Віртуальний простір бібліотеки як середовище освіти та самоосвіти юнацтва

ЗаявникКулик Євгенія Володимирівна (Україна)
ФорумМіжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація» (2015)
ЗахідСекція 1.Інформаційно-комунікаційна діяльність бібліотек: завдання інтеграції з галузями освіти, науки, культури
Назва доповідіВіртуальний простір бібліотеки як середовище освіти та самоосвіти юнацтва
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

УДК 021.1:004
Підтримка освіти, популяризація ресурсів для самоосвіти, створення умов для навчання впродовж життя – пріоритетні напрямки діяльності усіх бібліотек в усьому світі. Традиційна місія діяльності бібліотек – поширення грамотності, культури, забезпечення доступу до інформації та знань – в сучасних умовах не втрачає значимості і продовжує втілюватися в життя, однак, в умовах глобальних суспільних змін набуває нових відтінків. Передусім, це пов’язано зі стрімким розвитком інформаційно-комунікаційних технологій наприкінці ХХ початку ХХІ ст., з упровадженням яких, бібліотеки одночасно отримали можливість бути представленими в двох просторах – фізичному та віртуальному. Відтак, фізична бібліотека сьогодні залишається місцем для зустрічей, простором для навчання, набуття важливих для сьогодення навичок і умінь, для обміну досвідом тощо. Складовими віртуального бібліотечного сервісу на допомогу освіті та самоосвіті є бібліографічні та комплексні інформаційні ресурси на сайтах бібліотек, доступ до електронних видань, он-лайнові довідкові послуги, реалізовані переважно за допомогою електронної пошти та різноманітних веб-форм, а також онлайнові сервіси на сайтах популярних у молодіжному середовищі соціальних медіа.
Враховуючи те, що найбільшою кількісно і найактивнішою категорією користувачів Інтернету в Україні є юнацтво та молодь [1], вітчизняна мережа бібліотек для обслуговування читачів цієї вікової категорії продовж останніх 6-7 років активно працює над формуванням віртуального бібліотечного простору для задоволення користувацьких потреб з використанням найбільш зручних комунікаційних каналів.
Забезпечення онлайн-присутності юнацької бібліотеки здійснюється шляхом організації та підтримки віртуальних представництв, що складаються переважно з сайту, блогу, сторінки та/або групи у популярній серед користувачів соціальній мережі, каналу бібліотечного відео, фотоколекції, онлайн-презентацій тощо [2].
Віртуальні проекти бібліотек для юнацтва (молоді) на допомогу освіті і самоосвіті за цільовим призначенням можна поділити на наступні складові:
- ресурси та сервіси для тих, хто навчає;
- ресурси та сервіси для тих, кого навчають;
- он-лайнові майданчики для творчого навчання, котрі модерують бібліотекарі;
- ресурси та сервіси для бібліотекарів щодо ефективного використання ІКТ на допомогу освіті, самоосвіті юнацтва.
Зосереджені, згадані вище ресурси, передусім, на сайтах Державної бібліотеки України для юнацтва та обласних бібліотек для юнацтва (молоді).
З метою пошуку необхідних інформаційних джерел користувачі можуть скористатися електронними каталогами, що доступні онлайн на 16 (64 %) з 25 досліджених сайтів, електронними бібліографічними базами даних, представленими на 5 (20 %) сайтах, доступними з 19 (76 %) сайтів віртуальними тематичними книжковими виставками, послугою «Віртуальна довідка» (доступна з 15 (60%) сайтів). Бібліографічні посібники різної тематики, що можуть зацікавити викладачів, учнів, студентів, доступні з 20 (80 %) сайтів, методико-бібліографічні матеріали – з 21 (84 %) сайта, сценарії заходів – з 5 (20 %) сайтів. Комплексні інформаційні ресурси на допомогу освіті та самоосвіті юнацтва та молоді – складова частина 10 (40 %) сайтів.
