Віртуальне довідково-бібліографічне обслуговування у провідних університетських бібліотеках західного регіону України

ЗаявникРомануха Зоя Василівна (Україна)
ФорумМіжнародна наукова конференція «Місце і роль бібліотек у формуванні національного інформаційного простору» (2014)
ЗахідКруглий стіл "Довідково-інформаційне обслуговування в електронному середовищі"
Назва доповідіВіртуальне довідково-бібліографічне обслуговування у провідних університетських бібліотеках західного регіону України
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

Важливим напрямом довідково-бібліографічного обслуговування (ДБО) користувачів бібліотек є відповіді на разові запити, що подаються в електронному вигляді. Останнім часом у бібліотеках широкого розповсюдження набуло ДБО віддалених користувачів. Однією з його форм є обслуговування в режимі «віртуальна довідка».
Результати попереднього здійсненого нами дослідження виявлених станом на 1 січня 2013 р. дев'яти віртуальних довідкових служб (ВДС) бібліотек ВНЗ західного регіону України опубліковане у «Віснику Книжкової Палати» № 7 за 2013 р. Мета даного дослідження — виявити зміни в організації роботи ВДС в бібліотеках ВНЗ західного регіону України.
Джерельну базу дослідження склали веб-сайти бібліотек ВНЗ західного регіону України згідно з переліком, поданим Національною бібліотекою України імені В. І. Вернадського та Науковою бібліотекою Львівського національного університету імені Івана Франка, яка є методичним центром бібліотек ВНЗ ІІІ та ІV рівнів акредитації західного регіону України (Львівської, Волинської, Рівненської, Закарпатської, Чернівецької, Тернопільської, Івано-Франківської областей).
Дослідження здійснювалося за такими параметрами: за назвою служби, правилами користування, можливостями доступу до ВДС, видами довідок, які вони надають, джерелами інформації, за якими надають відповідь, оформленням відповіді, наявністю архіву виконаних довідок. На сьогодні до перерахованих параметрів можна додати дату виконання довідки (практикують Науково-технічна бібліотека Івано-Франківського національного університету нафти і газу, бібліотека Львівського державного університету фізичної культури та ін.). Цей параметр поряд із частотою накопичення архіву виконаних довідок свідчить про популярність або непопулярність сервісу серед користувачів.
Як з'ясувалося, ВДС у різних формах і з різними назвами станом на 15 червня 2014 року діють вже у 11-ти бібліотеках вишів західного регіону України. Це «Віртуальна бібліографічна довідка» бібліотеки Львівського державного університету фізичної культури, бібліотеки Буковинського державного фінансово-економічного університету; «Запитай у бібліотекаря» Наукової бібліотеки Львівського національного університету ветеринарної медицини та біотехнології імені С. З. Гжицького; «Віртуальна довідка» Науково-технічної бібліотеки Івано-Франківського національного університету нафти і газу, Наукової бібліотеки Прикарпатського національного університету імені В. Стефаника, Наукової бібліотеки Рівненського державного гуманітарного університету, Наукової бібліотеки Чернівецького національного університету, бібліотеки Буковинського державного медичного університету, бібліотеки Тернопільського національного економічного університету, бібліотеки Мукачівського державного університету; «Електронна довідка» Наукової бібліотеки Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка.
Як бачимо, ВДС, діяльність яких було проаналізовано у ході дослідження, різняться назвами. Найбільш розповсюдженою назвою сервісу є «Віртуальна довідка», яка нині популярна як серед бібліографів, так і серед користувачів, її сутність усім зрозуміла та вказує на обслуговування віддалених користувачів через Інтернет. Наукова бібліотека Рівненського державного гуманітарного університету попередню назву ВДС «Питання і відповіді» також змінила на «Віртуальну довідку».
У проаналізованих ВДС виявлено нову модель спілкування оператора з віддаленими користувачами. Зокрема, «Віртуальна довідка» бібліотеки Буковинського державного медичного університету пропонує запити надсилати електронною поштою (ch.zal@yandex.ua; medlib@bsmu.edu.ua). Подібну модель «Віртуальної довідки» використовують також бібліотека Мукачівського державного університету та бібліотека Буковинського державного фінансово-економічного університету.
Так само, як і під час традиційного ДБО, ВДС часто виконують подібні запити. Тому для зберігання вже виконаної роботи потрібні електронні архіви виконаних довідок. Однак такі архіви відсутні у новостворених ВДС: бібліотеки Буковинського державного медичного університету, бібліотеки Буковинського державного фінансово-економічного університету, бібліотеки Мукачівського державного університету та Наукової бібліотеки Рівненського державного гуманітарного університету в зв’язку з оновленням сайту.
Найрозповсюдженішою залишається модель спілкування оператора з віддаленими користувачами за допомогою спеціальних веб-форм та подання відстрочених запитів і відповідей на сайтах бібліотек.
Спільним для всіх «віртуальних довідок» є термін виконання довідок (залежно від складності) від одного до п’яти днів.
Серед основних недоліків ВДС бібліотек ВНЗ західного регіону України є такі: бібліографічні описи документів у тематичних списках літератури подаються без шифрів зберігання і вказівки на місцезнаходження документа; відсутні бібліографічні описи електронних ресурсів (наявна тільки електронна адреса); кількість виконаних запитів в архівах невелика, а іноді й зовсім відсутня; автоматичний пошук не передбачений.
Для подальшого вдосконалення та розвитку цього бібліотечного сервісу потрібно усунути недоліки, скоротити якісні та кількісні обмеження під час пошуку, надалі здійснювати обслуговування безоплатно, забезпечувати доступ до ВДС усіх бажаючих.
Перспектива розвитку ВДС бібліотек ВНЗ західного регіону України вбачається в кооперуванні зусиль, створенні корпоративної системи онлайнового обслуговування користувачів, здійсненні крупномасштабних проектів.