Веб-сайт як складова маркетингових досліджень в інформаційній діяльності бібліотек

ЗаявникСамохіна Жанна Владиславівна (Україна)
ФорумМіжнародна наукова конференція «Місце і роль бібліотек у формуванні національного інформаційного простору» (2014)
ЗахідФормування національного інформаційного простору: інтеграція та кооперація зусиль бібліотек України та інформаційних інституцій
Назва доповідіВеб-сайт як складова маркетингових досліджень в інформаційній діяльності бібліотек
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

Маркетингові комунікації в бібліотечній діяльності – це комунікації, які формує бібліотека для взаємодії з читачами. До інструментів здійснення маркетингової комунікації в бібліотечній діяльності належать реклама, зв’язки з громадськістю, виставки, широкий комплекс інформаційних послуг тощо.
Метою інформаційного маркетингу є в першу чергу отримання даних про користувача, оскільки саме така інформація дозволить мінімізувати зусилля у задоволенні його інформаційних потреб. Ось чому переважну більшість бібліотечної маркетингової інформації отримують у процесі найбільш тісного контакту з читачами – у процесі анкетування та усного опитування.
Одним із оперативних способів анкетування є голосування на сайті. Таке голосування існує у двох варіантах – спрощений (коли відвідувачу сайту пропонується поставити прапорець навпроти потрібного пункту) та складний.
При спрощеному варіанті подається анкета, яка необхідна для того, щоб підготувати відвідувача до майбутньої роботи з великими, серйозними анкетами. За результатами спрощеного голосування можна робити висновки:
1) якій кількості відвідувачів сайт сподобався;
2) яка кількість відвідувачів залишилась незадоволеною дизайном;
3) яка кількість відвідувачів побувала на сайті тощо.
Коли маркетингове дослідження неможливо провести за спрощеним варіантом, то завданням спеціаліста з бібліотечного маркетингу стає складання маркетинг-брифу (від англ. brief – короткий): так називається стислий опитувальник, який концентрує найважливішу інформацію про бібліотеку та її стан на інформаційному ринку.
Значну роль в інформаційному маркетингу грає застосування привабливих для клієнта каналів маркетингових комунікацій.
Одним з ключових каналів маркетингових комунікацій у бібліотечній сфері виступає реклама. Її завдання полягають у тому, щоб донести до максимальної кількості читачів інформацію про ресурси та інформаційні продукти бібліотеки. Рекламна діяльність є невід’ємним компонентом і головним інструментом практично будь-якої теоретичної моделі маркетингу, оскільки саме з допомогою рекламних дій здійснюється і тактичне просування товарів на ринку, в тому числі і на інформаційному ринку. Ефективність впливу рекламного звернення до читачів залежить від рівня переконливості та кількості аргументів, що розміщені в рекламному зверненні, використання порівняльних характеристик, оформлення рекламного звернення. Згідно останніх даних, інтернет-реклама багато в чому перевершує рекламу на телебаченні та радіо.
Останніми роками з’явились нові форми, нові стратегії рекламної взаємодії з читачем. Наприклад, так звана реклама «з вуст у вуста». У процесі спілкування читачів передається інформація на тему послуги. Перевага тут віддається відгукам інших користувачів бібліотечної інформації, за схемою читач-читач. Така маркетингова форма називається buzz-маркетингом. Шляхи передачі інформації через механізм buzz-маркетингу різноманітні. Так, наприклад, читачі можуть обмінюватися своїми міркуваннями на різних форумах. Враження та оцінки можуть передаватися від читача до читача усно, за допомогою електронної пошти, телефону, а також інших способів комунікації.
