Використання соціальних мереж для популяризації інформаційних ресурсів бібліотек

ЗаявникСавицька Лілія Володимирівна (Україна)
ФорумМіжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація» (2015)
ЗахідСекція 1.Інформаційно-комунікаційна діяльність бібліотек: завдання інтеграції з галузями освіти, науки, культури
Назва доповідіВикористання соціальних мереж для популяризації інформаційних ресурсів бібліотек
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

УДК 021.6:004.7
ВИКОРИСТАННЯ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ ДЛЯ ПОПУЛЯРИЗАЦІЇ ІНФОРМАЦІЙНИХ РЕСУРСІВ БІБЛІОТЕК

Сучасна бібліотека перебуває за умов жорсткої конкуренції як джерело інформації та повинна шукати шляхи поширення, популяризації наукових і технологічних знань. Перед бібліотечними працівниками стоїть завдання виходу на новий інформаційний рівень обслуговування, що обумовлено якісними змінами в усіх сферах життя. Ця проблематика перебуває у полі зору таких науковців, як Г. Булахова, А. Вітушко, А. Кирилова, А. Кульман, В. Орлов, А. Сушко, Терещенко, О. Федоренко, Л. Чернявська та ін. Усі ці науковці одностайно підтримують ідею виходу бібліотеки у віртуальне середовище, де може відбувається якісна та кількісна популяризація будь-яких ресурсів, зокрема інформаційних.
Метою дослідження є вивчення використання соціальних мереж для популяризації інформаційних ресурсів бібліотек.
Як зазначає А. Вітушко, соціальні мережі, форуми, блоги – це середовище з практично миттєвою швидкістю поширення інформації та досить сильним ефектом пам’яті. Усі офіційні установи від звичайного коледжу чи університету до Президента України переходять в електронний формат комунікації, яка є вдалим маркетинговим рішенням. Якщо бібліотека хоче бути сучасною та орієнтованою на користувача, вона повинна звернути увагу на соціальні мережі та активно вести в них роботу.
Наприклад, на сьогодні Національна бібліотека Білорусі має офіційну відкриту спільноту в vk.com, Національна Польська бібліотека має сторінки на facebook.com, youtube.com, Бібліотека Конгресу США – youtube.com, facebook.com, pinterest.com, linkedin.com, twitter.com, apple.com, flickr.com, Німецька Національна бібліотека – facebook.com, twitter.com, Національна бібліотека Великобританії – facebook.com, twitter.com, tripadvisor.co.uk, youtube.com, plus.google.com, pinterest.com, Національна бібліотека Франції – facebook.com, twitter.com, dailymotion.com, youtube.com, apple.com, instagram.com, Національна бібліотека Кореї – facebook.com, twitter.com, Національна бібліотека Австралії – facebook.com, twitter.com, flickr.com, Александрійська бібліотека (Єгипет) – facebook.com, twitter.com, youtube.com тощо.
Як бачимо, серед найпопулярніших сайтів на сьогодні є facebook.com, twitter.com, vk.com, linkedin.com та pinterest.com, проте НБУВ, за даними з сайту nbuv.gov.ua, офіційно представлена лише у facebook.com. Бібліотека має 7 сторінок з різною кількістю підписників станом на 1 травня 2015 р. і якістю контенту: Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського (1 527 підписників), СІАЗ Служба інформаційно-аналітичного забезпечення органів державної влади (180 підписники), Національна юридична бібліотека (275 підписників), Фонд Президентів України (86 підписники), Центр науково-бібліографічної інформації НБУВ (230 підписників), Відділ музичних фондів НБУ імені В. І. Вернадського (329 підписників), Österreich-Bibliothek Kiew / Австрійська бібліотека у Києві (267 підписники). На facebook.com зареєстровано персональну сторінку Репортера Сіаз, яка має 136 друзів. Без посилання з офіційного сайту НБУВ у vk.com є публічні сторінки (Електронний повнотекстовий фонд НБУВ (2 підписники), Рада молодих учених НБУВ (18 підписники)) та відкриті спільноти (Центр науково-бібліографічної інформації НБУВ (59 учасники), Група читачів НБУВ («Вернадки») (281 учасників)), а також сторінка державної організації (СІАЗ/SIAZ/Служба інформ-аналіт.забезпечення/НБУВ (16 підписників)), якими опікуються працівники бібліотеки. Також у мережі twitter.com НБУВ має свій канал (@NBUV (107 читачів)), який повноцінно не використовується з березня 2013 р. У мережі pinterest.com є новостворений пінер Репортер Сіаз НБУВ, який має 2 підписники, але фактично не розпочав свою роботу станом на 1 травня 2015 р.
У найбільшій в світі мережі професійних контактів LinkedIn НБУВ має сторінку (https://www.linkedin.com/company/v.vernadsky-national-library-of-ukraine?trk=prof-following-company-logo), де надано стислу інформацію про співпрацю установи з представницькими органами країни та з іншими науково-дослідними інститутами. Сторінка НБУВ для створення та підтримування списку ділових контактів не використовується, хоча її відслідковують 34 користувачі. Проте, сторінка в LinkedIn має широкі можливості, може бути представлена через існуючі контакти та повинна розширювати зв'язки; здійснювати пошук компаній, людей, груп за інтересами; публікувати вакансії та здійснювати пошук працівників за наявними професійними резюме; рекомендувати і бути рекомендованою тощо.
Отже, НБУВ має бути представлена в кількох соцмережах, орієнтованих на різну аудиторію, не обмежуючись при цьому присутністю в якій-небудь одній мережі. У facebook.com, twitter.com, vk.com, linkedin.com, pinterest.com НБУВ повинна мати активні сторінки та здійснювати свій вплив на зовнішнє середовище з метою популяризації інформаційних ресурсів бібліотеки. Необхідною умовою поширення наукової інформації буде підтримання двостороннього діалогу між Національною бібліотекою України імені В. І. Вернадського та потенційними читачами.