Бібліографічні ресурси НБУ для дітей - інструмент адаптації в електронному середовищі та дієвий засіб залучення до читання

ЗаявникКрасножон Валентина Михайлівна (Україна)
ФорумМіжнародна наукова конференція «Адаптація завдань і функцій наукової бібліотеки до вимог розвитку цифрових інформаційних ресурсів» (2013)
ЗахідКруглий стіл "Бібліографія в електронному середовищі"
Назва доповідіБібліографічні ресурси НБУ для дітей - інструмент адаптації в електронному середовищі та дієвий засіб залучення до читання
Інформація про співдоповідачівКисельова Сніжана Валеріївна, головний бібліограф НБУ для дітей
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

Сучасні бібліотеки для дітей, щоб бути затребуваними користувачами, повинні постійно змінюватися, модернізуватися, надавати свої послуги на якісно новому рівні. Життєдіяльність бібліотеки змінюється за рахунок стрімкої появи нових технологій виробничих процесів і зростаючого масштабу видозмін бібліотечної діяльності. Інформатизація бібліотек сьогодні означає, що вони змінюють свою комунікаційну сутність: виходять з документальної і стають елементом електронної комунікації. Саме тому створення електронних інформаційних ресурсів має тенденцію до розвитку, вони стають своєрідною перепусткою в інформаційне суспільство. Долаючи цифровий розрив в інформаційному просторі, ця робота супроводжується появою нових ідей, розвитком інноваційних проектів, спрямованих на вільний та рівний доступ до інформації, кінцевою метою якого є більш високий та якісний рівень обслуговування користувачів різних вікових категорій.
Одне з найважливіших питань, що вирішує бібліотечне співтовариство сьогодні, є взаємодія бібліотек з метою створення єдиного інформаційного простору та надання доступу до спільних інформаційних ресурсів.
У контексті сучасних тенденцій розвитку корпоративної взаємодії у 2010 р. НБУ для дітей стала ініціатором проекту «Корпоративний розпис статей з періодичних видань» («КОРДБА»). Його основна мета – удосконалення процесу аналітичного розпису статей з періодичних видань на основі розподілу джерел розпису та обміну записами між бібліотеками для дітей. На сьогодні корпорація - це добровільне об’єднання 14 бібліотек, що працюють у програмному забезпеченні «Марк-SQL». Інформація про проект представлена на сайті НБУ для дітей в розділі «На допомогу бібліотекареві» на сторінці «Проект «КОРДБА». Це інформаційний ресурс, де можна отримати повну інформацію про діяльність і розвиток проекту.
Сьогодні весь світ опікується проблемою безпечного веб-простору. Тому зараз, щоб захистити наших дітей від небезпеки в он-лайн-світі, активно впроваджуються різноманітні заходи. Ефективною формою взаємодії бібліотек для дітей стала спільна робота над корпоративним проектом «Кращі Інтернет-ресурси від Української асоціації працівників бібліотек для дітей», який, за ініціативи НБУ для дітей, почав діяти з 2010 року, і об’єднує працівників 13 бібліотек для дітей. У цілому ресурс вміщує близько 600 посилань. Кожного кварталу бібліотеки-учасниці проекту переглядають закріплені за ними теми: вилучають електронні ресурси, які припинили своє існування, редагують посилання, які змінили свої адреси та доповнюють розділи новими матеріалами. Вебліографічні поради допомагають користувачам комфортніше подорожувати у безмежному світі глобальної мережі.
Бібліотечні Інтернет-ресурси стали і засобом гуртування навколо дитячого читання, книговидання для дітей, забезпечення ефективного діалогу між письменником, ілюстратором, видавцем, критиком і читачем.
У 2010 р. почав діяти електронний портал «КЛЮЧ» (Краща Література Юним Читачам), засновником якого стала НБУ для дітей. Матеріали «КЛЮЧа» розраховані як на дітей, так і на дорослих. Даний рекомендаційно-критичний ресурс заслужено став ефективним інструментом створення і поширення інформації про українську дитячу книгу.
Продовжуючи тему «КЛЮЧА», з 2012 року НБУ для дітей у співпраці з бібліотеками для дітей розпочали новий проект - електронну антологію улюблених творів дитячої літератури «Почитайка». Мета цього проекту – ознайомити сучасного юного читача з кращими творами із бібліотечних запасників, книгами, якими захоплювались батьки, бабусі та дідусі. Зайшовши на сторінку проекту, можна ознайомитися із улюбленими віршами, короткими оповіданнями, уривками з великих творів, відібраними й озвученими бібліотекарями. На сьогодні в проекті представлено більше 120 ресурсів українською та російською мовами.
Сьогодні вже недостатньо просто бути присутніми в Інтернеті і чекати, що користувачі самі знайдуть нас і прийдуть до бібліотеки. За умов глобальної інформатизації, стрімкого розвитку інформаційно-комунікативних технологій в електронному середовищі вагомою складовою документно-інформаційного ресурсу сучасної бібліотеки для дітей стають інтерактивні електронні інформаційні продукти, адресовані дитячій аудиторії. Їх завдання - у доступній ігровій формі навчити дитину працювати з інформацією в електронному форматі, пробуджувати до роздумів, пошуку, творчості, взаємодії.
З 2008 року в НБУ для дітей активно почали створюватись інтерактивні ресурси. Першим кроком стала казково-пізнавальна мандрівка за сюжетом української народної казки «Рукавичка» для дітей 7-10 років «Хто в рукавичці живе». Щоб зацікавити юних громадян туризмом, залучити до активного пізнавального відпочинку та з метою виховання дбайливого ставлення школярів до природної спадщини рідного краю, було підготовлено заочний краєзнавчо-туристичний похід для дітей 12-15 років «Сім природних чудес України». Під час походу діти здійснюють віртуальну екскурсію до найкращих природних пам’яток України, а на віртуальних туристичних привалах їх чекають різні головоломки: кросворди, логічні завдання, тести, вікторини, що розкривають правила туристичного походу, красу рідної природи, або ж спрямовані на закріплення знань про природні об’єкти.
Сьогодні бібліотека працює і над створенням бібліографічних ресурсів, присвячених творчості дитячих письменників. І в бібліотеці, і в Інтернет для дітей молодшого та середнього шкільного віку популярними і затребуваними стали: біобібліографічна мандрівка «Подорож країною казок Редьярда Кіплінга», бібліовояж «Пригоди дерев’яного хлопчиська» (до 75-річчя публікації книжки О. Толстого «Золотий ключик, або «Пригоди Буратіно»), пізнавально-ігрове досьє «Літературними стежками Самуїла Маршака».
Отже, огляд електронних ресурсів показує, що в НБУ для дітей накопичено значний досвід зі створення інформаційних продуктів, у тому числі і на засадах корпоративної діяльності. Дитяча бібліотека, розширюючи сфери послуг, у режимах локального та віддаленого доступу забезпечує своїх користувачів бібліографічними інформаційними ресурсами, активно використовує Мережу як засіб комунікації, співробітництва та підтримки читання. Бібліотека трансформується: зі сховища знань вона перетворюються на інформаційний центр, де дитина озброєна усіма сучасними інформаційними засобами, безпечно вирушає на пошук знань, зростає і творить.