Реклама у ЗМІ користується особливим успіхом, оскільки вона забезпечує високу впізнаваність рекламованого продукту. Інтернет також пропонує маркетологам широкі можливості для ефективного збору інформації. Реклама в Інтернеті стає все більш популярною останнім часом. І тут багато залежить від здібності засновника сайту бібліотеки, адже потрібно створити цікаву і привабливу рекламну інформацію таким чином, щоб ця інформація виявилась максимально зручною для сприйняття споживачем бібліотечно-інформаційних послуг. Вплив реклами на вибір споживача та просування бібліотечно-інформаційних послуг також має бути об’єктом маркетингових досліджень в бібліотеках, зокрема в інтерактивному режимі.
Успішно провести маркетингову кампанію в Інтернеті надає можливість створення корпоративного блогу (мережевого щоденника) бібліотеки. Багато установ бібліотечної сфери використовують блоги для спілкування зі своїми користувачами. Це дозволяє їм розповісти про свою продукцію, а також дає можливість користувачам Інтернету поставити питання, що їх цікавлять. Блог дозволяє споживачам дізнатися думку інших читачів про бібліотечні ресурси і послуги, а бібліотекам використати їх у подальшій роботі.
Грамотно проведене опитування серед користувачів Інтернету – основа висунення ідей та складання блог-маркетингової програми. Проводячи таке опитування, доцільно попросити споживачів описати проблеми, що виникають при користуванні відповідною послугою. Блог-маркетинг в інформаційному маркетингу набуває популярність, вже сьогодні можна говорити про його реальну роботу з популяризації бібліотечних ресурсів і послуг серед користувачів інтернету. Мережеві щоденники створюють відчутну конкуренцію ЗМІ, у зв’язку з тим, що несуть в собі багато корисної інформації, якій користувачі довіряють в першу чергу. Тим більше актуальність блогів зростає завдяки можливості ведення діалогу: користувачі можуть задавати свої питання напряму співробітникам бібліотеки. Найголовніше – приділяти достатню кількість часу редагуванню сервісів, блогів і сайтів. При цьому недостатньо просто відслідкувати інформацію, необхідно грамотно і своєчасно дати на неї відгук.
Серед українських бібліотечних блогів можна виділити методичний блог Рівненської державної обласної бібліотеки "Libr.Net" (http://rdob-blog.ucoz.ua/). Це колективний блог Рівненської обласної універсальної наукової бібліотеки про бібліотечну практику, інновації, конструктивні рішення та літературні події краю. Це ресурс з власною аналітикою, статтями про інноваційний бібліотечний досвід, цінні ідеї, конструктивні пропозиції, професійною точкою зору та цікавими оглядами веб-сервісів.
Вартим уваги є блог Української бібліотечної асоціації та Центру інформаційних ресурсів Посольства США в Україні «Творчість та інновації в українських бібліотеках» (http://libinnovate.wordpress.com/). Цей інформаційно-просвітницький блог для бібліотекарів призначений фахівцям бібліотечної справи, всім, хто цікавиться інноваціями в бібліотечно-інформаційній діяльності, новітніми інформаційними технологіями, їх застосуванням у бібліотеці з метою покращання доступу громадян до інформації.
Представлена на блогах інформація може бути корисною як для бібліотечних фахівців, так і для користувачів бібліотек. Таким чином, маркетингові дослідження бібліотеки тісно пов’язані із блогосферою.
Очевидно, що бібліотека в аспекті маркетингових комунікацій повинна приділяти велику увагу роботі веб-сайту. Сайт бібліотеки грає роль зв’язуючої ланки між читачами та бібліотекою. На сайтах деяких бібліотек створені форуми і чати, на яких читачі можуть обмінюватися думками та побажаннями, що здатне не тільки дати цінну інформацію маркетологам, але й реально підвищити популярність бібліотеки.
Зв’язки з громадськістю (PR) також є одним з поширених засобів маркетингових комунікацій у бібліотечній сфері. PR є формою непрямого впливу бібліотеки на читачів, більш тонкою формою, ніж, наприклад, реклама.
Таким чином, просування і розвиток бібліотечних послуг в сучасних умовах спирається на використання засобів маркетингових комунікацій, покликаних стимулювати інтерес читачів до бібліотек як до центрів інформаційних знань.