Підготовка аналітичної продукції бібліотек як інструмент консолідованого представлення інформаційного сегмента партійних засобів масової комунікації

ЗаявникПотіха Андрій Леонідович (Україна)
ФорумМіжнародна наукова конференція «Місце і роль бібліотек у формуванні національного інформаційного простору» (2014)
ЗахідІнформаційно-аналітична діяльність як чинник організації сучасного національного інформаційного простору
Назва доповідіПідготовка аналітичної продукції бібліотек як інструмент консолідованого представлення інформаційного сегмента партійних засобів масової комунікації
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

З кожним роком бібліотеки все більше приділяють уваги не лише збереженню наявних документних ресурсів, а й всебічному пошуку, аналізу, узагальненню інформації та наданню користувачам консолідованого аналітичного продукту, підготовка якого інформаційно-аналітичними підрозділами бібліотечних установ сприяє, зокрема, збереженню інформаційного сегменту партійних засобів масової комунікації, які відіграють важливу роль в процесі становлення демократичного суспільства, представляючи альтернативний погляд на сучасні реалії.
Так, аналіз партійних ЗМІ та використання його результатів у процесі підготовки інформаційно-аналітичної продукції є одним з традиційних напрямів діяльності Служби інформаційно-аналітичного забезпечення органів державної влади (СІАЗ) Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського (НБУВ).
Формування адекватного уявлення про певну суспільно-політичну проблему, явище або процес не може бути повним без використання різноманітних джерел, зокрема, партійних засобів масової комунікації. При цьому варто враховувати, що сучасні засоби масової комунікації, зокрема і партійні видання, не лише відстежують події та інформують користувача, а часто конструюють медіа реальність, пропонують власну версію подій, яка для багатьох споживачів інформації стає основною.
ЗМК забезпечують процес комунікації між політичними елітами, експертами та аудиторією. Вони впливають на політичне життя суспільства не тільки тоді, коли свідомо стають на захист певних політичних інтересів, але й завдяки своєму доступові до масової аудиторії, спроможності бути каналом поширення інформації для інших політичних суб’єктів. ЗМК політичних партій мають можливість замовчувати або відповідним чином інтерпретувати політично важливі події. Значна частина аудиторії розуміє, що ЗМК політичних партій служать саме цій політичній партії, яку вони представляють. Політики впливають на зміст інформації, застосовуючи різні схеми і пропонуючи користувачам своє бачення подій, використовуючи стереотипи мислення пересічних громадян.
Фактично, інформація подається таким чином, щоб це було вигідно виключно тій політичній силі, яка замовляє подібну інформацію. Часто повідомлення подаються дозовано, щоб негативна інформація, яка може зашкодити зацікавленим особам, не доходила до користувача інформації.
Отже, характерною особливістю партійних видань є їхня заангажованість, адже на сучасному етапі в нашій країні більшість партійних видань існують як засоби масової пропаганди й агітації, за допомогою яких ті чи інші політичні сили формують суспільну думку. При цьому нерідко використовуються методи маніпуляції.
Всі ці особливості партійних видань враховують працівники інформаційно-аналітичних служб при підготовці консолідованого продукту, використовуючи різноманітні джерела, які допомагають спростувати чи підтвердити інформацію, оприлюднену партійними ЗМК.
Протягом 90-х рр. ХХ ст. політичні партії поширювали інформацію переважно за допомогою друкованих видань, які надходили до бібліотек, і зберігались там в бібліотечних фондах. Всі ці друковані видання доступні для користувача і можуть бути ґрунтовно вивчені і використані при підготовці наукових і аналітичних робіт.
Починаючи з 2002 р., кількість друкованих видань, які надходили до бібліотек значно зменшилась. Недостатнє фінансування бібліотек спричинило скорочення замовлень на партійну пресу. У свою чергу лідери політичних партій переорієнтувались на електронні ЗМК, створюючи свої сайти і електронні версії газет. Виникла потреба обробки і збереження інформації, яка надходить до користувача через Інтернет. Інформаційно-аналітичні служби бібліотек намагаються оперативно відслідковувати і зберігати інформацію, яку поширюють політичні партії, використовуючи інтернет-технології. Зокрема, працівники СІАЗ НБУВ при підготовці консолідованих аналітичних матеріалів збирають, систематизують, аналізують і узагальнюють інформацію партійних інтернет-ресурсів. Як первинні інформаційні матеріали, так і готові синтезовані інформаційно-аналітичні продукти зберігаються в базі даних СІАЗ. Так, протягом кількох років Службою видавався підготовлений з використанням інформації партійних інтернет-ЗМІ щотижневик «Політичні партії в демократичному процесі», в якому висвітлювалась діяльність партійних структур в усіх регіонах України. Традиційно користується попитом користувачів інший продукт СІАЗ – бюлетень оперативної інформації електронних видань «Резонанс», на сторінках якого висвітлюються події, які відбуваються в Україні і за її межами. В рубриці «політика» видання значне місце приділяється політичним процесам за участі політичних партій і їх лідерів. Окрім цього, на сторінках «Резонансу» друкуються підготовлені з використанням інформації партійних ЗМК аналітичні матеріали, присвячені діяльності політичних партій. Такі матеріали можуть розглядатись як модель, яка відображає місце інформаційного сегменту ЗМІ певної політичної партії в загальному інформаційному потоці.
Отже, підготовлені аналітичними підрозділами бібліотек на базі використання інтернет-інформації, зокрема, і партійних ЗМК, інформаційно-аналітичні продукти виконують на сьогодні подвійну функцію. З одного боку, ці матеріали покликані сприяти управлінській діяльності, допомагаючи суб’єктам політики, громадськості, владним структурам формувати адекватне уявлення про перебіг суспільно-політичних процесів і визначати шляхи вирішення актуальних питань державного розвитку, з іншого – зберігаючи інтернет-інформацію партійних ЗМК у вигляді консолідованого інформаційного продукту, слугують інструментом розвитку фондів бібліотек.