Інновації та досвід Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського у створенні електронних бібліографічних ресурсів

ЗаявникПономаренко Лариса Олександрівна (Україна)
ФорумМіжнародна наукова конференція «Місце і роль бібліотек у формуванні національного інформаційного простору» (2014)
ЗахідКруглий стіл "Довідково-інформаційне обслуговування в електронному середовищі"
Назва доповідіІнновації та досвід Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського у створенні електронних бібліографічних ресурсів
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

Бібліографічна діяльність ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського знаходиться на новому етапі розвитку, що пояснюється упровадженням нових інноваційних технологій, формуванням електронного середовища та появою нового виду бібліографічних ресурсів – електронних.
Теоретико-методичні проблеми електронних бібліографічних ресурсів розглядалися у працях вітчизняних та зарубіжних бібліографознавців О. К. Беспалової, Г. Л. Левіна, І. Матвеєвої, І. Г. Моргенштейна, Л.Ф. Трачук, В. О. Фокеєва, Г. М. Швецової-Водки, Г. Шемаєвої. Класифікацію комп’ютерних бібліографічних ресурсів на основі ієрархії фасетів розроблено Г. М. Швецовою-Водкою. Практичні аспекти створення електронних бібліографічних покажчиків викладено у посібнику О. В. Панкової та Л. С. Беркутової. Аналіз стану вивченості теми показує недостатній рівень дослідження галузевих бібліографічних ресурсів для забезпечення інноваційного розвитку педагогічної й психологічної наук, освіти і практики.
З метою створення єдиного вікна доступу до освітніх ресурсів на базі веб-порталу ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського досліджуються змістові та жанрові особливості електронних бібліографічних ресурсів, доступ до яких надається віддаленим користувачам через веб-портал бібліотеки, та можливості їхньої інтеграції, розробляються рекомендації для подальшого їхнього розвитку і використання. У ДНПБ України накопичено чималий досвід у створенні значних масивів електронних бібліографічних ресурсів, які представлені на порталі бібліотеки (www.dnpb.gov.ua).
Насамперед, це бібліотечно-каталожні електронні посібники, які представлені електронним каталогом (ЕК) ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського, що почав створюватися з 2004 р. в програмі MARK-SQL, а з 2006 р. – в САБ ІРБІС. Для віддалених користувачів надається доступ до ЕК, який складається з шести баз даних: БД "Книги"; БД "Періодика"; БД "Рідкісні книги" ; БД "Бібліотечна справа" тощо; імідж-каталог абеткового каталогу (понад 230 тис. карток українською, російською та іноземними мовами). Широкі можливості для бібліографічного пошуку надають зведені ЕК, які представлені двома БД: зведена БД дисертацій з питань освіти, педагогіки і психології та зведена БД фахових періодичних видань, які передплачують ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського та провідні освітянські бібліотеки. Створення ЕК здійснюється на інноваційних засадах кооперації та координації, зокрема розпочато інноваційну діяльність щодо обміну бібліографічними записами із освітянськими книгозбірнями МОН України та НАПН України (так, до наповнення БД „Періодика” долучилося 10 бібліотек ВНЗ ІІІ–ІV р.а.).
