Дистанційне обслуговування користувачів бібліотеки: питання розробки терміносистеми

ЗаявникБондаренко Вікторія Іванівна (Україна)
ФорумМіжнародна наукова конференція «Місце і роль бібліотек у формуванні національного інформаційного простору» (2014)
ЗахідІнформаційно-аналітична діяльність як чинник організації сучасного національного інформаційного простору
Назва доповідіДистанційне обслуговування користувачів бібліотеки: питання розробки терміносистеми
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

На сьогодні невизначеність термінологічного апарату ускладнює дослідження процесу бібліотечного дистантного обслуговування, з’ясування особливостей його розвитку та шляхів вдосконалення, розширення функцій, підвищення значення як одного з провідних напрямів бібліотечної діяльності і актуалізує завдання розробки чіткої терміносистеми за єдиними критеріями, використання яких закладатиме підґрунтя для її подальшого розвитку.
Враховуючи, що бібліотека є інформаційно-комунікаційною системою, а бібліотечне обслуговування – взаємодією між бібліотекою та користувачем, його, як процес комунікації, доцільно розглядати з позицій не технічного, а комунікаційного підходу, відповідно до якого за характером суб’єктів комунікаційного процесу відносно один одного у просторі та часі розрізняють спілкування контактне та дистантне.
Таким чином, для позначення бібліотечного обслуговування користувачів, які отримують бібліотечні послуги, не перебуваючи безпосередньо в бібліотеці, або в часи, коли бібліотека не працює, тобто є «роз’єднаними» з бібліотекою в часі і просторі, доцільно використовувати термін «дистантне обслуговування», розуміючи його як процес взаємодії між користувачем і персоналом бібліотеки, її матеріальними, технологічними і інтелектуальними ресурсами, орієнтований на задоволення інформаційних потреб користувачів шляхом надання доступу до інформаційних продуктів і ресурсів дистанційно.
Запропоноване поняття дистантного обслуговування включає надання як таких, вже традиційних, видів бібліотечних послуг, як МБА, ММБА, довідка за телефоном, листування і т. п., так і нових видів послуг, надання/отримання яких передбачає використання нових інформаційних і, в першу чергу, інтернет-технологій.
Виходячи із запропонованої дефініції дистантного обслуговування, всі ці послуги можна віднести до дистантних – таких, які є результатом дистантної комунікації бібліотеки і користувача із задоволення його інформаційних, науково-дослідних, освітніх, культурних та інших потреб.
Ті ж послуги, надання/отримання яких вимагає використання інтернет-технологій, варто виокремити у підвид дистантних послуг – дистантні інтернет-послуги. Формування з поширенням та розвитком Інтернету комплексу таких бібліотечних послуг актуалізувало питання виокремлення обслуговування на основі інтернет-технологій та його окремого визначення як дистантного інтернет-обслуговування – комплексу інформаційних послуг з дистантного обслуговування користувачів на основі інтернет-технологій.
Як показує досвід бібліотечного обслуговування, на сьогодні комфортність цього виду бібліотечної діяльності для користувача значною мірою визначається можливістю надання останньому доступу до комплексного ресурсу, синтезованої наукоємної інформації у вигляді досьє, дайджестів, оглядів та іншої інформаційної та інформаційно-аналітичної продукції, яка виготовляється в бібліотеках, що актуалізує визначення поняття бібліотечного дистантного інформаційно-аналітичного обслуговування, яке можна визначити як сервіс забезпечення дистантної комунікації користувачів з інформацією широкого кола різноманітних джерел шляхом надання доступу до наукоємного інформаційного продукту, створеного бібліотечним персоналом.
Що стосується користувача (відповідно до Закону України «Про бібліотеки та бібліотечну справу» користувач бібліотеки – фізична чи юридична особа, яка звернулася до послуг бібліотеки), який отримує бібліотечні послуги дистанційно, то бібліотекознавцями він називається, знову-таки, по-різному, найчастіше – «віддаленим», «віртуальним», «онлайновим». Утім, ці визначення є, хоча й поширеними, але з позицій наукового обгрунтування недостатньо точними. Зокрема, це стосується такого означення даної категорії користувачів бібліотечних послуг, як «он-лайнові», адже користувач може взаємодіяти з бібліотекою і отримувати послуги не обов’язково в режимі реального часу. Вживання термінів «віддалені», або «відділені», «дистанційні» користувачі є в даному випадку більш доречним, хоча певні зауваження все одно залишаються.
Від початку термін «віддалені користувачі» – Remote Library Users – почали застосовувати в західній бібліотечній практиці. Утім, формування терміносистеми простим калькуванням, дослівним перекладом з іншої мови не може вважатись науковим методом, тим більше, враховуючи специфіку словотворення в різних мовах та можливі відтінки змістовного навантаження в словах. Крім того, цей термін запозичений з інформатики, що цілком закономірно, оскільки розвиток саме цієї науки призвів у підсумку до радикальних змін у бібліотечному обслуговуванні, проте, він, як і термін «дистанційний», більше відображає специфіку доступу користувача до ресурсу, а не характер взаємодії користувача і бібліотеки. З огляду на комунікаційну природу такої взаємодій, більш логічним виглядає визначення такої категорії бібліотечних користувачів як дистантних користувачів – користувачів бібліотечних ресурсів та послуг, які комунікують з бібліотекою дистанційно.
Запропонований термінологічний апарат не вирішує повністю завдання розробки терміносистеми дистантного обслуговування, адже розвиток бібліотекознавчої науки та впровадження в діяльність бібліотек нових видів роботи призводить до виникнення нових форм взаємодії користувача з бібліотекою та бібліотечно-інформаційними ресурсами, потребує осмислення їх місця в системі бібліотечної діяльності з відповідним відображенням у поняттєво-категоріальному апараті і термінах, проте його використання сприятиме подоланню наявних розбіжностей та створенню термінологічної основи для подальшої наукової розробки проблеми розвитку бібліотечного обслуговування.