Адаптація завдань та функцій українських бібліотек для юнацтва до умов сучасного інформаційного середовища
Заявник | Кулик Євгенія Володимирівна (Україна) |
---|---|
Конференція | Міжнародна наукова конференція «Адаптація завдань і функцій наукової бібліотеки до вимог розвитку цифрових інформаційних ресурсів» (2013) |
Захід | не вказано |
Назва доповіді | Адаптація завдань та функцій українських бібліотек для юнацтва до умов сучасного інформаційного середовища |
Інформація про співдоповідачів | |
Презентація | не завантажено |
Стаття | не завантажено |
Тези доповіді
Трансформація функцій і завдань вітчизняних бібліотек для юнацтва наприкінці ХХ – на початку ХХІ століття детермінована зростаючими потребами юнацтва та молоді, що пов’язані з активним використанням інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в усіх сферах людської діяльності, перетворенням інформаційних ресурсів в цифрову форму, становленням суспільства знань та формуванням нового виду культури – інформаційно-мережевої.
Вітчизняну мережу бібліотек, що обслуговують юнацтво та молодь, складають Державна бібліотека України для юнацтва (ДБУ для юнацтва), 19 обласних бібліотек України для юнацтва (ОЮБ), 2 обласні бібліотеки для молоді (Дніпропетровська ім. М. Свєтлова, Тернопільська), Кримський республіканський заклад «Юнацька бібліотека», Закарпатська обласна бібліотека для дітей та юнацтва, 47 бібліотек-філій, 15577 юнацьких відділів, абонементів, кафедр, груп [2]. Ці заклади продовжують виконувати традиційні функції (інформаційну, освітню, культурну, комунікативну), а також вбачають своє завдання в опануванні бібліотечними фахівцями навичок роботи з ІКТ для:
• формування власних бібліотечних електронних ресурсів для юнацтва та забезпечення доступу до кращих світових надбань;
• створення віртуальних представництв бібліотеки з метою надання онлайнових послуг;
• підтримки можливостей навчання потягом життя;
• сприяння підвищенню рівня інформаційно-мережевої культури в юнацькому середовищі .
Узгоджуючи свою діяльність з інформаційними потребами юнацтва, ОЮБ пропонують локальний та онлайновий доступ до електронного каталогу бібліотеки та власних баз даних, віртуальну довідку, можливість спілкування з бібліотекарем та однолітками на сторінках соціальних мереж, отримання знань з бібліотечних блогів тощо.
96 % ОЮБ підтримують офіційні динамічні сайти, на яких 43 % бібліотек забезпечують доступ до електронного каталогу (ЕК), що дає можливість здійснювати пошук документів за заданими критеріями (темами класифікаторів та значеннями полів бібліографічного опису або через зв'язки документів), сортувати відібрані документи в порядку зростання або зменшення значень, переглядати та друкувати інформацію у вигляді переліків, каталожних карток та повних бібліографічних описів, з’ясовувати інформацію про місцезнаходження документів тощо. Натомість користувач хоче бачити в ЕК:
• прямі посилання на онлайн-контент (текст, медіа формати);
• оцінку контенту: анотація, реферат, таблиці тощо;
• релевантні результати пошуку;
• інформацію про місце знаходження документу;
• простий пошук за ключовими словами [1].
З вищесказаного випливає ще одне актуальне завдання, що стоїть перед юнацькими бібліотеками – адаптувати ЕК відповідно до потреб, побажань користувачів: доповнення бібліографічного запису прямими посиланнями на онлайнконтент та повними текстами; додавання оглядів, відгуків, резюме і, зауважимо, не лише бібліотечними фахівцями, а й самими користувачами, які можуть бути співтворцями нового ЕК, відповідно до сучасних тенденцій розвитку цифрових ресурсів. ЕК для користувачів юнацького віку, зважаючи на властиву їм мобільність, щільність часу має мати простий дружній інтерфейс і настільки максимально спрощену форму пошуку, наскільки максимально швидку і релевантну запиту відповідь.