Бібліографічні покажчики – основна вторинна продукція ДНПБ України – нині оперативно розміщуються в Інтернеті та включаються до колекцій електронної бібліотеки. Впродовж майже 15 років свого існування у ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського здійснювалася підготовка різних видів інформаційно-бібліографічних видань, перевага серед яких надавалася науково-допоміжним, рекомендаційним, поточним та ретроспективним посібникам, що за змістом поділялись на тематичні та персональні. Важливою складовою системи бібліографічних видань для освітянської галузі є науково-допоміжні посібники, які сприяють цілеспрямованому інформаційному забезпеченню наукових досліджень установ НАПН України, зокрема опрацюванню нової методології педагогіки і філософії освіти на засадах людиноцентризму, створенню теорії цілісного розвитку особистості, забезпеченню якісного психолого-педагогічного і науково-методичного супроводу навчально-виховного процесу на різних освітніх рівнях, дослідженню актуальних проблем загальної, дитячої та педагогічної психології. У 2001 р. започатковано підготовку інформаційних видань про життя та діяльність видатних педагогів світу й України у трьох серіях: «Видатні педагоги світу», «Академіки НАПН України» та «Ювіляри НАПН України», які розкривають життя і діяльність видатних педагогів світу, відомих учених педагогічної науки України тощо. Вперше в Україні бібліотекою створено серію «Майстри бібліотечної справи України», в якій розкривається творчий шлях і здобутки вітчизняних бібліотекознавців [3]. Бібліографічна продукція представлена на веб-порталі бібліотеки у відповідних рубриках. Електронні версії біобібліографічних покажчиків серії „Видатні педагоги світу” розміщено також на сторінках інформаційно-бібліографічного ресурсу «Видатні педагоги України та світу» (http://www.dnpb.gov.ua/scientific_information_work/suhomlynskiy/), де створюється комплекс матеріалів – повнотекстових, бібліографічних, іконографічних тощо – про визначних і незаслужено забутих у радянський час вітчизняних і зарубіжних педагогів. За період 2008 – вересень 2013 рр. в інформаційно-бібліографічному ресурсі представлено 37 персоналій, зокрема В. О. Сухомлинський, Б. Д. Грінченко, М. П. Драгоманов, К. Д. Ушинський та ін. Структура інформаційно-бібліографічного ресурсу про учених така: біографія, бібліографія праць ученого, список публікацій про нього, повні тексти найбільш значущих їх творів, а також матеріали, що висвітлюють втілення ідей видатних вчених у навчально-виховний процес закладів освіти, відомості про їх вшанування в сучасній Україні та у світі, фотодокументи тощо. Подібну структуру мають електронний інформаційно-аналітичний ресурс „Педагоги-новатори України”, який створено з метою висвітлення здобутків сучасних українських педагогів та формування інформаційного банку ефективних науково-педагогічних рішень щодо реформування та модернізації сучасної освіти, та інформаційно-бібліографічний ресурс „Видатні бібліотекознавці, бібліографознавці, книгознавці та документознавці України та світу”, який вперше в Україні засновано з метою висвітлення поширення досягнень бібліотечної науки і практики, популяризація праць видатних діячів бібліотечної справи, висвітлення їхнього життя, діяльності, творчої спадщини та втілення їхніх ідей в практику.
Водночас бібліографічна продукція ДНПБ України представлена у Науково-педагогічній електронній бібліотеці України (далі – НПЕБ). Електронна бібліотека як система реалізує уніфікований підхід до накопичення, збереження та організації різноманітної інформації й надання доступу до неї. Метою створення НПЕБ є відображення структури сучасного знання з питань освіти, педагогіки, психології та суміжних галузей, а також бібліотекознавства, бібліографознавства, книгознавства й інформаційної діяльності для інформаційного забезпечення фахових потреб користувачів шляхом їх ознайомлення з повними текстами актуальної сучасної наукової продукції українських і зарубіжних авторів, надання вільного доступу до праць класиків педагогічної, психологічної наук, праць співробітників ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського [1, с. 16]. Ресурс НПЕБ організований у вигляді колекцій і рубрик, що дозволяє користувачеві переходити від колекцій до рубрик та конкретних видань. У структурі фонду НЕПБ є відповідний розділ „Вторинна продукція ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського”.
