До проблеми опису західноєвропейської друкованої графіки 16-18 ст. в колекції альбомів навчальних малюнків іконописної та малярської майстерні Києво-Печерської лаври (Кужбушки).

ЗаявникЩеколдіна Наталія Олексіївна (Україна)
ФорумМіжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація» (2015)
ЗахідСекція 5. Наукова архівна спадщина: формування, документний склад, інформаційний потенціал
Назва доповідіДо проблеми опису західноєвропейської друкованої графіки 16-18 ст. в колекції альбомів навчальних малюнків іконописної та малярської майстерні Києво-Печерської лаври (Кужбушки).
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

Доповідь присвячена опису альбомів із зразками західноєвропейської друкованої графіки 16-18 ст – частини колекції навчальних малюнків іконописної та малярської майстерні Києво-Печерської лаври (Кужбушки). Запропоновано схему опису західноєвропейської друкованої графіки 16-18 ст. Встановлено авторство гравюр, зроблено аналіз тематики та змісту робіт - зразків для навчання учнів майстерні.

The report describes albums containing samples of Western European printed graphics of 16th -18th cc.- a part of collection of pupils’and teachers’drawings of icon - painting workshop of Kyiv-Pechera Lavra Monastery (Kuzhbushky). A scheme for describing Western European printed graphics of 16th-18th centuries was proposed. The attribution of prints, the analysis of the subject and content of works has been made.

Колекція альбомів навчальних малюнків іконописної та малярської майстерні Києво-Печерської лаври ("Кужбушки") ("куншти", "кунштбухи" від нім. Kunstbuch - мистецька книга, посібник з мистецтва) складається з колекції альбомів ХVІІІ ст. з навчальними малюнками учнів і наставників іконописної та малярської майстерні Києво-Печерської лаври, одного з найстаріших художніх закладів Східної Європи, а також альбомів із зразками західноєвропейських гравюр ХVІ–ХVІІІ ст. Серед малюнків чимало портретів визначних церковних і політичних діячів того часу, студії на релігійні та міфологічні сюжети, пейзажі та орнаментальні проекти, жанрові сценки, вправи з анатомії, серед яких є багато датованих та підписаних учителями й учнями. Кужбушки – важливе джерело для дослідження історичного розвитку станкового і монументального живопису в Україні, свідчення художніх та культурних зв’язків із західноєвропейським мистецтвом та унікальний пам’ятник художньої культури як України, так і взагалі східного слов’янства ХVІІІ ст.
Загальна кількість кужбушків становить 48 одиниць. Тематичний склад колекції: малюнки учнів і наставників іконописної та малярської майстерні Києво-Печерської лаври -23 одиниці (біля 1500 малюнків), техніка виконання: малюнки тушшю та чорнилами пензлем та пером, аквареллю, олівцем, сангіною; та альбоми із зразками західноєвропейських гравюр ХVІ–ХVІІІ ст.- 25 одиниць (біля 2000 гравюр) різними техніками. В альбоми зброшуровано як мальовані безпосередньо на іх сторінках твори, так і такі, що вирізані з інших книг або альбомів. Альбоми з малюнками містять портрети визначних церковних і політичних діячів того часу, студії на релігійні та міфологічні сюжети, пейзажі та орнаментальні проекти, жанрові сценки, вправи з анатомії, серед яких є багато датованих та підписаних учителями й учнями. Серед авторів: Аліпій (Галик) бл.1685 – 1768), Семен Галик (1756), Маляренко, Грицько (1753/55), Іраклейський-Перехрестенкео, Опанас (1749), Попович, Іван (1751/52) , Попович Кирило Андрійович (1750/1774),Тесленко, Грицько ( 1750/1772) та ін. В альбомах із зразками західноєвропейських гравюр ХVІ–ХVІІІ ст., якими користувались учні лаврської майстерні як навчальними посібниками є лицьові Біблії: Піскатора (1674) (Visscher, Claes Jansz 1587 - 1652), М. Меріана (1625) (Merian, Matthaeus (der Ältere) 1593 -1650); зображення святих А. Колларта (Collaert, Adriaen 1560 -1618); міфологічні сюжети І. Кока (Cock, Hieronymus 1510 - 1570), П. Бребьетта - Brebiette, Pierre (1598 – ок.1650), К. Блумарта (Bloemaert, Cornelis ок. 1603 – 1684); театральні декорації М. Кюсселя (Küsel, Mathäus 1629-1681), Дж. Торелли (Torelli, Giacomo 1604 / 1608 -1678); пейзажі Стефано делла Белла (Bella, Stefano della 1610- 1664, І. Сильвестра (Silvestre, Israël 1621 – 1691); орнаменти Ж. А. Дюсерсо (Du Cerceau, Jacques Androuet; (ок..1520 – 1586), О. Фиалетти (Fialetti, Odoardo (1573 –1638), Я. Лутма (ст.) (Lutma, Janus (der Altere) 1584?-1669) та багатьох інших знаних граверів Європи. Серед гравюр і роботи українських граверів, наприклад: А. Козачковського (роб.1721--1737), Гр. Левицького (1697—1769), Д. Галаховського (1674 - 1709), І. Щирського (бл.1650 — 1714).
Використання творів друкованої графіки в якості іконографічних зразків займало важливе місце в практиці європейських, українських та російських художників XVII-XVIII ст.
Альбоми з друкованою графікою досі залишались безіменними. Перед нами постала задача опису граверних аркушів з подальшою можливістю порівняння їх з малюнками українських майстрів. Розробка структури опису гравюр основана на зборі, аналізі, узагальненні матеріалів в області уніфікації описів музейних об'єктів, опублікованих в Україні і за кордоном (склад ознак і структура опису: аналіз вітчизняного та зарубіжного досвіду). В результаті було запропоновано слідуючи поля ознак:
Номер предмета – Автори - Місце створення - Назва предмета - Дата створення - Короткий опис предмета - Матеріали та техніка –Розміри – Бібліографія – Коментар. Кожне поле має пояснювальний коментар и приклади для опису. Розробка структури опису предметів друкованої графіки, повинна бути розрахована на використання в мережі Інтернет і бути доступною для найширших верств населення.

