Підготовка бібліотечних фахівців у Бакинському державному університеті
Заявник | Казимі Парвіз огли (Азербайджан) |
---|---|
Конференція | Міжнародна наукова конференція «Місце і роль бібліотек у формуванні національного інформаційного простору» (2014) |
Захід | Круглий стіл "Бібліотека - освіта - інновації" |
Назва доповіді | Підготовка бібліотечних фахівців у Бакинському державному університеті |
Інформація про співдоповідачів | Кунанець Наталія Едуардівна |
Презентація | не завантажено |
Стаття | не завантажено |
Тези доповіді
П.Ф.Казимі
Бакинський державний університет
Доктор філософії
Pkazimi@mail.ru
Н.Е.Кунанець
Національний університет
„Львівська політехніка”,
кандидат історичних наук, с.н.с.
Підготовка бібліотечних фахівців у Бакинському державному університеті
Анотація
У статті розглянуто питання зародження та становлення підготовки бібліотечних фахівців у Азербайджані. Базовим навчальним закладом, який заклав фундамент та забезпечив подальший розвиток підготовки бібліотечних кадрів вищої кваліфікації, став Бакинський державний університет. Надхненником та організатором цього процесу вважається проф. А.А.Халафов.
Ключові слова: Азербайджанське бібліотекознавство, наукова школа проф. А.А.Халафова, кафедра бібліотекознавства.
Annotation
In the article the question of origin and becoming of higher library education and development of theoretical and practical principles of library science is considered in Azerbaijan. The Baku state university in that under the direction of проф became base educational establishment that laid the foundation and provided further development of training of library personnels of higher qualification. Organizer of this process is А.А.Chalafov.
Keywords: Azerbaijanian library science, scientific school of prof. А.А.Chalafova, department of library science.
Вступ
В умовах інформаційного суспільства гостро постала необхідність розвитку бібліотечної галузі Азербайджану. Бібліотечно-інформаційна галузь зазнає трансформаційних змін, а відповідно потребує високваліфікованих кадрів. Питанням підготовки бібліотечних кадрів в республіці завжди надавалося особливої ваги. Проте найефективніше процеси підготовки фахівців для бібліотечної галузі розпочалися у період здобуття незалежності.
Стан дослідження проблеми.
Спроби аналізу кадрового забезпечення бібліотек Азербайджану здійснено в статті І. З. Байрамової [1], короткиий виклад особливостей підготовки студентів на бібліотечному факультеті Азербайджанського університету запропоновано Р.А. Гардашовим [2]. Розвиток закладів, що надають вищу бібліотечну освіту у республіці, намагався проаналізувати Р.А. Кардашов[3]. Проте узагальненого дослідження питання організації підготовки кадрів у Бакинському державному університеті не проводилося.
Мета даної статті подати короткий аналіз особливостей функціонування бібліотечного факультету Бакинського державного університету, який забезпечує підготовку фахівців для бібліотечної галузі у Азербайджані.
Становлення бібліотечного відділення
Потреба в бібліотечних кадрах у Азербайджані набула особливої гостроти лише в повоєнні роки. Центральний Комітет визнав за необхідне відкрити в 1947/1948 навчальному році при філологічному факультеті Бакинського державного університету відділення бібліотекознавства, яке забезпечувало б підготовку бібліотекознавців і бібліографів вищої кваліфікації. На той час це був єдиний навчальний заклад, який здійснював підготовку бібліотечних працівників вищої кваліфікації у республіці. Організація відділення була доручена редактору університету та Комітету культурно-освітніх установ при Раді Міністрів Азербайджанської РСР. В 1947/1948 навчальному році вперше на навчання зарахували 16 студентів, а починаючи з 1948 р. щорічно приймалося 25 осіб.
В 1955 році було сформовано удосконалений навчальний план, який передбачав викладання 15 спеціальних дисциплін бібліотекознавчого профілю [4]. Поряд з цим навчальний план бібліотечного відділення містив різні наукові дисципліни, дотичні до організації бібліотечної справи.
