Соціальні мережі – сучасне середовище спілкування з користувачами (нотатки координатора бібліотечного сайту)

ЗаявникГребінь Анна Андріївна (Україна)
ФорумМіжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація» (2015)
ЗахідСекція 3. Бібліотека як суспільно-інформаційний центр наповнення соціальних комунікацій
Назва доповідіСоціальні мережі – сучасне середовище спілкування з користувачами (нотатки координатора бібліотечного сайту)
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

У час глобального розвитку мережі Інтернет ефективне використання можливостей, що вона відкриває, може стати вирішальним чинником успішності більшості починань. Більшість українців очікують, що зможуть отримати необхідну їм інформацію в он-лайн режимі. Через що ми вважаємо, що для популяризації бібліотечної справи дуже необачно випускати з поля зору можливості, що відкриває Інтернет.
Існують різні варіанти використання Інтернет-ресурсів: створення власного сайту бібліотеки, реклама на інших сайтах (що не є гарним варіантом для державних бібліотек через обмеження фінансування і той факт, що реклама, здебільшого, коштує грошей), використання соціальних мереж.
Соціальні мережі – це соціальна структура, що утворена індивідами або організаціями. В Інтернеті соціальні мережі мають вигляд сайтів, на яких користувачі можуть утворювати персональні сторінки та спільноти для спілкування та поширення інформації серед великої кількості людей. Понад половина користувачів Інтернету зареєстровані хоча б у одній із соціальних мереж, що вказує на їхню популярність. Тому їх використання для популяризації бібліотек є логічним рішенням для пошуку нових читачів і підтримання зв’язку з уже наявними.
В Україні найбільшою популярністью користуються сайти «Facebook», «ВКонтакте», «Однокласники» та «Twitter». Вони відрізняються за структурою та віковою статистикою учасників: наприклад, «ВКонтакте» більше половини зареєстрованих українців молодше 25 років, в той час як аудиторія інших мереж відноситься до більш старшої вікової категорії.
Просування через соціальні мережі дозволяє підвищити репутацію бібліотеки поза межами дочірнього сайту, тому що дає додаткову можливість знайти потенціальних користувачів, які в нормальних умовах можуть бути просто не в курсі існування бібліотеки й корисних для них послуг, що вона надає.
Також посилання й згадування в соціальних мережах сайту бібліотеки впливають на результати пошуку у пошукових системах, наприклад, Яндекс і Google, завдяки «індексу цитування» сайт у пошукових системах буде знаходитись на більш високих позиціях, що спрощує його пошук для людей серед інших сайтів суміжної тематики.
Також мережі допомагають створювати постійну аудиторію сайту: підписники регулярно бачитимуть оновлення на своїй стрічці новин, й тому, ймовірніше, будуть неодноразово повертатись на сайт бібліотеки й користуватися запропонованими послугами.
Також соціальні мережі дозволяють легко отримати зворотній зв’язок з читачами завдяки можливості надіслати на сторінку бібліотеки повідомлення, в якому вони можуть висловити свою думку щодо якості роботи бібліотеки, вказати на можливі недоліки, запропонувати ідеї щодо кращого обслуговування, або задати питання, на яке можуть оперативно відповісти працівники бібліотеки.
Державна наукова архітектурно-будівельна бібліотека імені В. Г. Заболотного (ДНАББ ім. В. Г. Заболотного) активно використовує можливості, надані соціальними мережами, для підтримки і розвитку свого сайту. У бібліотеці створено сторінки на мережах «Facebook», «ВКонтакте» та «Twitter». Там публікуються всі новини бібліотеки та надаються посилання на повну версію статей, що розміщенні на сайті бібліотеки.
«Facebook» –найпопулярніша соціальна мережа у світі й один з найвідвідуваніших сайтів. Серед користувачів – представники з усіх країн світу, в тому числі й велика кількість мешканців України, які й є потенційними користувачами бібліотеки.
«ВКонтакте» – найбільш популярна мережа серед країн СНД. Вона відрізняється молодіжною аудиторією, в тому числі серед студентів архітектурних і будівельних вишів, яких може зацікавити тематика ДНАББ ім. В. Г. Заболотного.
Соціальні мережі «Facebook» та «ВКонтакте» мають здебільшого подібну структуру, де сторінка бібліотеки утворена у вигляді групи, на яку можуть підписуватись будь-які користувачі та слідкувати за регулярними оновленнями.
Особливістю «Twitter» є значне обмеження розміру повідомлень, що можна публікувати, тому структура спонукає до максимально коротких оновлень, що будуть містити в собі тільки короткий опис новини та посилання на повну версію. Також через брак можливостей надсилати приватні повідомлення ця мережа є більш вузькоспеціалізованою порівняно з іншими мережами.
Однією з особливостей мереж є постійне надходження до користувачів нової інформації від друзів, спільнот, на які вони підписані, тощо. Це призводить до необхідності при ведені сторінки бібліотеки йти в крок з часом: новини швидко старіють, і при відсутності постійних оновлень можна легко загубитись серед інших сторінок і груп.
У зв’язку з цим спеціально для соціальних мереж ДНАББ ім. В. Г. Заболотного почала щоденний випуск дайджесту галузевих інтернет-новин, що містить останні новини та статті заданої тематики (архітектура, будівництво, дизайн, мистецтво, законодавчі акти), опубліковані в Інтернеті, які можуть зацікавити користувачів бібліотеки.
У соціальних мережах існують можливості вподобати або поширити опубліковану новину. Кількість вподобань дозволяють оцінити актуальність новини серед користувачів, в той час як поширення новини додатково розширює аудиторію людей, які ознайомлюються з новиною.
Отже, використання різних соціальних мереж дозволяє бібліотекам розширити комунікативні канали зі своїми користувачами у віддаленому режимі. Соціальні мережі створюють можливості оперативно інформувати про події, що відбуваються у бібліотеках, а також отримувати зворотній зв’язок, слідкувати за громадською думкою та аналізувати значимість роботи працівників бібліотеки в різних напрямках діяльності.