Розширення ролі бібліотек у сучасному інформаційному середовищі на прикладі бібліотечних установ Луганської області

ЗаявникТроїцька Катерина Вікторівна (Україна)
ФорумМіжнародна наукова конференція «Місце і роль бібліотек у формуванні національного інформаційного простору» (2014)
ЗахідІнформаційно-аналітична діяльність як чинник організації сучасного національного інформаційного простору
Назва доповідіРозширення ролі бібліотек у сучасному інформаційному середовищі на прикладі бібліотечних установ Луганської області
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

Троїцька К. В., провідний бібліограф НЮБ НБУВ

Розширення ролі бібліотек у сучасному інформаційному середовищі на прикладі бібліотечних установ Луганської області

Найважливіші задачі бібліотек в сучасному світі все частіше формулюються як забезпечення вільного та необмеженого доступу до інформації та збереження її джерел, оскільки вирішення цих задач стає основою для вирішення інших. Бібліотекаря сьогодні визначають як інформаційного спеціаліста, навігатора інформаційного простору.
Сучасна бібліотека, що входить в третє тисячоліття – це вже не лише книгосховище, але і своєрідний електронний архів. Онлайнове обслуговування видалених користувачів бібліотек, так само, як і надання інформації з видалених джерел, стало нормою діяльності бібліотечних установ.
Згідно з результатами статистичного звіту бібліотек, що відносяться до сфери управління Міністерства культури України, за 2013 рік, збільшилась кількість бібліотек Луганської області, що мають комп’ютери: 123 – 2012 р., 130 – 2013 р., (всього по області це 25,9 %); загальна кількість комп’ютерів (стало 634), бібліотек, що мають доступ до мережі Інтернет (118 – 23,5 %), кількість комп’ютерів, що мають доступ до мережі Інтернет (402 – 2012 р., 525 – 2013 р.), кількість електронних адрес (137 – 2012 р., 162 – 2013 р.). Телефонізовано 141 бібліотеку (28,1 %).
У сільській місцевості регіону комп’ютери є всього у 39 бібліотеках (10,3 %); доступ до мережі Інтернет – у 28 бібліотеках (7,4 %), телефони – у 50 бібліотеках (13,3%).
Спеціальне програмне забезпечення для створення електронних баз даних мають 7 бібліотек Луганщини – 3 обласні і 4 міські та районні. Обсяг власних електронних баз даних склав 567, 1 тис. записів.
Простежується тенденція до більш активного комплектування фондів бібліотек електронними виданнями, проте їх питома вага все ще надзвичайно мала.
Звітного року збільшилася кількість відвідувань – на 142,2 тис. (всього 3633,7), звернень на вебсайти бібліотек – на 187,3 (всього 469,7), відвідувань масових заходів (на 18,5 тис.). Зокрема, це пояснюється запровадженням нових послуг з використанням вільного доступу до мережі Інтернет та інноваційних форм соціокультурної діяльності (квестів, бібліоночей, акцій тощо).
Отже, можна з упевненістю сказати, що бібліотечний сегмент в Україні у сучасному інформаційному середовищі зростає, і самі бібліотеки активно сприяють цьому процесу.
Однією з найбільших бібліотек Луганщини є Обласна універсальна наукова бібліотека ім. М. Горького (ЛОУНБ ім. Горького).
У 2013 році фахівцями Бібліотеки було проведено низку соціологічних досліджень щодо реального стану змістовних потреб населення в бібліотечному обслуговуванні, серед них 18 соціологічних доробок різного масштабу, регіональне дослідження «Використання сервісів Web 2.0 як ефективного засобу реклами бібліотечних послуг», що здійснювалось в режимі он-лайн; Всеукраїнське «Вивчення стану забезпечення міського населення України публічними бібліотеками», де об’єктами дослідження стали 146 міських населених пунктів Луганської області.
Для однієї із пріоритетних категорій користувачів – науковців – було організоване соціологічне дослідження «Вивчення ефективності використання електронних баз даних e-Library USA серед користувачів ЛОУНБ ім. Горького».
У рамках проекту «Публічні бібліотеки - мости до електронного урядування» проведено моніторингову розвідку серед користувачів обласної книгозбірні та офіційного сайту Бібліотеки. У ході моніторингу з’ясувалось, що обізнаність респондентів щодо сервісів електронного урядування є майже стовідсотковою, більшість із них (64 %) - користуються такими послугами час від часу, а третина опитаних - постійно.
Проводились також такі дослідженні, як «Задоволення інформаційних потреб користувачів відділу періодичними виданнями», «Моніторинг інформаційних та читацьких потреб студентів-іноземців, користувачів ЛОУНБ ім. Горького», «Вивчення інформаційного попиту на періодичні видання з мистецтва», онлайн опитування «Що читає молодь?», а також локальне дослідження «Інформаційні потреби фахівців обласної книгозбірні - користувачів ІРЦ».
Фахівцями Інформаційно-сервісної служби бібліотеки у минулому році було здійснено експрес-дослідження «Бібліотека й бібліотечні послуги: які вони є та якими повинні бути», де головною метою стало вивчення рівня обізнаності користувачів щодо додаткових послуг обласної книгозбірні, а також визначення необхідності впровадження якісно нових інформаційних сервісів у практику Бібліотеки.
Було здійснено також декілька соціологічних досліджень серед людей старшого віку (від 50 років і вище), за наслідками якого розроблено низку заходів щодо розширення спектру послуг та надання практичної допомоги користувачам старшого віку за всіма напрямками, зокрема навчанню комп’ютерної грамотності.
Останнім часом бібліотеки України, в тому числі і Луганщини, створюють інформаційно-консультаційні центри, які забезпечують вільний доступ всіх громадян незалежно від місця їх проживання до правової інформації, де надається інформація про нормативні акти і закони, що діють у сфері трудового, цивільного, сімейного та інших галузях права. Зокрема, за Програмою сприяння Парламенту ІІ була створена Мережа пунктів доступу громадян до офіційної інформації (ПДГ). Пункт доступу громадян допомагає у пошуку інформації та виконує різноманітні запити користувачів з правової тематики. Це пошук законодавчих актів, юридичної літератури, адрес та фінансових реквізитів інстанцій, судів та інше. На даний час всього до Мережі ПДГ входять 42 бібліотеки міста та області.
Одним із позитивних моментів роботи ПДГ було включення до бази абонентів електронної розсилки нових абонентів – громадських організацій, які зацікавлені в отриманні електронних повідомлень, що надходять на електронну адресу ПДГ.
Отже публічна бібліотека стає тим культурним центром, який гуртує навколо себе весь творчий потенціал міста чи села і таким чином формується бібліоцентрична модель культури. Публічна бібліотека часто в умовах маленького міста, села бере на себе функції різних соціокультурних закладів. Непрості реалії сьогодення змусили публічні бібліотеки швидко розвиватися, еволюціонувати відповідно до змін у потребах населення. І хоча бібліотека завжди асоціювалась з інерційним соціальним інститутом, сьогодні вона демонструє мобільність, здатність відповідно реагувати на зміни макросередовища. Публічній бібліотеці вдалося підтвердити свою необхідність суспільству і на практиці довести, що це життєздатний унікальний соціальний інститут.