Цифрові ресурси в бібліотеці для дітей: каталогізування для ефективного використання

ЗаявникДзюба Наталія Йосипівна (Україна)
ФорумМіжнародна наукова конференція «Адаптація завдань і функцій наукової бібліотеки до вимог розвитку цифрових інформаційних ресурсів» (2013)
ЗахідСемінар "Каталогізація цифрових ресурсів"
Назва доповідіЦифрові ресурси в бібліотеці для дітей: каталогізування для ефективного використання
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

Бібліотеки для дітей сьогодні є невід'ємною складовою загальнодержавного механізму накопичення, систематизації та розповсюдження інформації, важливою складовою інформаційного середовища. Розвиток інформаційних технологій збагачує видовий склад бібліотечного фонду, розширює можливості обробки, зберігання і пошуку інформації, позитивно впливає на якість та оперативність обслуговування користувачів, змінює характер і зміст роботи дитячого бібліотекаря.
Збільшення масиву інформаційних ресурсів, призначених для навчання, дозвілля та самоосвіти, супроводжується великим обсягом аудіовізуальних і електронних форматів, адже інформація в електронній формі зберігається більш надійно та компактно, поширюється набагато оперативніше. Тож, щоб не залишатися осторонь потоку електронної інформації, ефективно її використовувати, бібліотеки формують методику каталогізування електронних ресурсів.
Для надання оперативної та якісної інформації, забезпечення доступу до своїх ресурсів НБУ для дітей, яка працює в програмному середовищі «МАРК-SQL», намагається модифікувати функції і процеси каталогізування, особливо це торкнулося засобів лінгвістичного забезпечення. Велике значення приділяється відповідності представлення бібліографічної інформації формату MARC21 та його гармонізації з діючими державними стандартами.
Основним елементом інформаційно-бібліографічної системи є бібліографічний запис, мова якого реалізує в електронному середовищі комунікативну функцію між запитом користувача і змістом бібліографічної інформації. Основою бібліографічного запису є бібліографічний опис документа, який формується в процесі створення каталогу. Каталогізування цифрових ресурсів, хоч і підпорядковане загальній методиці та правилам, все ж має свою специфіку. Складаючи опис, слід враховувати його багатофункціональність і подавати в ньому всі дані, що є важливими для характеристики документа.
Як відомо рівень досконалості довідково-пошукового апарату бібліотеки насамперед визначається можливістю пошуку документів, в тому числі і цифрових ресурсів, за тематичною ознакою. На основі обстеження та аналізу ресурсу здійснюється його індексування (систематизація та предметизація), що дозволяють розкрити і донести до користувачів зміст документа.
Процес систематизації цифрових ресурсів у бібліотеках для дітей регламентується спеціалізованим варіантом таблиць ББК для дитячих та шкільних бібліотек. Для систематизації електронних ресурсів, оскільки їх тематика охоплює різні галузі знань, використовується весь ряд таблиць ББК. Для уніфікації процесу систематизації документів, Національна бібліотека України для дітей сформувала «Об’єднану робочу схему таблиць ББК». Вона об’єднує варіанти таблиць для різних вікових категорій: дітей 10-15 років, дітей 8-9 років (<мл>) та організаторів дитячого читання (<В>). Машиночитний варіант включає не лише класифікаційні індекси, але й повні формулювання рубрик, «прив’язаних» до відповідних індексів. Простим і ефективним є контекстний пошук за індексами та будь-яким з понять, що включені до назви рубрики ББК, крім того існує і система посилань, якою можна скористатися зразу ж електронному режимі. Класифікаційні індекси, назви розділів та примітки з позначками <мл> та <В> вказують, на вибір індексу при систематизації для відповідної групи користувачів. Електронна версія розгорнутих робочих таблиць ББК у вигляді зовнішнього словника підключена в автоматизованій системі «МАРК-SQL». Це дозволяє систематизатору отримати весь перелік рубрик, що розкривають тему, врахувати відповідні аспекти її висвітлення в документі; здійснити правильний вибір ділення відповідно до вікової категорії та виду документу; прослідкувати взаємозв’язок індексів ББК та рубрик в процесі предметизації; уникнути небажаних помилок.
Завдання предметизації – з необхідною повнотою та точністю представити у вигляді предметних рубрик основний зміст документа та його форму для забезпечення ефективного інформаційного пошуку. Перш за все, бібліотека, що здійснює предметизацію, повинна мати перелік аспектів, що є найбільш важливими для розкриття змісту документів, в тому числі і цифрових ресурсів. В НБУ для дітей, базуючись на міжнародному форматі MARC21, до даних аспектів відносять:
 предмет (тема, поняття), про які йде мова в документі (наприклад, фізика, хімія, банківська справа, літаки; читання тощо)
 географічну рубрику або підрубрику – територія, де відбуваються події (наприклад, Україна, Мінськ, Подільський район, Дніпро, ріка);
 хронологічну підрубрику – час, коли відбуваються події (наприклад, 18 ст., 2005 р.);
 персоналію – в цій ролі може виступати історична особа (Грушевський Михайло Сергійович); певна організація (Організація Об’єднаних Націй, Верховна Рада, Києво-Печерська лавра, Національна бібліотека України для дітей); певний захід (67 сесія IFLA); уніфікований заголовок (рукописний твір, манускрипт, періодичне видання, театральна або кінопостановка (Біблія, Коран, «Голос України» (газета), «Богдан Хмельницький» (кінофільм));
 жанр (основну форму викладу вмісту ресурсу);
 примітку про цільове призначення (читацьку аудиторію, яка може використовувати відповідний документ).
В залежності від необхідності розкриття повноти та специфіки документа, визначається коло термінів та понять, що мають тематично представити документ. У випадку предметизації ресурсів для дітей це набуває більшої актуальності, тому що необхідно представити документи диференційовано, орієнтуючись на різні вікові читацькі групи. Розуміючи важливість процесу предметизації, працівниками Національної бібліотеки України для дітей, ще в 1992 році паралельно з впровадженням АБІС було розроблено політематичний інформаційно-пошуковий тезаурус. Він має вид словника, в якому фіксуються не лише виявлені терміни, але і зв'язки між ними. На сьогодні тезаурус нараховує близько 5000 рубрик, він постійно розвивається та збагачується новою лексикою.
Повноцінне і якісне управління бібліографічною базою даних є неможливим без авторитетних файлів, які використовуються в бібліографічних записах. НБУ для дітей з 2011 р. розпочала створення авторитетного файлу «Організація», який також активно використовується для каталогізування цифрових ресурсів.
В процесі формування ЕК бібліотека створює і системні словники, які також сприяють успішному пошуку, забезпечуючи однозначність вираження понять. Таку роль узгодження лексики виконують перелік окремих елементів бібліографічного запису, види носіїв інформації, читацьке призначення, жанр, форма видання тощо.
Отже, застосування комплексу лінгвістичних засобів здійснює суттєвий вплив на каталогізування, організацію внутрішньобібліотечної технології та безпосередньо впливає на якість ДБА, пошук, відбір електронних ресурсів та їх ефективне використання. Документні ресурси бібліотеки є елементами інформаційного середовища, в якому відбувається надання послуг, тому їх багатоаспектне опрацювання та змістовне представлення є запорукою якісного обслуговування користувачів.