Роль веб-сайтів обласних універсальних наукових бібліотек України в інформаційній соціалізації та самообслуговуванні користувачів бібліотек

ЗаявникТрачук Людмила Федорівна (Україна)
ФорумМіжнародна наукова конференція «Місце і роль бібліотек у формуванні національного інформаційного простору» (2014)
ЗахідФормування національного інформаційного простору: інтеграція та кооперація зусиль бібліотек України та інформаційних інституцій
Назва доповідіРоль веб-сайтів обласних універсальних наукових бібліотек України в інформаційній соціалізації та самообслуговуванні користувачів бібліотек
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

В умовах сучасної ринкової економіки провідним видом діяльності для самореалізації та досягнення успіху особистості протягом всього життя стає самоосвіта, тобто „індивідуально-особистісний процес перетворення інформації в знання” [13], який „формує соціокультурну незалежність та самостійність особистості” [7]. У зв’язку з цим постає питання підвищення рівня інформаційної культури індивіда, яке в умовах інформаційного суспільства теж повинно здійснюватися протягом всього життя. Для означення цього процесу дослідники використовують ширший термін – „інформаційна соціалізація”, розуміючи його як „процес засвоєння індивідом інформаційної культури і досвіду роботи з інформацією і інформаційними технологіями” [5]. Об’єктом інформаційної соціалізації є індивід чи група індивідів, на яких спрямований сам процесс, суб’єктом – індивіди, соціальні групи чи організації, які здійснюють інформаційну соціалізацію. Зокрема, суб’єктами інформаційної соціалізації користувачів бібліотек є публічні бібліотеки, у тому числі обласні універсальні наукові бібліотеки (ОУНБ). Для них метод інформаційної соціалізації полягає в навчанні користувачів (як відвідувачів бібліотеки, так і віддалених користувачів) інформаційним технологіям [2]. Треба відзначити, що для інформаційної соціалізації зареєстрованих у бібліотеці користувачів бібліотек давно розроблена система заходів і форм роботи: бібліотечні уроки, консультації, курси бібліотечно-бібліографічної грамотності тощо. Поки що мало відомі і потребують окремого дослідження кроки ОУНБ щодо інформаційної соціалізації віддалених користувачів.
Проблему формування знань і навичок, необхідних для пошуку інформації, її оцінювання, зберігання та опрацювання в традиційному бібліотечному середовищі, вивчали О. О. Валевич, Н. І. Гендіна, О. В. Матвієнко, Є. А. Медведєва та ін. Недослідженими залишаються засоби інформаційної соціалізації віддалених користувачів бібліотек.
Метою цієї статті є визначення засобів інформаційної соціалізації, які пропонують користувачам обласні універсальні наукові бібліотеки України на своїх веб-сайтах. Джерелами дослідження стали веб-сайти обласних універсальних наукових бібліотек (станом на серпень 2014 р.), до яких застосовувався метод вебометричного аналізу.