Для прискорення процесу кадрового забезпечення бібліотечних інститутів фахівцями, які мають вищу фахову освіту, в 1955 р. було створено заочне відділення. Воно призначалося в основному для підвищення кваліфікації працівників бібліотек, що вже здобули з середньою спеціальну освіту. У 1959 р. на заочному відділенні була відкрита спеціалізація з російською мовою викладання.
У 1958 р. після створення в університеті східного факультету і через невелику кількість студентів на цьому факультеті, для того щоб посилити його функціональність, бібліотечне відділення тимчасово було передано цьому новоствореному структурному підрозділу.
При цьому слід зазначити, що наукові та методичні питання бібліотекознавства та бібліографії, затвердження навчальних програм, тем дисертаційних та дипломних робіт, назв навчальних посібників та підручників, а також обговорення ряду інших науково-методичних проблем бібліотечного відділення через їх невідповідність профілю Вченої ради східного факультету, не могли проходити на належному рівні.
Створення бібліотечного факультету
З часом невідповідність між проблематикою східного факультету та бібліотечного відділення ставала все відчутнішою. В серпні 1962 р. вийшов наказ про об’єднання очного і заочного підрозділів бібліотечного відділення і перетворенні його в самостійний факультет. Цей наказ став юридичною підставою щодо створення 1 жовтня 1962 року бібліотечного факультету.
Першим деканом факультету був призначений випускник бібліотечного відділення Бакинського державного університету, кандидат історичних наук, доцент Абузар Али огли Халафов, який з 1955-го року працював викладачем на кафедрі бібліотекознавства [5]. Він же з 1963 року очолив кафедру бібліотекознавства.
Новопризначеним деканом відразу ж було сформульовано основне кредо роботи факультету – дотримання двох важливих принципів:
1) цілісність бібліотечної професії, що передбачає формування професійних знань і навиків;
2) диференціація бібліотечної професії, в основі якої поинна бути спеціалізація бібліотекарів [6, С.47]
З 1970 року бібліотечний факультет Бакинського університету розпочав підготовку фахівців на основі сформованого пятирічного навчального плану. Запровадили спеціалізацію підготовки бібліотечних фахівців за наступними напрямами: масові бібліотеки, наукові бібліотеки, технічні бібліотеки, дитячі і шкільні бібліотеки [7, С.56].
Розвиток бібліотечної освіти в роки незалежності
Розширення міжнародної співпраці Азербайджу у роки незалежності спонукало до проведення реформ в галузі освіти, науки та культури. Було принято ряд законів і розпоряджень, держаних рішень.
У 1991-му році на бібліотечному факультеті була створена кафедри бібліотечних ресурсів та інформаційно-пошукових систем, які очолили учні професора А.А. Халафова.
З 1993 року підготовка бібліотечних кадрів в Азербайджані відбувається у три рівневому навчальному процесі (бакалаврат, магістратура, докторантура). Підготовку бакалаврів було розпочато в 1993/1994 начальному році, а в 1996/1997 начальному році відбувся перший їх випуск. З 1997/1998 навчального року розпочалась підготовка магістрів. При підготовці магістрів, вагоме місце приділене [4] вишколенню висококваліфікованих кадрів в області бібліотекознавства, бібліографії і інформації із спеціалізацією бібліотекаря, бібліографа і інформаціолога.
У другій половині 1990-х років прийом на факультет збільшився, а у кінці 90-х років XX ст. щороку на факультет приймалося 130 студентів [8, С. 3–4]. В роки незалежності вперше для студентів бакалаврського рівня було підготолено і видано цілий ряд підручників, навчальних посібників, монографій, програм, методичних вказівок.
В 2001 році бібліотечний факультет Бакинського державного університету був перейменований на Бібліотечно-інформаційний факультет. Відповідно до другої частини назви факультету (інформація), включення нових предметів в учбовий план стало однією з важливих вимог дня і студентам факультету почали викладатися предмети, що перекликаються з сучасним інформаційним простором. Прикладом тому служать такі предмети як "Основи комп'ютеризації бібліотек", "Бібліотечно-інформаційні технології", "Електронний каталог".
