Модернізація служби МБА за допомогою засобів ЕДД, сприяння розвитку «дистанційного» інформаційно-бібліотечного обслуговування віддалених користувачів.

ЗаявникКухалашвілі Ганна Володимирівна (Україна)
КонференціяМіжнародна наукова конференція «Адаптація завдань і функцій наукової бібліотеки до вимог розвитку цифрових інформаційних ресурсів» (2013)
Західне вказано
Назва доповідіМодернізація служби МБА за допомогою засобів ЕДД, сприяння розвитку «дистанційного» інформаційно-бібліотечного обслуговування віддалених користувачів.
Інформація про співдоповідачівСерьогіна Т.М.
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

Бібліотеками багатьох країн на основі співробітництва щодо обміну інформаційними ресурсами забезпечується доступ та надання оригіналів документів або копій на різних носіях інформації. Оскільки найбільш запитуваними є передусім всі види поточних та ретроспективних видань з фондів бібліотечних установ, тож і забезпечення доступу до інформації стає одним з найважливіших сучасних завдань наукових бібліотек.
Наразі у бібліотечних установах сформоване нове інформаційне середовище, яке вдало поєднує дві різноманітні системи обслуговування користувачів, як традиційне, так і автоматизоване, що функціонують в певному співвідношенні у бібліотечному обслуговуванні залежно від існуючих техніко-технологічних засобів надання інформації .
Зміни, що постали перед науковими бібліотеками змусили знайти можливість оптимального та гармонічного поєднання у бібліотечному обслуговуванні традиційних та електронних інформаційних ресурсів. Процес адаптації наукових бібліотек до сучасного інформаційного середовища здійснюється за рахунок зміни внутрішньої структури: створення нових підрозділів, де користувачів обслуговують тільки на базі електронних ресурсів, але одночасно користувачам надається інформація з використанням традиційної технології. В деяких випадках це призводить до дублювання функцій, що ускладнює орієнтацію користувача у конкретному бібліотечно-інформаційному просторі.
Суспільна інформатизація формує нові бібліотечні послуги, трансформує технологічні процеси бібліотечного обслуговування, оскільки всередині їх змінюється співвідношення традиційних та автоматизованих операцій.
Міжбібліотечне обслуговування спрямоване на задоволення наукових, освітніх, виробничих, самоосвітніх, культурних та інших інформаційних потреб віддалених користувачів незалежно від місця їх проживання, професійної та соціальної приналежності за допомогою забезпечення доступу до національних та світових інформаційних ресурсів, як усередині НБУВ, так і за її межами. Таким прикладом є Інтернет- портал НБУВ як один з основних каналів доступу до різних бібліотечних послуг та інформаційних ресурсів.
Розвиток цифрових технологій надає ширші можливості для обслуговування користувачів НБУВ різних категорій за допомогою Інтернет: це і спілкування між віддаленими користувачами, і засіб доступу до загальних інформаційних ресурсів. Це, безумовно, посприяло появі й поширенню можливостей дистанційного інформаційно-бібліотечного обслуговування.
Зміни в організації обслуговування віддалених користувачів значно підвищили ефективність та швидкість пошуку і доставки необхідних документів на більш високому сервісному рівні . Міжбібліотечний абонемент оптимально поєднує у своїй роботі традиційні форми бібліотечного обслуговування та новації комп'ютеризованих робочих місць.
За наявності спеціально розробленого програмного забезпечення та відповідного технологічного зв'язку, користувач може отримати доступ до інформації про необхідні йому документи самостійно через Інтернет, і, якщо це не суперечить правилам користування, отримати їх електронну копію за допомогою використання засобів ЕДД, а саме: шляхом створення електронної версії друкованого тексту як в повному обсязі, так і необхідних фрагментів традиційних видань (засобом сканування друкованого тексту), або передачі електронних копій, які зберігаються в повнотекстових БД.
Широке використання електронної пошти дозволило вирішити проблему доставляння електронних копій документів віддаленим користувачам, що було замовлено за МБА, скоротити термін отримання. Ця форма бібліотечного обслуговування характеризується позитивною динамікою не тільки з точки зору попиту на послугу, а й обсягом роботи ЕДД.
Різний рівень техніко-технологічного забезпечення віддалених користувачів НБУВ вимагає підтримки різноманітних форм обслуговування: як традиційної видачі оригіналів документів у тимчасове користування, так і паперових копій за МБА, а також у вигляді електронних копій документів.
Комплексна система обслуговування віддалених користувачів на базі міжбібліотечного абонемента посіла значне місце в загальному бібліотечно-інформаційному обслуговуванні та відповідає сучасним вимогам обміну та надання інформації.
Таким чином, з розвитком цифрових інформаційних ресурсів напрямки традиційної бібліотечної діяльності лише змінили форму своєї реалізації на нові технологічні рішення традиційних бібліотечних процесів.