Наукові публікації з педагогічних та психологічних наук у загальнодержавній реферативній базі даних "Україніка наукова"

ЗаявникГриценко Наталія Олексіївна (Україна)
КонференціяМіжнародна наукова конференція «Місце і роль бібліотек у формуванні національного інформаційного простору» (2014)
ЗахідСемінар "Бібліотека та бібліометрія: світовий досвід, українська перспектива"
Назва доповідіНаукові публікації з педагогічних та психологічних наук у загальнодержавній реферативній базі даних "Україніка наукова"
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

Загальнодержавна реферативна база даних (БД) “Україніка наукова” по суті є національним ресурсом, оскільки основним завданням її створення, поповнення та функціонування є досягнення 100 % відображення друкованих наукових праць учених України з усіх галузей знання. Вона містить реферативну інформацію про всі види первинних документів: серіальні (періодичні та продовжувані видання), матеріали наукових конференцій, збірники наукових праць, наукові монографії, довідники й словники, посібники для ВНЗ, автореферати дисертацій, препринти тощо.
З часу створення БД “Україніка наукова” (1999 р.) українськими вченими досліджувалися пріоритетні напрями розвитку науки шляхом аналізу публікацій, прореферованих в БД. За результатами досліджень було встановлено, що найбільша кількість публікацій належить до соціальних і гуманітарних наук, на другому місці − природничі науки, на третьому − технічні.
Зважаючи на те, що у всьому світі питанням освіти приділяється велика увага й Україна офіційно приєдналася до Болонського процесу (травень 2005 р.), ми простежимо відображення наукових публікацій з педагогіки, психології та освіти у реферативній БД “Україніка наукова” (див табл. 1).


Таблиця 1
Динаміка росту кількості наукових публікацій з педагогіки, психології та освіти
в БД “Україніка наукова” з 2003 по 2012 рр.

2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
Народна освіта

Педагогічні
науки книги
248 212 246 252 292 376 312 360 338 346
авт. лис. 174 243 251 266 258 292 330 327 385 348
статті
318 367 504 960 1 300 1 557 1 384 1 536 1 098 802

Професійна і спеціальна освіта книги
109 135 144 130 145 187 187 229 213 221
авт. дис.
83 127 143 129 133 173 189 218 235 268
статті
134 140 204 409 539 761 951 936 757 598


Психологія

книги
51 42 53 184 233 279 244 234 231 205
авт.
дис. 54 61 55 185 232 235 264 294 260 212
статті
44 51 100 514 705 859 969 801 642 228


Як бачимо з таблиці, основним видом документів, який забезпечує зростання кількості прореферованих наукових публікацій, є статті з періодичних та продовжуваних видань. Спостерігається тенденція їх поступового збільшення з 2007 р. (інформація за 2011 – 2013 рр. ще продовжує надходити). Це пов’язано, в першу чергу, з тим, що у ІІ півріччі 2006 р. між Національною бібліотекою України ім. В. І. Вернадського (НБУВ) та Державною науково-педагогічною бібліотекою України (ДНПБУ) ім. В. О. Сухомлинського була укладена угода про інформаційну співпрацю у галузі реферування на корпоративних засадах. Відповідно до укладеної угоди ДНПБУ надає реферативну інформацію про публікації з періодичних і продовжуваних видань у галузі педагогіки та психології, залучаючи при цьому до співпраці педагогічні бібліотеки системи МОН України з різних регіонів України.
На сьогодні ДНПБ опрацьовує більше 30 назв періодичних та продовжуваних видань. Необхідно наголосити, що саме завдяки наданій ДНПБУ інформації на сьогодні розділ “Культура. Наука. Освіта” перетворився на потужний галузевий (освітянський) сегмент реферативної БД “Україніка наукова” і посідає чинне 3-тє місце серед галузевого розподілу всіх прореферованих видань і публікацій в БД.
Серед головних завдань подальшої реферативної роботи - збереження курсу на аналітичне опрацювання вже визначених наукових видань, продовження цілеспрямованої пошукової роботи в напрямі виявлення нових наукових видань з питань педагогіки, психології та освіти, та їх представлення в реферативній БД “Україніка наукова”.
На підставі аналізу інформаційної взаємодії НБУВ з Інститутом проблем реєстрації інформації, ДНПБУ та іншими учасниками корпоративного проекту ми можемо стверджувати, що організація систематизованої колективної інформаційної співпраці, налагодження кооперативної взаємодії та координації діяльності з такими суб'єктами інформаційної галузі, як наукові установи, видавництва, освітні заклади, наукові бібліотеки сприяє активізації формування реферативних ресурсів та реалізації інформаційного обміну.