Улас Самчук і Мистецький український рух у Європі (1945–1948): до історії книгознавства української діаспори ХХ століття

ЗаявникСупронюк Оксана Костянтинівна (Україна)
КонференціяМіжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація. Пріоритети сьогодення та перспективи» (2025)
Захід14 Круглий стіл. Дослідники української діаспори.
Назва доповідіУлас Самчук і Мистецький український рух у Європі (1945–1948): до історії книгознавства української діаспори ХХ століття
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Текст доповідіЗавантажити статтю


Тези доповіді

Супронюк Оксана Костянтинівна,
ORCID https://orcid.org/0000-0003-1435-5913,
кандидатка філологічних наук,
старша наукова співробітниця,
відділ зарубіжної україніки,
Інститут книгознавства,
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського,
Київ, Україна
e-mail: odudko@ukr.net

Улас Самчук і Мистецький український рух у Європі (1945–1948): до історії книгознавства української діаспори ХХ століття

Стаття присвячена ролі Уласа Самчука в Мистецькому українському русі (МУР) у Європі 1945–1948 рр. На основі досліджень Інституту книгознавства НБУВ розкривається значення МУРу як культурної платформи української еміграції, що сприяла збереженню національної ідентичності та розвитку української книги за кордоном у післявоєнний час.
Ключові слова: Улас Самчук, МУР, українська діаспора, книги, еміграція, культура, післявоєнна Європа, національна ідентичність, книгознавство, українська література.

Дослідження у галузі книгознавства, що здійснюються у відділі зарубіжної україніки Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, відкривають нові джерела, повертають із забуття імена визначних діячів та дають змогу по-новому осмислити ключові події української історії та культури. Особливої уваги в цьому контексті заслуговує постать Уласа Олексійовича Самчука (1905–1987) — видатного українського письменника, громадського діяча, одного з найяскравіших представників еміграційної літератури, якого справедливо називали «українським Гомером ХХ століття» за епічність і масштаб його творчості.
У радянську добу ім’я Самчука було заборонене, а його твори вилучені з наукового та культурного обігу як прояв «буржуазного націоналізму». Лише з відновленням української державності стало можливим повернення його літературної спадщини в академічне поле та загальнонаціональний контекст.
Одним із найважливіших етапів його життя був період Мистецького українського руху (МУР) — потужної інтелектуальної ініціативи, яка виникла серед українських митців і письменників у повоєнній Німеччині. У надскладних умовах еміграції, зокрема у таборах для переміщених осіб (Ді-Пі), українська інтелігенція намагалася зберегти та розвивати національне мистецтво, літературу й ідентичність.
МУР було засновано 25 вересня 1945 року в місті Фюрт. Організація об’єднала українських митців, які поставили собі за мету «у високомистецькій формі служити своєму народові і здобути голос та авторитет у світовому мистецтві». Першим головою організації на з’їзді в Ашаффенбурзі (21–22 грудня 1945 р.) було обрано Уласа Самчука. У своїх щоденниках він з гумором і самоіронією згадував про власне вагання щодо цієї ролі, адже, за його словами, «керувати українськими поетами — це як пасти стадо блазнів».
Незважаючи на труднощі, саме завдяки Самчуку МУР став структурованою платформою для консолідації творчих зусиль. Організація об’єднала митців з різних частин України — з різним досвідом, ідеологічними переконаннями та художніми стилями. Її діяльність включала проведення з’їздів, видавничі ініціативи (зокрема серію «Мала бібліотека МУРу», альманахи, літературні збірники), створення власної видавничої марки «Золота брама» тощо. Усього з маркою Золота Брама було видано, зокрема твори Юрія Клена, Ігоря Костецького, Юрія Косача, самого Самчука та інших. (Планувалося видати понад двадцять книжок, але ці плани реалізувати не вдалося).
Принципова позиція МУРу — підтримка творчої свободи та уникнення політичної заангажованості. Метою організації було створення синтетичного образу України засобами мистецтва — зображення її минулого, сучасного і майбутнього в усій складності, глибині та величі. Митці бачили себе охоронцями національної ідеї, навіть перебуваючи далеко від рідної землі.
Улас Самчук став яскравим представником покоління інтелектуальної еліти українців вигнанців, які змогли в неможливих умовах воєнного лихоліття залишитися носіями української європейської ментальності. Ці люди зберегли і розвинули далі спадщину української національної культури. Творчість Уласа Самчука і його діяльність – це символ колосальних зусиль людей, які творили Україну в духовних і культурних вимірах, і сприяли побудові України модерної.
МУР проіснував до кінця 1948 року, після чого більшість його учасників емігрували до США, Канади та інших країн. Та його внесок у збереження української культури в умовах вимушеної еміграції є неоціненним. Саме завдяки МУРу українська книга збереглася, розвивалася і поширювалася в західному світі в один із найтрагічніших періодів української історії.
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, зокрема її відділ зарубіжної україніки Інституту книгознавства, сьогодні в дні відзначення 80-річчя постання цієї організації, активно працює над збереженням, популяризацією та науковим осмисленням книжкової спадщини Мистецького українського руху. Це не лише розширює джерельну базу українознавства, а й сприяє утвердженню національної ідентичності сучасного українського суспільства.
Пропаганда та введення книжкових видань МУРу у науковий обіг не тільки в Україні, а й поза її межами, є важливою культурною місією України. Це не лише данина пам’яті, але й стратегічний крок до формування повноцінної присутності української культури у світовому інтелектуальному просторі.

ORCID https://orcid.org/0000-0003-1435-5913,
Candidate of Philological Sciences Researcher, Associate Professor,
Senior Research Associate,
Department of Foreign Ukrainica,
Institute of Book Studies,
V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine,
Kyiv, Ukraine
e-mail: odudko@ukr.net

Ulas Samchuk and the Ukrainian Artistic Movement in Europe (1945–1948): toward the history of book knowledge of the Ukrainian diaspora in the 20-th century
The article is devoted to the role of Ulas Samchuk in the Ukrainian Artistic Movement (MUR) in Europe in 1945–1948. Based on research by the Institute of Book Studies of the National Library of Ukraine, the significance of the MUR as a cultural platform of Ukrainian emigration is revealed, which contributed to the preservation of national identity and the development of Ukrainian books abroad in the post-war period.
Keywords: Ulas Samchuk, MUR, Ukrainian diaspora, books, emigration, culture, post-war Europe, national identity, bibliography, Ukrainian literature.