Використані джерела та література:
Истомин М. П. Обучение иконописи в Киево-Печерской лавре в XVIII в. // Искус-
ство и художественная промишленность. – 1901. − № 10. – С. 291–310.
Жолтовський П. М. Малюнки Києво-Лаврської іконописної майстерні. –
К.,1982.
Дубровіна Л.А., Онищенко О.С. Історія Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського, 1918–1941. – К., НБУВ, 1998. – 335 с.
Шевчук В. З Методики виховання художників у малярні Києво-Печерської лаври першої половини XVIII століття: Дипломна робота. – НАОМА. – К. – 1998. − С. 47.
Кондратюк А. Ю. Першовзірці та аналоги композицій стінопису Троїцької
церкви Києво-Печерської лаври // Лаврський альманах: Києво-Печерська лавра в контексті української історії та культури: Зб. наук. пр. – К., 2004. – Вип. 12. – С. 60−71
Майстренко-Вакуленко Ю. Матеріали і техніка рисунків іконописної майстерні Києво-Печерської лаври. Художня культура. Актуальні проблеми [Текст] : науковий вісник. Вип. 4 / Акад. мистецтв України, Ін-т проблем сучасного мистецтва ; редкол. О. Федорук [та ін.]. - К. : Фенікс, 2007. - С .435-454
Дениско Л.М. Бібліотека Київської Духовної академії (1819-1919).– К. – 2006. – 222 С.
Степовик Д. Українська гравюра бароко - .ТОВ «Видавництво ”Кліо”», 2012.
Михаил Иероним // Систематический каталог книг библиотеки Киево-Печерской Лавры. Т. 1. – Киев.: Тип. Киево-Печерской Успенской Лавры, 1908. – С. I–II.