Удосконалення робочих таблиць класифікації бібліотеки на прикладі розділу «Ю9 Психологія»

ЗаявникСоколюк Юлія Олександрівна (Україна)
ФорумМіжнародна наукова конференція «Місце і роль бібліотек у формуванні національного інформаційного простору» (2014)
ЗахідСемінар "Формування електронних інформаційних ресурсів наукових бібліотек: прикладний аспект"
Назва доповідіУдосконалення робочих таблиць класифікації бібліотеки на прикладі розділу «Ю9 Психологія»
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

Останнім часом найбільш розвинутий зв’язок читача з електронною бібліотечною технологією забезпечується електронним каталогом (ЕК).
ЕК призначений для інформаційного пошуку документів, необхідних для наукової, практичної чи навчальної діяльності. Електронний каталог бібліотеки відображає книги, автореферати дисертацій, періодичні видання й інші документи, дозволяє користувачам вести багатоаспектний пошук. Будучи одним з основних проявів інформатизації бібліотек ЕК несе ще і ряд важливих елементів розвитку сучасного науково-технічного і соціального прогресу: забезпечується не тільки своєчасний і швидкий доступ користувачів до інформації і першоджерел, але і створюються умови для реалізації одного з головних принципів відкритого суспільства – принципу загальної приступності інформації і публікацій.
Створення ЕК передбачає деякі труднощі. Перш за все тому, що при внесенні кожного документа потрібно розкрити його зміст шляхом формування тематичної рубрики, що є не простим процесом.
Наповнення відбувається за допомогою створення нових тематичних рубрик, до появи яких спонукає наявність тієї, чи іншої інформації у виданнях.
З часу впровадження в практику роботи наукових бібліотек ХХІІІ видання таблиць Бібліотечно-бібліографічної класифікації вже минуло декілька десятків років. Ці таблиці багато в чому застаріли. За цей час відбулися важливі зміни в житті нашої країни. Розвиток різних галузей знань спонукають до підготовки нової редакції таблиць.
У відповідності до запитів читачів рубрики редагуються, змінюються. Тому наше основне завдання – максимально розкрити зміст документа, для того, щоб швидко і якісно задовольнити потреби читачів.
Розглянемо систематизацію електронних ресурсів на прикладі розділу «Ю9 Психологія».
Спочатку психологія розвивалась як складова філософії, потім – як самостійна галузь. З часом психологія поділилася на окремі галузі знань, до якої входять понад три десятки галузей психологічних знань. Поряд із суспільними науками виникли соціальна психологія, історична психологія, юридична психологія, психологія мистецтва, психологія управління; на межі з природознавством – зоопсихологія, психофізіологія, нейропсихологія, психофізика; з технічними науками – психологія праці, інженерна психологія; з гуманітарними – гуманістична психологія, педагогічна психологія, психологія творчості, психологія спорту та ін.
У даний час спостерігається бурхливий розвиток психології як науки, що зумовлено різноманітністю теоретичних та практичних завдань, які постають перед нею. Головним завданням психології є вивчення законів психічної діяльності в її розвитку. Протягом останніх років значно розширилася тематика психологічних досліджень, з'явилися нові наукові напрями та дисципліни. Відбувається постійне її збагачення новими емпіричними даними.
Деякі рубрики підрозділу «Ю9» залишилися незмінними, а деякі - були доповнені новими підрубриками. Наприклад:
 рубрика «Ю945.3» – Психологія наукової і науково-технічної діяльності доповнилася підрубрикою «Ю945.32-512» – Інтелектуальне мислення;
 рубрика «Ю948.1» – Клінічна психологія доповнилася підрубриками «Ю948.1-81» – Психологічне здоров’я та «Ю 948.1-821» - Арт-терапія;
 рубрику «Ю953» - Психологічні проблеми соціального спілкування (комунікативності), вплив і взаємовплив людей доповнено підрубрикою «Ю953.2-513» - Соціальний інтелект.
 у рубрику «Ю956» введено підрубрику «Ю956-994-01» - Сімейні цінності.
Аналогічні доповнення і в розділі «Ю98» - Дитяча психологія:
у рубрику «Ю983.7» - Психологія розвитку і формування особистості дитини введено підрубрики «Ю983.7-1» - Адаптація дітей і «Ю983.7-2» - Дезадаптація дітей (адаптаційні розлади).
Електронні каталоги є одним із найважливіших бібліотечних ресурсів Цей ресурс особливо цінний тоді, коли він знаходиться у всесвітній мережі, що дозволяє забезпечити цілодобовий доступ до відомостей про наявність документів у фондах бібліотеки. Доступними стали не тільки каталоги, але і різні бази даних. Остання розробка в цьому напрямку – поява повнотекстових електронних журналів, часто збагачених мультимедійними засобами, наприклад зображенням і звуком.
Для задоволення потреб фахівців у науково-технічній інформації сучасна бібліотека повинна забезпечити йому доступ до національної і світової інформації. Частиною організації такого доступу є доступ до документальних джерел інформації.
Електронний каталог дозволив бібліотеці здійснювати пошук інформації у всесвітній електронній мережі. Отже, активне його використання дозволяє здійснювати довідково-інформаційне і бібліотечно-бібліографічне обслуговування користувачів та надає вільний доступ користувачам до вітчизняного та світового інформаційного простору через Інтернет.
Провідним напрямком модернізації бібліотечної справи є її інформатизація: впровадження і розвиток в бібліотеках нових інформаційних технологій, формування і використання електронних ресурсів, впровадження мультимедійних технологій, розвиток мережевої взаємодії бібліотек, підключення до світової системи Інтернет. Це призводить до створення нових структурних підрозділів, змін функціональних обов'язків працівників, залучення спеціалістів з різних галузей знань. Тому перед спеціалістами постає необхідність освоєння нових знань та вмінь, вивчення досвіду своїх колег. Застосування новітніх технологій вимагає від нас бути в постійному пошуку і удосконалювати всі свої процеси.