Дистанційне обслуговування користувачів: пріоритети розвитку

ЗаявникКаліберда Надія Юріївна (Україна)
ФорумМіжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація» (2015)
ЗахідСекція 4.Електронні бібліотеки. Автоматизація бібліотечної технології
Назва доповідіДистанційне обслуговування користувачів: пріоритети розвитку
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

Основними орієнтирами для ефективного розвитку провідних бібліотек світу в умовах трансформації їх функцій виступають рекомендаційні документи ІФЛА та ЮНЕСКО, в яких обґрунтовані принципи діяльності сучасного міжнародного бібліотечного співтовариства. Серед пріоритетних стратегій розвитку та основних орієнтирів у практичній бібліотечній реалізації, які позначені в документах, а саме: "Декларації про бібліотеки, інформаційні служби та інтелектуальну свободу" (прийнята в Глазго, 2002), "Маніфесті ІФЛА про Інтернет" (прийнятий сесією ради ІФЛА 23 серпня 2002), "Рекомендаціях ІФЛА / ЮНЕСКО до Інтернет маніфесту" (2006 р), "Олександрійському Маніфесті про бібліотеки" (2005), "Олександрійській декларації про інформаційну грамотність і освіту протягом усього життя "(2005)," Бібліотечне обслуговування мультикультурного суспільства. Стратегічні плани "(2004-2005 р.р., 2006-2007 р.р., 2009-2010 р.р., 2011-2012 р.р.), Програмі ЮНЕСКО" Інформація для усіх" (2001 г.) та ін.., особлива увага приділяється:
1.Розвитку інформаційної політики на міжнародному, регіональному та національному рівнях (розвиток і підтримка співпраці, партнерських відносин серед виробників, розповсюджувачів і користувачів інформаційних ресурсів; просування використання ІКТ в державних установах, бібліотеках, багатофункціональний громадських центрах для забезпечення доступу до їх послуг та ін.).
2. Розвитку потенціалу і можливостей людини в інформаційному світі (просування, популяризація основної та додаткової освіти для подолання розриву між інформаційно забезпеченими та інформаційно бідними верствами населення, стимулювання дискусій у галузі інформаційного тренінгу на міжнародному, регіональному та національному рівнях, розвиток дистанційних форм навчання та ін .).
3. Посиленню ролі бібліотек та інформаційних центрів, закладів освіти та культури в якості порталів для інформаційного доступу (створення національних точок доступу до інформації на безоплатній основі, розробка та реалізація національних програм з оцифрування, збільшення, вдосконалення використання інформаційних технологій і створення на їх основі сучасних послуг та ін.)
4. Розвитку інструментів, засобів і систем інформаційного менеджменту (проведення постійних моніторингів та аналізу інформаційних потреб суспільства та планування політики створення інформаційного менеджменту, проведення пілотних проектів, які демонструють ефективність використання інформаційно-комунікаційних технологій, інформаційних послуг тощо.)
5. Вдосконаленню інформаційних технологій для розвитку освіти, науки, культури і комунікацій (створення всесвітньої системи моніторингу інформаційних потреб і тенденцій з урахуванням зростаючої ролі комп'ютерної освіти і технологій; прогрес в мережевій взаємодії закладів культури, науки і освіти, сприяння досягненню міжнародного консенсусу з питань забезпечення широкого доступу та створення електронної наукової інформації в країнах, що розвиваються).
Відповідно до пріоритетних стратегій, які позначені в вищеназваних документах, можна сформулювати основні принципи діяльності провідних бібліотек світу у напрямі бібліотечно-інформаційного обслуговування з урахуванням загальносвітової тенденції розширення аудиторії віддалених користувачів:
1. Доступність (орієнтація на легкі у використанні і доступні для кожного користувача сервіси та послуги).
2. Орієнтація на користувача інформації – індивідуалізація обслуговування (розвиток і вдосконалення онлайнових інформаційних сервісів: особистого кабінету читача, віртуальних довідково-інформаційних служб, адресно-цільового інформування, створення інформаційних продуктів під конкретний тематичний запит).
3. Використання всіх доступних технологічних нововведень.
4. Охоплення великої кількості користувачів.
5. Постійний моніторинг ефективності використання сервісів і послуг, їх розвиток та вдосконалення.
В останнє десятиріччя провідні вітчизняні та зарубіжні бібліотечні установи досить активно використовують нові техніко-технологічні розробки та інноваційні електронні засоби, зорієнтовані на представлення широкого спектра інформаційних послуг як у локальному, так і у дистанційному режимах.
У Національній бібліотеці України імені В. І. Вернадського (НБУВ) відповідно до стратегічних цілей та пріоритетів її розвитку, спрямованих на науково-інформаційне забезпечення вітчизняної науки, культури та освіти, з урахуванням загальносвітових стратегій, задекларованих в офіційних документах ІФЛА та ЮНЕСКО, принципів діяльності провідних бібліотек світу, за період 2011-1014 р.р., на основі спеціально розроблених програмно-технологічних рішень, відбулося ефективне впровадження нових електронних технологій для забезпечення дистанційного обслуговування користувачів, які зорієнтовані на оперативне задоволення інформаційних запитів універсального характеру. Серед основних реалізованих проектів, ефективність використання яких підтверджено результатами моніторингових досліджень та статистикою звернень до них, можна виділити: інформаційні сервіси “Віртуальна довідка” та “Зворотній зв’язок”, як найбільш дієві форми довідково-інформаційного обслуговування у дистанційному режимі основними перевагами яких є їх доступність для кожного користувача, прозорість, оперативність та зорієнтованість на представлення інформації не тільки у вигляді бібліографічних добірок і фактографічної інформації, а й повнотекстових документів та посилань на мережеві ресурси, надання інформації інформаційно-консультаційного та орієнтуючого характеру; колекцію веб-ресурсів “Інтернет-навігатор”, яка містить тематично згруповану інформацію про найбільш актуальні та інформативні ресурси мережі Інтернет офіційного, науково-інформаційного характеру, а саме: сайти державних установ, наукових та бібліотечно-інформаційних центрів, великих книжкових видавництв, журналів, газет, новинних агенцій, музеїв, туристичних фірм, промислових корпорацій, а також веб-сайти, які змістовно наповнені великими обсягами повнотекстової, бібліографічної, реферативної інформації, оснащені системою посилань на довідкові джерела (енциклопедії, словники, довідники, адресно-довідкові матеріали тощо); колекцію тематичних добірок за пріоритетними напрямами наукової діяльності наукових установ НАНУ у галузі природничих, технічних і гуманітарних наук – “Наукові реферативні огляди”. За вищезгаданий період відбулося успішне тестування послуги з адресно-цільового інформування індивідуальних та колективних користувачів серед яких наукові установи та бібліотеки системи НАНУ, бібліотеки вищих навчальних закладів України, індивідуальні користувачі шляхом надсилання тематичних добірок про щотижневі нові надходження до фондів НБУВ.
Відповідно до світових тенденцій та результатів проведених моніторингових досліджень, серед пріоритетних у напрямі дистанційного обслуговування на сьогодні є розвиток нових клієнт-орієнтованих сервісів, подальше розширення репертуару бібліографічних, реферативних та повнотекстових електронних документів на сайті НБУВ, а також забезпечення доступу до іноземних і вітчизняних електронних ресурсів наукового призначення.