Управлінська праця як складова управлінської діяльності бібліотеки

ЗаявникНіколаєнко Наталія Миколаївна (Україна)
ФорумМіжнародна наукова конференція «Місце і роль бібліотек у формуванні національного інформаційного простору» (2014)
ЗахідФормування національного інформаційного простору: інтеграція та кооперація зусиль бібліотек України та інформаційних інституцій
Назва доповідіУправлінська праця як складова управлінської діяльності бібліотеки
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

НІКОЛАЄНКО Н.М.
УПРАВЛІНСЬКА ПРАЦЯ ЯК СКЛАДОВА УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ БІБЛІОТЕКИ.
Управлінська праця — це вид суспільної праці, основним завданням якого є забезпечення цілеспрямованої, скоординованої діяльності як окремих учасників спільного трудового процесу, так і трудового колективу в цілому. Ефективність діяльності бібліотеки визначається багатьма факторами. Одним із них є вміння бібліотечних менеджерів організовувати не тільки працю підлеглих і особисту працю. Тому в сучасних умовах підвищується актуальність питань, пов'язаних із кадровим менеджментом, науковою організацією їх праці.
В умовах розгортання автоматизованого бібліотечно-інформаційного виробництва виникає необхідність системного управління діяльністю бібліотек, упровадження інноваційних форм і методів наукової організації управлінської праці. Сьогодні необхідно сприяти формуванню у бібліотечних менеджерів всіх рівнів наукового світогляду і глибоких знань з організації праці менеджера, набуттю вмінь і навичок для здійснення конкретної управлінської діяльності на сучасному етапі.
Управлінська праця — переважно розумова праця. Вона, хоча безпосередньо не виступає творцем матеріальних благ, але є невід'ємною частиною праці сукупного працівника. Невипадково оцінка діяльності керівників бібліотеки її адміністративно-управлінського персоналу (дирекції), що виконує функції адміністрування і загального керівництва діяльністю бібліотеки, функціональних керівників (завідуючі відділами), які забезпечують управління виробничими процесами структурних підрозділів бібліотеки, лінійних керівників (завідуючі секторами, головні бібліотекарі), відповідальні за окрему ланку, або напрям роботи (і, насамперед, вищого керівництва) позв'язана з результатами діяльності і іміджем бібліотеки в цілому. Існує класична модель розподілу стратегічних, тактичних та оперативних задач управління між категоріями менеджерів, яка активно використовується в бібліотечно-інформаційному виробництві [1].
Бібліотечні менеджери вищого рівня (директор, заступник директора, вчений секретар) — сама нечисленна, але найбільш впливова категорія. Вони визначають загальні напрямки функціонування і розвитку бібліотечної установи і її великих підрозділів, приймають ключові рішення щодо стратегії розвитку і поточних справ, наділені повноваженнями укладання договорів з корпоративної діяльності, придбання програмних продуктів, впровадження нових інформаційних технологій, наймання працівників і т.п. Діяльність цих менеджерів характеризується масштабністю і складністю, пріоритетом стратегічної і перспективної діяльності.



Рис. 1. — Розподіл стратегічних задач(СЗ), тактичних задач(ТЗ) та оперативних задач (ОЗ) управління між категоріями менеджерів.

Бібліотечні менеджери середнього рівня (завідуючі відділами) координують і контролюють роботу керівників низового рівня. У їхніх діях переважає рішення тактичних задач, що не виключає їхньої участі у розробці стратегічних завдань. Значну питому вагу в робочому часі цих менеджерів займає спілкування з менеджерами середнього (горизонтальна координація робіт) і низового рівня (вертикаль ієрархії управління). Бібліотечні менеджери низового рівня (завідуючі секторами, головні бібліотекарі) складають саму численну управлінську групу в бібліотеці. Вони відповідають за виконання виробничих завдань і використання ресурсів, їхня робота пов'язана з рішенням переважно тактичних і оперативних задач. Вона характеризується розмаїтістю дій, що виконуються, частими переходами від однієї задачі до іншої, коротким тимчасовим періодом реалізації прийнятих рішень, постійним спілкуванням з безпосередніми виконавцями.
Дослідження показують, що значимість різних функцій управління в діяльності бібліотечних менеджерів різних рівнів неоднакова. Так, менеджери вищого рівня витрачають більше часу на планування, на нижчому ж рівні управління найбільш важлива функція мотивації. У той же час менеджери усіх рівнів управління витрачають майже в два рази більше часу на планування, ніж на організацію, координування, мотивацію і контроль разом узяті.
Управлінська праця завжди мала інформаційну природу управління. Трудова діяльність бібліотечних менеджерів, їхні відносини із співробітниками в процесі управління можуть посередньо виступати у вигляді інформації в її різних формах. В процесі управлінської роботи відбуваються збір, обробка, передання інформації. Зв'язки в процесі управління між різними управлінськими працівниками, між керівником і виробничим персоналом здійснюються також за допомогою інформації.

Рис. 2 Інформаційна природа управлінської діяльності.
Тому, набуває актуальності проблема застосування інформаційних технологій в управлінні бібліотекою, яка розглядається на рівні не лише виробничих процесів, а й підвищення ефективності організації управлінської праці, яку досліджувала у своїх працях І. Давидова [ 2; 3]. Науковець зазначила, що для налагодження цієї діяльності в бібліотеках створюють автоматизовані інформаційні системи управління, які інтегрують внутрішню та зовнішню інформацію, а надходження всіх видів інформації до єдиної системи надає можливості здійснювати інформаційний моніторинг внутрішнього та зовнішнього середовища і сприяє обґрунтованому прийняттю управлінських рішень. Тому актуальності набуває питання якості автоматизованого управління сучасною бібліотекою. Нині активно здійснюється перехід від традиційних методів управління до інформаційно-технологічних, що забезпечує ефективну інтеграцію у сфері управлінських рішень. Бібліотечним менеджерам доцільно використовувати методи інформаційного менеджменту, який створює засади формування бібліотечно-інформаційних ресурсів та їх повноцінного використання, умови для ефективної роботи з управлінською інформацією. Тому управлінський склад бібліотеки повинен безперервно вдосконалювати прийоми і методи роботи, навчатись, як працювати, і навчати інших, постійно поліпшувати й раціонально використовувати умови праці. Кадрові, техніко-технологічні й організаційні трансформації, які активно відбуваються в бібліотеках, потребують науково-методичного забезпечення наукової організації праці управлінського персоналу всіх рівнів: оперативного, тактичного, стратегічного.
Список літератури
1.Балабанова Л. В., Сардак О. В. Організація праці менеджера: навч. Посібник.— К.: ВД «Професіонал», 2004.—304с.
2. Давидова І. О. Інноваційність в управлінні діяльністю документно-комунікаційних структур / І. О. Давидова // Вісн. Книж. палати. – 2009. – № 1. – С. 28–31.
3. Давидова І. О. Бібліотечне виробництво в інформаційному суспільстві : монографія / І. О. Давидова ; [наук. ред. В. О. Ільганаєва] ; М-во культури і мистецтв України, Харк. держ. акад. культури. — Х. : ХДАК, 2005. — 295 с.