СПЕЦИФІКА ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК ІННОВАЦІЙНОГО НАПРЯМУ БІБЛІОТЕЧНОЇ РОБОТИ (досвід відділу науково-аналітичної обробки і поширення інформації у сфері освіти Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського)
Заявник | Зозуля Світлана Миколаївна (Україна) |
---|---|
Конференція | Міжнародна наукова конференція «Місце і роль бібліотек у формуванні національного інформаційного простору» (2014) |
Захід | Інформаційно-аналітична діяльність як чинник організації сучасного національного інформаційного простору |
Назва доповіді | СПЕЦИФІКА ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК ІННОВАЦІЙНОГО НАПРЯМУ БІБЛІОТЕЧНОЇ РОБОТИ (досвід відділу науково-аналітичної обробки і поширення інформації у сфері освіти Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського) |
Інформація про співдоповідачів | |
Презентація | не завантажено |
Стаття | не завантажено |
Тези доповіді
Стратегічний курс України на інтеграцію в європейський простір та світове співтовариство сприяв інтенсифікації участі наукових інституцій, у тому числі й бібліотек, у формуванні сучасних інформаційних ресурсів держави. У цьому контексті важливим кроком інноваційної діяльності сучасних українських книгозбірень стала активізація інформаційно-аналітичної діяльності (ІАД). На сьогодні лідером організації ІАД є Національна бібліотека України імені В.І. Вернадського, зокрема Служба інформаційно-аналітичного забезпечення органів державної влади (СІАЗ).
Водночас, протягом останніх років відбувається відчутний розвиток ІАД і в інших книгозбірнях, передусім у Державній науково-педагогічній бібліотеці України імені В.О. Сухомлинського (ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського). Дана установа здійснює інформаційно-аналітичне забезпечення фахових потреб освітян, усебічно сприяє оприлюдненню наукових досліджень у галузі педагогіки, психології та методики викладання окремих навчальних дисциплін, провадить діяльність у напрямі впровадження досягнень науки та техніки, передового вітчизняного й зарубіжного досвіду в практику роботи педагогічних навчальних закладів і їхніх структурних підрозділів – бібліотек, а також сприяє удосконаленню системи освіти, реалізації самоосвіти педагогічних, науково-педагогічних та бібліотечних фахівців, молоді, що навчається.
У дослідженнях, присвячених аналізу ІАД сучасних бібліотек, ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського згадується неодноразово. Зокрема становлення та розвиток аналітичної діяльності зазначеної книгозбірні досліджувала Л.О. Пономаренко, перспективні напрями щодо створення інформаційно-аналітичної продукції в бібліотеці окреслила С.М. Зозуля. Питання реалізації інформаційно-аналітичного забезпечення інноваційного розвитку педагогічної науки та освіти шляхом підготовки, створення та розповсюдження аналітичних матеріалів відділом науково-аналітичної обробки і поширення інформації у сфері освіти ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського вивчали О.В. Карпенко, О.М. Яценко. Про інформаційно-аналітичні огляди (моніторинг) головних подій у сфері освіти, оприлюднених у національних ЗМІ, здійснюваних згаданим відділом, у контексті аналізу жанрів аналітичних документів наукових бібліотек писала О.М. Постельжук тощо.
У цілому відділ науково-аналітичної обробки та поширення інформації у сфері освіти ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського працює за такими ключовими напрямами:
І – підготовка інформаційних матеріалів до віртуального інформаційно-бібліографічного ресурсу «Педагоги-новатори України». Представлені матеріали висвітлюють здобутки сучасних українських педагогів, узагальнюють досвід педагогів-новаторів, сприяють осмисленню науковою та освітянською спільнотою актуальності та важливості новаторського поступу, а також розширюють інформаційний ресурс із питань реформування та модернізації сучасної освіти;
ІІ – систематичний аналіз головних подій в освітній сфері, результати якого представлено в рубриці «Моніторинг ЗМІ з питань освіти і науки» (щодекадно). Даний ресурс дозволяє користувачам швидко отримати інформацію про відображення конкретної теми в ЗМІ без ознайомлення з повними текстами статей. Починаючи з 2013 р., при підготовці щомісячного підсумкового огляду ЗМІ, який було зосереджено на аналізі нормативно-правових актів у сфері освіти й науки, щомісячно здійснювалось формування галузевої повнотекстової нормативно-правової бази шляхом приєднання гіперпосилань на повнотекстові документи. Із початку 2014 р. усі підсумкові інформаційно-аналітичні огляди ЗМІ оприлюднювались в інформаційно-аналітичному бюлетені СІАЗ «Україна: події, факти, коментарі»;
ІІІ – підготовка інформаційно-аналітичних оглядів до рубрики «Аналітичні дослідження з реформування освіти: статті та огляди». Дані матеріали висвітлюють проблемні аспекти реформування зарубіжної освітньої системи, зокрема Франції, Польщі, Туреччини, Казахстану, Німеччини, країн Балтії, Російської Федерації, Ізраїлю, Фінляндії тощо. У цілому, на І півріччя 2014 р. оприлюднено 15 оглядів. Зазначимо, що всі аналітичні огляди за даною тематикою оприлюднювались у віснику НАПН України «Педагогіка і психологія», що входить до переліку друкованих видань, затвердженого ВАК України;
IV – підготовка інформаційно-аналітичних матеріалів до рубрики «Результати наукової діяльності установ НАПН України».
Результати інформаційно-аналітичної діяльності фахівців відділу широко представлено на веб-порталі ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського за аналогічними рубриками (режим доступу: http://www.dnpb.gov.ua/).
Науковцями відділу запропоновано рекомендації щодо удосконалення системи ІАД бібліотек, зокрема:
‒ налагодження інформаційного партнерства між аналітичними підрозділами книгозбірень із провідними аналітичними службами, чия професійна діяльність спрямована на узагальнення й аналітичне оброблення інформації у певній сфері;
‒ залучення окремих фахівців-аналітиків як експертів із метою підготовки якісних оглядово-аналітичних документів;
‒ активне вироблення та популяризація власної інформаційно-аналітичної продукції в традиційній та електронній формі (інформаційно-аналітичних бюлетенів, аналітичних довідок, оглядово-аналітичних матеріалів тощо);
‒ розвиток читацької аудиторії серед освітян, зокрема управлінців освітніх закладів, працівників бібліотечно-інформаційної сфери (наприклад, шляхом розміщення посилань на сайтах провідних освітянських бібліотек, інформаційно-аналітичних структур, популяризації власних інформаційно-аналітичних продуктів у статтях, доповідях на наукових заходах);
‒ важливою є наявність компетентних фахівців-аналітиків, здатних до здійснення аналітичної діяльності на сучасному рівні розвитку ІКТ та глобального нарощення обсягів інформації.
Ми в соціальних мережах