Як зазначає у своєму дослідженні Т. В. Добко, „Виявлення бібліографічних покажчиків, тематичних списків літератури ускладнений через їх розпорошеність на сайтах окремих бібліотек, тому логічним є створення веб-метабібліографії, яка б орієнтувала у бібліографічних ресурсах”. [2, с.256]. ДНПБ України вже розпочала кумуляцію відомостей про бібліографічні посібники власні та освітянських бібліотек, створивши відповідні сторінки на веб-порталі ДНПБ України. Залишається розпорошеною бібліографічна інформація, що міститься у віртуальних книжкових виставках, які вміщують поряд з бібліографічною іконографічну, реферативну інформацію, корисні посилання на інтернет-ресурси тощо. Саме вебліографія, що упорядковує та організовує ресурси Інтернет, покликана суттєво допомогти у пошуку необхідної інформації у світовій мережі користувачам відповідно до їхніх потреб. Кожна бібліотека намагається створити перелік авторитетний сайтів, що містять корисні ресурси. У 2007 р. Навігатор в Інтернеті з питань педагогіки й освіти, розміщений на веб-порталі ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського, містив 375 посилань, які регулярно оновлювалися і доповнювалися. У 2012 р. було здійснено науково-організаційну роботу по оновленню та наповненню новими лінками розділу порталу „Навігатор в Інтернет”. Завдяки удосконаленню Навігатора створено оптимальну структуровану систему пошуку, що забезпечує користувачам зручність орієнтування серед освітніх інформаційних систем і сайтів. Також було створено новий підрозділ Навігатора „Повнотекстові електронні журнали іноземними мовами”.
Висновки. Бібліографічні ресурси, створювані ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського в традиційному та електронному вигляді, характеризуються жанровим різномаїттям, змістовним наповненням, галузевою спрямованість, гетерогенністю, розпорошеністю за розміщенням на веб-порталі .
З метою реалізації принципу рівного й вільного доступу до інформації та розбудови інформаційного простору держави ДНПБ Україні слід удосконалити доступ до своїх електронних ресурсів, електронних каталогів, вторинної продукції через Інтернет. Здійснення зазначеного вище можливо за таких умов: 1) поширення і поглиблення спільної корпоративної та кооперативної роботи між ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського та провідними освітянськими бібліотеками щодо створення інтегрованих електронних ресурсів різних видів, зокрема, зведених бібліографічних, реферативних баз даних тощо; 2) створення спільними зусиллями ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського та книгозбірень мережі єдиного вікна доступу до інтегрованих галузевих інформаційних ресурсів на веб-порталі ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського; 3) активізація взаємодії книгозбірень мережі щодо обміну бібліографічною продукцією в електронній і традиційній формі.
Тому наступним кроком у інтеграції власних бібліографічних ресурсів є відмова від спискового представлення бібліографічних посібників, створення окремої спеціальної БД, яка буде відображати традиційні та електронні бібліографічні ресурси як власної генерації так і бібліотек-партнерів.
ЛІТЕРАТУРА
1. Вараксіна Н.В. Концепція науково-педагогічної електронної бібліотеки Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського / Н. В. Вараксіна ; [наук. ред. Рогова П. І.] ; НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. – К. : [б. в.], 2013. – 63 с.
2. Добко Т. В. Довідково-бібліографічна діяльність наукових бібліотек Національної академії наук України: становлення та розвиток (XX ст. – перше десятиліття XXI ст.) / Тетяна Добко ; відп. ред. О. С. Онищенко ; НАН України. Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. – К., 2013. – 376 с.
3. Пономаренко, Л. О. Теоретичні та науково-практичні засади створення системи науково-бібліографічних документів із психолого-педагогічних питань у Державній науково-педагогічній бібліотеці України імені В. О. Сухомлинського [Текст] / Л. О. Пономаренко // Наук. пр. Держ. наук.-пед. б-ки України ім. В. О. Сухомлинського / АПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. – К., 2008. – Вип. 1. – С. 160–172.
4. Рогова П. І. Формування всеукраїнського інформаційного ресурсу з психолого-педагогічних питань освіти: сучасний стан, шляхи розвитку // Бібл. вісн. — 2011. — № 4. — С. 58–61.