Навіть у назвах традиційних бібліотекознавчих предметів були зроблені зміни, і сформувалася єдина кафедра, яка об’єднувала викладачів здатних викладати усі нові предмети. У результаті на факультет для викладання нових предметів були запрошені глибоко обізнані з сучасними інформаційними технологіями фахівці. Навчальна програма включала такі предмети професійної підготовки за спеціальністю бібліотекознавство-бібліографія: інформатика бібліотекознавства, математика, бібліотечно-інформаційні ресурси, організація і управління бібліотечною справою (менеджмент), бібліотечно-інформаційна технологія, основи комп'ютеризації бібліотек, електронний каталог та ін. [9]. Таким чином, розпочалося високопрофесійне викладання навчальних предметів, які відповідають новим потребам сучасного інформаційного суспільства.
Під керівництом професора А.Халафова бібліотечний факультет та, зокрема, кафедра бібліотекознавства перетворилися на авторитетний науковий центр бібліотекознавства в кавказькому регіоні, проводять плідну діяльність, яку за обсягом можна прирівняти до роботи цілого науково-дослідного інституту. Працівники факультету проводять наукові дослідження у галузі історії бібліотечної справи Азербайджану, теоретичних та практичних проблем національної бібліотекознавчої науки в умовах сучасного інформаційного суспільства, в прикладних наукових галузях.
Висновки
Провідну роль формуванні кадрового потенціалу бібліотек в Азербайджані відіграє кафедра бібліотекознавства Бакинського державного університету.
Професорсько-викладацький склад кафедри бібліотекознавства, бібліотечно-інформаційного факультету Бакинського державного університету під керівництвом професора А. А. Халафова невтомно здійснює пошук шляхів удосконалення функціонування для забезпечення ефективної підготовки фахівців бібліотечної галузі.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
1. Байрамова И. З. Современное состояние кадрового обеспечения библиотек Азербайджанской Республики / Байрамова И. З. - Режим доступу: http://www.gpntb.ru/ntb/ntb/2012/10/ntb_10_5_2012-%D0%B1%D0% B0% D0%B9%.pdf
2. Гардашов Р.А. Усовершенствование учебных планов как ключевой фактор улучшения подготовки библиотечно-информационных кадров на библиотечно-информационном факультете Бакинского государственного университета / Гардашов Рашад Ахмедхан оглу/-http://jurnal. org/articles/2013/docum1.html
3. Кардашов Р.А. Развитие высшего библиотечного образования Азербайджана в годы независимости / Кардашов Р.А. // XXI век : итоги прошлого и проблемы настоящего плюс. - 2013. - № 7. - С. 19-24. ; Те ж саме [Электронный ресурс]. – URL: http://www.penzgtu.ru/fileadmin/ filemounts/ science/ xxi_pub/2013_11_.pdf (25.04.2014)
4. Azərbaycan Respublikasında kitabxana-informasiya sahəsinin 2008–2013-cь illərdə inkişafı ьzrə Duvlət Proqramı // Kitabxanaşьnaslıq və biblioqrafiya: elmi-nəzəri, metodiki və təcrьbi jurnal. – 2008. – № 2. – S. 6–29.
5. Халафов А.А. Библиография / Халафов А.А. - Баку: Издательство БГУ, 2011. - 380 с.
6.Xələfov A. A. Azərbaycanda ali kitabxanaçılıq təhsili /Xələfov A. A. - Bakı,1998.-124 s.
7. Xələfov A. A. Azərbaycanda kitabxanaçılıq təhsilinin inkişafı /Xələfov A. A. . –Bakı, 1987. - 130 s.
8.Kitabxanaların fəaliyyəti haqqında statistik mьayinənin nəticələri barədə. Statistik bьlleten. Azərbaycan Respublikasının Duvlət Statistika Komitəsi. – Bakı. – 2009. – 88 s.
9. İsmayılov X. İ. Azərbaycan Respublikasında Kitabxana İşinin Metodik Təminat Sisteminin İnkşaf Tarixi (1918-2000):monoqrafiya / İsmayılov X. İ. .-Bakı: Universiteti Nəşriyyatı,2000.-416 s.
Ми в соціальних мережах