС НБУВ має на меті забезпечення взаємодії між елементами соціальної системи, повне та об’єктивне інформування громадськості про науково-інформаційну діяльність НБУВ і сприяння її публічному позиціюванню як сучасної науково-дослідної установи, головного бібліотечно-інформаційного та культурно-освітнього центру держави. Для досягнення цієї мети ПС НБУВ взаємодіє з усіма структурними підрозділами бібліотеки та узгоджує свій медіаплан із поточними і перспективними планами роботи НБУВ.
Діяльність ПС НБУВ ґрунтується на принципах відкритості, законності, репрезентативності, конструктивності, партнерства та креативності. Слід зауважити, що практика роботи довела доцільність використання ще одного важливого принципу – випереджувального інформаційного ефекту, який допомагає уникнути розривів у формуванні суспільної думки про НБУВ.
Основними напрямами діяльності ПС НБУВ на сьогодні визначено такі:
• розвиток зв’язків з медіасередовищем (традиційними та електронними ЗМІ, неформальними комунікаційними ресурсами), громадськістю, ПС органів державної влади, наукових установ, громадських і професійних об’єднань;
• формування та зміцнення позитивного іміджу НБУВ у традиційних та електронних іноземних, загальноукраїнських, регіональних та місцевих ЗМІ, інтернет-просторі, соціальних мережах, громадських і професійних об’єднаннях;
• оперативне інформування дирекції НБУВ про динаміку громадської думки, відгуки в пресі, на телебаченні та радіо, у соціальних мережах щодо діяльності НБУВ та її структурних підрозділів;
• формування внутрішньобібліотечного інформаційного поля;
• формування інформаційного архіву ПС документами, що висвітлюють науково-інформаційну, культурну, освітню та суспільно значиму діяльність НБУВ.
У межах першого напряму працівниками ПС НБУВ на сучасному етапі налагоджено комунікації з ПС НАН України та вищих навчальних закладів, провідними теле- та радіокомпаніями культурологічного спрямування, інтенсифіковано роботу із залучення ЗМІ до висвітлення результатів науково-інформаційної діяльності колективу бібліотеки, популяризації унікальних інформаційних ресурсів НБУВ, проведення інтерв’ю з бібліотечними та науковими працівниками щодо різних аспектів діяльності бібліотеки.
З метою формування та зміцнення позитивного іміджу НБУВ ПС було розпочато роботу щодо виявлення основних цільових аудиторій, створення інформаційних приводів для ЗМІ, а також оновлення інформаційних матеріалів у блоці новин веб-порталу НБУВ. Серед таких матеріалів: репортажі про наукові, освітні, культурно-мистецькі заходи, які проводить НБУВ, або в яких беруть участь дирекція та працівники НБУВ; інформація про нові інформаційні ресурси, послуги та сервіси бібліотеки, про участь НБУВ у соціальних проектах; повідомлення про нагородження працівників НБУВ державними преміями; оперативні відповіді на критику та зауваження громадськості щодо діяльності НБУВ та її структурних підрозділів тощо.
Ефективним інструментом комунікації, оперативним каналом поширення іміджевої інформації про НБУВ стала її офіційна сторінка в соціальній мережі Fasebook, адміністрування якої з кінця 2014 року здійснює прес-служба. Сьогодні кількість тих, хто вподобав сторінку НБУВ нараховує більше 1,5 тис. і має тенденцію до зростання. Активний діалог з відвідувачами сторінки НБУВ у Fasebook сприяє накопиченню досвіду, необхідного для вироблення стратегічної моделі комунікаційної політики НБУВ в соціальних медіа.
Значну увагу ПС НБУВ приділяє вивченню динаміки громадської думки щодо діяльності НБУВ та її структурних підрозділів. Наразі ця робота має експериментальний характер і зосереджена, переважно на: аналізі позитивних, нейтральних і негативних відгуків про НБУВ у соціальній мережі Fasebook і неформальних комунікаційних ресурсах; оперативному реагуванні на них, визначенню їх впливу на імідж бібліотеки; поданні керівництву НБУВ пропозицій щодо корегування окремих аспектів діяльності бібліотеки. У подальшому маємо на меті розробити систему моніторингу громадської думки та відгуків щодо ключових питань діяльності НБУВ у пресі, на телебаченні та радіо, у соціальних мережах, а також технологічні кроки щодо нейтралізації негативних тенденцій.
Не менш важливим для продуктивної роботи ПС НБУВ є внутрішньобібліотечне інформаційне поле. Формування такого поля передбачає налагодження взаємодії з генеральним директором, його заступниками, керівниками структурних підрозділів і працівниками НБУВ у питаннях: отримання актуальної інформації про важливі загальнобібліотечні події, нові видання, бібліотечні послуги та створення на їх основі інформаційних приводів для ЗМІ; координаційної та інформаційно-методичної підтримки працівників НБУВ щодо дотримання ними вимог до подання інформації в блоці новин веб-порталу НБУВ. У подальшому в межах цього напряму роботи – розробка оптимальної моделі ПС НБУВ.
Окрім того у планах ПС НБУВ активізація роботи з розширення медіакарти ПС, збільшення представницьких заходів (прес-конференцій, інтерв’ю і брифінгів провідних науковців НБУВ, екскурсій, презентацій тощо); створення архіву фото-, відео- аудіоматеріалів і публікацій у ЗМІ, пов’язаних з діяльністю НБУВ; участі у формуванні інформаційної політики НБУВ. Наукового осмислення потребують питання вивчення інформаційного потенціалу ПС у контексті функціональних і соціокомунікаційних підходів; визначення комунікативно-інформаційних критеріїв ефективності діяльності ПС із формування іміджу НБУВ.