Моніторинг дописів, що становлять основу інформаційного контенту бібліотечних представництв у популярних серед юнацтва соціальних мережах, засвідчив, що значну їх частину складає інформація про проведені масові заходи або анонси запланованих подій, про літературні новинки та творчість сучасних письменників, інформація для підвищення настрою та фактографічна інформація для стимулювання пізнавальної діяльності. В сучасних умовах розвитку інформаційного суспільства бібліотекам важливо навчитися майстерно використовувати соціальні медіа для поширення знань. Цей виклик раніше постав перед американськими бібліотекарями. Опитування від американського науково-дослідного центру «Pew Research Center's Internet & American Life Project» 2013 р. виявило, що 61 % американських користувачів «Facebook» добровільно прийняли рішення менше часу витрачати на соціальну мережу, оскільки почали вважати цей час згаяним дарма. Аргументують свою позицію респонденти тим, що їм стало нудно. Це не значить, що люди будуть відмовлятися від використання соціальних мереж, але це привід замислитися над зміною цілей використання цих ресурсів [3]. Дослідники зауважують, що подібна користувацька поведінка буде спостерігатися в усьому світі. Вітчизняні бібліотекарі мають бути готовими трансформувати представництва в соціальних медіа у середовище для навчання, поширення знань та розвитку юнацтва.
Згідно результатів європейських досліджень в найближчому майбутньому бібліотека має докласти усіх можливих зусиль для створення комфортних умов для навчання як у фізичному, так і у віртуальному просторах. Зокрема, у дослідженні «Бібліотека в майбутньому» («The library of the future»), проведеного Радою з питань мистецтв Англії (Arts Council England) 2013 р. йдеться про перспективи розвитку публічних бібліотек протягом найближчих 10 років. І однією з-поміж інших важливих перспектив є – поширення нових навичок, умінь та сучасної грамотності, створення умов для навчання за допомогою книг і цифрових ресурсів [4].
Вже зараз бібліотеки публічні можуть сприяти формуванню сучасної грамотності, поширюючи інформаційні та мережеві знання, навички та уміння, оскільки юнацькими бібліотеками напрацьована методична база з цього напрямку діяльності. Крім того, бібліотеки можуть долучатися до медіа-освіти, яка впродовж останніх 5 років почала системно розвиватися в Україні. Скажімо, традиційні бібліотечні уроки, орієнтовані на отримання читачами навичок роботи з книгою, текстом, модернізовані з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, цілком можуть бути бібліотечним засобом формування критичного мислення, на розвиток якого спрямована критична модель медіа-освіти.
Підтримуючи інтернет-освіту бібліотеки, з використанням сервісів відеохостингу, мають можливість надавати доступ до відеоколекцій майстер-класів, тренінгів, вебінарів тощо. Приклади представлення бібліотечного навчального відео є (скажімо, майстер-клас зі складання бібліотечної палатки, відеозапис вібінару «Правила організації та ведення робочої е-пошти» (Тернопільська ОМБ), коротке навчальне відео на допомогу опануванню навичками етичної та безпечної поведінки в Інтернеті (ДБУ для юнацтва), однак, подібних ресурсів поки що вкрай мало. Відтак, напрацювати методику створення і представлення якісного навчального бібліотечного відео з урахуванням індивідуально-психологічних та вікових особливостей юнацької аудиторії – ще один виклик, що вимагає уваги бібліотечної спільноти.
Дослідження віртуальних бібліотечних проектів, що реалізуються на сьогодні з використанням технологій Веб 2.0 свідчить, що наразі бібліотекарі не використовують повною мірою усіх тих можливостей, що пропонують сучасні комунікаційні засоби в Інтернеті. Однак, розпочаті бібліотечні веб-ініціативи, за умови цілеспрямованої політики розвитку, мають можливість стати якісними складовими бібліотечного віртуального простору, зокрема, і як середовища для освіти і самоосвіти юнацтва та молоді.

Список використаних джерел

1. Интернет-аудитория Украины, июнь 2014. Исследование gemiusAudience, accessed ) [Электронный ресурс]. – 2014. – 27 августа. – Режим доступа: http://www.gemius.com.ua/1435/internet-auditorija-ukrainy-ijun-2014.html . – Название с экрана.

2. Кулик Є. Формування віртуального бібліотечного простору для бібліотечно-інформаційного обслуговування юнацтва / Є. Кулик // Вісник Книжкової палати. – 2014. – № 12. – С. 28–31.

3. Coming and Going on Facebook // Pew Research Center. – 2013. – 5 February. – Virtual Resource . – Mode of аccess: URL: http://www.pewinternet.org/2013/02/05/coming-and-going-on-facebook/ . – Title from the screen.

4. The library of the future / Arts Council England. – 2013. – 11 р. – URL: http://www.artscouncil.org.uk/media/uploads/pdf/The_library_of_the_future_May_2013.pdf