Форма і зміст підручників в умовах поширення електронних технологій

ЗаявникШлапак Юлія Станіславівна (Україна)
КонференціяМіжнародна наукова конференція «Місце і роль бібліотек у формуванні національного інформаційного простору» (2014)
ЗахідІнформаційно-аналітична діяльність як чинник організації сучасного національного інформаційного простору
Назва доповідіФорма і зміст підручників в умовах поширення електронних технологій
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

Юлія Шлапак, провід. ред. відділу синтезу соціокультурних мережевих ресурсів Національної юридичної бібліотеки Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського

Форма і зміст підручників в умовах поширення електронних технологій

Зростаючий вплив різноманітних факторів на процес навчання, швидкі темпи накопичення та поширення інформації, що спостерігаються останні десятиліття з винайденням і розвитком комп’ютерних технологій, викликають появу нових підходів до навчального процесу. Електронні ресурси на сьогодні істотно конкурують з друкованими виданнями, виникає проблема взаємодії традиційного підручника та засобів інформаційно-комунікаційних технологій.
Появу електронних навчальних посібників можна сприймати як якісно новий щабель інформатизації освіти.
Розвиток глобальної комп’ютерної мережі продемонстрував перспективність і необхідність віддаленого навчання, наприклад, студентів за допомогою інтерактивних електронних посібників, встановлюваних на серверах, підключених до локальної комп’ютерної мережі чи мережі Інтернет. Більш широке розповсюдження таких інформаційних технологій в освіті дає змогу не тільки підвищити інтенсивність та ефективність процесу навчання, а й істотно розширити аудиторію потенційних слухачів провідних навчальних закладів країни, уникнути трудомісткості процесу розробки електронних посібників, призначених для роботи у веб-мережі.
Електронне навчальне видання (ЕНВ) – комплексна програмна система, яка дає змогу викласти навчальний матеріал з використанням багатого арсеналу різних форм подання інформації та забезпечує неперервність і повноту дидактичного циклу: надає теоретичні знання, забезпечує контроль їх рівня, а також інформаційно-пошукову діяльність. Для створення електронного видання недостатньо додати до традиційного підручника навігацію та багатий ілюстративний матеріал і втілити на екрані комп’ютера. ЕНВ покликане максимально полегшити розуміння та запам’ятовування (причому активне, а не пасивне) найістотніших понять, тверджень і прикладів, залучаючи інші, ніж традиційні навчальні видання, можливості людського мозку, зокрема емоційну та слухову пам’ять.
Наповнення, структура, склад електронного видання відрізнятимуться від друкованого, адже воно має містити новітні мультимедійні технології – гіперпосилання, інтерактивні вкладки, закладки тощо, тому потрібно переглянути традиційне ставлення до навчальної літератури. Але водночас до електронних підручників і посібників мають бути висунуті жорсткі вимоги, не кажучи вже про однозначність термінологічного словника.
Електронний посібник є однією з нових інформаційних технологій, які використовують у навчальному процесі. Електронний навчальний посібник – це різновид електронного навчального видання. При цьому навчальний посібник – це видання, яке частково доповнює або замінює підручник у викладі навчального матеріалу з певного предмета, курсу, дисципліни або окремого його розділу, офіційно затверджений як такий. До навчального посібника належать курс лекцій, зошит-посібник, прописи, розвивальні ігри тощо, що застосовуються в навчально-виховному процесі.
Н. Фіголь зазначає, що електронний посібник – «це електронне видання, призначене для допомоги в практичній діяльності чи в оволодінні навчальною дисципліною, матеріал у якому викладений у зручній для вивчення й викладання формі, що пройшов редакційно-видавничу обробку, призначений для розповсюдження в незмінному вигляді, має вихідні дані».
Електронний посібник – це універсальний методичний посібник, який містить широке коло питань різних навчальних дисциплін, викладених у стислій формі, і призначений для використання в навчанні. Методичні посібники мають бути побудовані таким чином, щоб особа, яка навчається, могла перейти від діяльності, здійснюваної під керівництвом викладача, до діяльності самостійної, до максимальної заміни викладацького контролю самоконтролем. Тому вони мають містити докладний опис раціональних прийомів описаних видів діяльності, критеріїв правильності рішень, рекомендації з ефективного використання консультацій. Електронний навчальний посібник може бути призначений для самостійного вивчення навчального матеріалу з певної дисципліни або для підтримки лекційного курсу з метою його поглибленого вивчення.
Застосування електронних навчальних посібників забезпечуватиме органічне сполучення змісту, дидактичних засобів і методів у навчальному процесі, викликатиме зацікавленість до навчання, спонукатиме до творчої праці й набуття нових знань. Щоб електронний посібник щонайкраще відповідав пропонованим вимогам, необхідно, щоб він сполучав у собі функції підручника і вчителя, довідково-інформаційного посібника й консультанта, тренажера й контролюючого інструмента знання програми.
Контроль знань після вивчення кожного розділу може здійснюватися різними способами (за допомогою тестів, контрольних питань тощо). Залежно від того, наскільки користувач засвоїв матеріал, можна за необхідності повторити вивчений розділ чи відкоригувати, змінити методику навчання.
Використання мультимедії, аудіо- і відеокомпонентів підвищує наочність подання матеріалу, а також дає можливість використовувати його людям, що мають різні патології (порушення слуху, зору тощо).
За допомогою електронних посібників можна не тільки повідомляти фактичну інформацію, забезпечену ілюстративним матеріалом, а й наочно демонструвати ті чи інші процеси, які неможливо показати при використанні стандартних методів навчання.
Як правило, електронні навчальні посібники будуються за модульним принципом і містять всю необхідну інформацію та декілька частин:
– теоретична частина, в основі якої міститься текст, графіка (статичні схеми, креслення, таблиці, рисунки), анімація, відеозаписи, а також інтерактивний блок;
– практична частина. Має бути представлено покрокове рішення типових задач (завдань) і вправ з певного навчального курсу, де містяться мінімальні пояснення;
– контрольна частина – містить набір текстів, контрольних питань з теоретичної частини, проміжні тести, що дають змогу оцінити одержані знання і відкрити доступ до подальшого рівня навчання (інших більш складних блоків навчального матеріалу), також рішення задач (завдань) і вправ з практики. При складанні проміжних і підсумкових тестів, що проводяться в рамках конкретного електронного посібника, рекомендується брати за основу педагогічні вимірювальні матеріали, які використовуються в системі дистанційного навчання;
– довідкова частина, яка може містити предметний покажчик, таблиці основних констант, розмірностей (значень), фізико-хімічних властивостей, основні формули й іншу необхідну інформацію у графічній, табличній чи будь-якій іншій формі.
Для зручної навігації електронним посібником у текст вставляються гіперпосилання.
Специфіка електронного навчального посібника обумовлює такі переваги цього виду інформаційної продукції: забезпечення кращого розуміння досліджуваного матеріалу за рахунок інших, ніж у друкованій навчальній літературі, способів подачі матеріалу – індуктивний підхід, вплив на зорову та емоційну пам’ять тощо; адаптація процесу навчання відповідно до потреб учня (або того, хто ним користується), рівня його підготовки, інтелектуальних можливостей і амбіцій.
Отже, електронні навчальні посібники є перспективним напрямом інформатизації освіти і вагомим елементом сучасного освітнього інформаційного простору.