Освітньо-інформаційні ресурси веб-сайту Президентської бібліотеки Ф.Д. Рузвельта

ЗаявникКушерський Андрій Мирославович (Україна)
ФорумМіжнародна наукова конференція «Адаптація завдань і функцій наукової бібліотеки до вимог розвитку цифрових інформаційних ресурсів» (2013)
ЗахідРозвиток інформаційно-аналітичної діяльності в умовах цифрового середовища
Назва доповідіОсвітньо-інформаційні ресурси веб-сайту Президентської бібліотеки Ф.Д. Рузвельта
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

В сучасних умовах архіви не слід розглядати як установи основною метою якої є лише збереження документів. Поряд з функцією збереження документів, архіви виступають активними діячами інформаційних процесів, здійснюючи інформаційну діяльність метою якої є забезпечення суспільства ретроспективною інформацією. Сьогодні є поширеною практика, відповідно якої архівні установи виступають багатофункціональними інформаційними центрами не лише для науковців, а й для все ширшого кола споживачів інформаційних продуктів. Таким чином, актуальності набуває потреба використання архівів у програмах як середньої, так і вищої освіти. Саме цим можна пояснити активне впровадження в роботу установ подібного типу освітніх програм, які створюються в залежності з віковими особливостями та інтересами учнів та студентів. Це насамперед стосується президентських бібліотек США, які за своєю структурою є поліфункціональними науково-інформаційними центрами.
Під терміном «президентська бібліотека США» слід розуміти інтегровану соціальну інституцію, в межах Національного управління архівами та документації США, основною функцією якої є зберігання та забезпечення доступу до документів та інших історичних матеріалів, що утворились в процесі життя та діяльності осіб обраних на пост Президента США. Таким чином, президентська бібліотека не є бібліотекою в традиційному сенсі, установу краще охарактеризувати як поєднання архівного зібрань документів відповідного президента та музею епохи яку він представляв.
Президентська бібліотека Франкліна Делано Рузвельта вважається першою установою подібного типу в системі президентських бібліотек США. З 1941 року вона відкрита для публічного доступу. Причиною створення установи слід вважати прагнення Ф. Д. Рузвельта зберегти масив документів, який утворився за роки його президентства. Оскільки в минулому досить часто президентські документи через неорганізовану політику збереження документації втрачались з різних причин, 32-м президентом була запропонована альтернатива. Враховуючи думки широкого кола істориків та вчених, прийнявши рішення про розміщення своєї документальної спадщини в окремій споруді та підпорядкування її Національному архіву США, який було сформовано за часів його президентства, він відійшов від традиційної схеми збереження документів у приватних архівах, або у архіві Конгресу. Таким чином, маючи на меті збереження власного документального фонду, а також надання до нього доступу дослідникам та громадянам, які цікавляться історією США та політикою «нового курсу» він започаткував нову традицію збереження президентської документації.
Президентська бібліотеки Ф. Рузвельта у співпраці з Коледжом Меріст та електронною корпорацією IBM запустила на початку 1990-х власний веб-сайт, таким чином ставши однією з перших президентських бібліотек представлених у мережі Інтернет. Створення віртуального інформаційного ресурсу підняло функціонування на якісно новий рівень, забезпечивши широкий дистанційний доступ до документальних колекцій та роботу з широкою аудиторією користувачів.
Президентська бібліотека Ф.Д. Рузвельта пропонує освітні програми за груповим принципом, тобто окремі програми для викладачів, учнів (або студентів) та батьків.
Освітній відділ бібліотеки розробляє освітні програми для вчителів призначені для учнів та студентів різних вікових груп, які включають в собі завдання для роботи в класі, музейні програми тощо. Особливе місце серед ресурсів веб-сайту займають навчальні плани, які забезпечують викладачів навчально-методичними матеріалами, заснованими на ресурсах бібліотеки, з метою поглиблення навчального процесу (електронe періодичне видання «Curriculum guide» («Навчальна програма: путівник») та розміщення навчальних фільмів за допомогою сервісу YouTube). Поряд з цим працівники освітнього відділу проводять регулярні семінари для викладачів, спрямовані на обмін досвідом, покращення рівня викладання історичних предметів та здобуття викладачами нових професійних навичок.
Освітні ресурси для учнів варіюються від суто інформаційних (біографічні матеріали, фотодокументи, хронологічна база даних Ф.Д. Рузвельт: день за днем тощо) до навчальних програм, що передбачають різноманітну кількість тем, які можуть бути обраними для здійснення дослідницького проекту («Doing Research Project»). Обравши тему разом зі своїм вчителем молодий дослідник має змогу користуватись «Путівником дослідження», документом який розроблений з метою консультування з приводу планування, написання та представлення дослідницького проекту та представлений у вільному доступі на веб-сайті установи. Особливість даного проекту полягає в тому, що здійснюючи дослідження молодий дослідник має змогу оперувати широким колом документів представлених у цифрових форматах на веб-сайті та забезпечених доступним довідковим апаратом, і поряд з цим за допомогою засобів електронної пошти може зв’язатись з освітніми фахівцями бібліотеки для консультацій.
Бібліотечний веб-сайт пропонує низку ресурсів розрахованих на батьків учнів («Helping With Projects and Reports», «Bibliographies – Reading About the Roosevelts» тощо). Основна мета цих ресурсів полягає в тому, щоб допомогти батькам зрозуміти суть процесу дослідження, залучити їх до роботи з дітьми над проектами, а також навчити їх знаходити потрібну інформацію в історичних документах.
Забезпечення шкіл цифровим доступом до архівних матеріалів може зміцнити як процес навчання учнів так і архівну практику. Це дасть змогу учням навчитись розглядати історію активно, творчо та критично, архівам в свою чергу розширити та поглибити суспільну діяльність та зв’язки з громадськістю. Але поряд з цим переваги автоматичного та цифрового доступу неспроможні замінити безпосередній доступ до документальних матеріалів. В ідеалі архіви мають заохочувати викладачів та учнів використовувати обидва методи.