Щодо наступного завдання – переведення інформаційний ресурсів для юнацтва в цифрову форму, то тут ОЮБ зосередилися на оцифровуванні і представлені в Інтернеті перед усім документів краєзнавчого характеру (творчий доробок відомих краян, легенди рідного краю тощо), тож цю діяльність варто продовжувати й розширювати.
В нових умовах підсилюється соціалізуюча функція юнацьких бібліотек. Співпрацюючи з різними соціокультурними інститутами бібліотеки сприяють творчій самореалізації юнацтва (традиційно однією з рубрик сайту ОЮБ є творчість обдарованих юних краян), орієнтують на постійну самоосвіту, активну життєву позицію (виявлення та представлення в Мережі ресурсів для поглиблення знань в певній галузі, на допомогу дослідницькій діяльності, популяризація ресурсів відкритого доступу тощо), допомагають у виборі професії чи підвищені кваліфікації, працевлаштуванні, сприяють набуттю властивих ХХІ століттю компетенцій.
Соціалізуюча функція юнацької бібліотеки тісно пов’язана з рекреаційною, оскільки дозвілля є сферою самореалізації молодої людини, що позначається на її соціальному самопочутті й на тому, які здібності вдалося розвинути та яких навичок опанувати. Для якісної організації дозвілля користувачів ДБУ для юнацтва та ОЮБ окрім традиційних (численні масові заходи, діяльність об’єднань за інтересами, зустрічі з видатними людьми, літературні косплеї (різновид перформансу), квести тощо), надають онлайнові послуги (віртуальні подорожі країнами світу, підбірки захоплюючого розвиваючого відео, хаукасти (2-3 хвилинне відео, що формує певні навички), он-лайн презентації з актуальних в юнацькому середовищі тем, тематичні та культурологічні бібліотечні блоги, спільноти в соціальних мережах, відеоінтернет-конференції з однолітками представниками інших країн і культур).
Слід відмітити ще одне важливе завдання, що постало перед бібліотеками для юнацтва в цифровому середовищі – формування інформаційно-мережевої культури в юнацькому середовищі. Попри високий рівень володіння ІКТ юний користувач демонструє низький рівень навичок знаходження та використання інформації. Протягом останніх двох-трьох років в ОЮБ користувачі можуть оволодіти навичками ефективного використання всіх видів даних, правильного співставлення відомостей з різних джерел, критичного відношенню до отримуваної інформації та основами інформаційної безпеки й етикою мережевого спілкування. ДБУ для юнацтва працює над розробкою електронного курсу на допомогу формуванню інформаційно-мережевої культури в юнацькому середовищі.
Таким чином ДБУ для юнацтва та ОЮБ варто консолідуватися і спрямувати зусилля на:
• покращення якості та спрощення доступу до власних електронних ресурсів (забезпечити онлайндоступ до ЕК та баз даних та можливість користувача взаємодіяти з контентом ЕК та баз даних – додавати оцінку, відгуки, посилання на онлайнконтент тощо);
• надання доступу до світових цифрових надбань, що становлять цінність для юнацтва (передплата доступу до тематичних баз даних, популяризація ресурсів відкритого доступу тощо);
• формування інформаційно-мережевої культури у юнацькому середовищі (проведення відповідних тренінгів, розробка електронного курсу з інформаційно-мережевої культури).
Використані інформаційні джерела
1. Online Catalogs: What Users and Librarians Want: An OCLC Report [Електронний ресурс] / K. Calhoun, J. Cantrell, P. Gallagher, J. Hawk. – Електрон. дані. – Режим доступу: http://www.oclc.org/reports/onlinecatalogs.en.html. – Dublin, 2009. – Загол. з титулу екрану. – Мова : англ. – Перевірено : 13.05.2013.
2. Web-сайт Державної бібліотеки України для юнацтва [Електронний ресурс] / Державна бібліотека України для юнацтва.– Електрон. дані. – Режим доступу: http://www.4uth.gov.ua. – Загол. з титул. екрану. – Мова: укр., рус., англ. – Перевірено : 13.05.2013.
Ми в соціальних мережах