Міжнародне тристороннє співробітництво у проєкті з оцифровування аудіозаписів колекції шелачних грамплатівок відділу музичних фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського

ЗаявникЦибульська Олена Анатоліївна (Україна)
КонференціяМіжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація. Пріоритети сьогодення та перспективи» (2025)
Захід10 Секція. Дослідження музичної культури в умовах сьогодення.
Назва доповідіМіжнародне тристороннє співробітництво у проєкті з оцифровування аудіозаписів колекції шелачних грамплатівок відділу музичних фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського
Інформація про співдоповідачівЛ. В. Івченко, Ю. С. Ковтанюк, І. В. Косяк, А. А. Крючин
Презентаціяне завантажено
Текст доповідіне завантажено


Тези доповіді

Івченко Лариса Василівна,
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2562-3979,
кандидатка мистецтвознавства,
завідувачка відділу музичних фондів,
відділ музичних фондів,
Інститут книгознавства,
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського,
Київ, Україна,
Е-mail: ivchenko@nbuv.gov.ua

Ковтанюк Юрій Славович,
ORCID https://orcid.org/0000-0002-4120-1875,
кандидат історичних наук,
старший дослідник,
заступник генерального директора з наукової роботи,
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського,
Київ, Україна,
e-mail: y.kovtaniuk@gmail.com

Косяк Ігор Васильович,
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1543-9257,
кандидат технічних наук,
старший науковий співробітник,
відділ систем оптичної реєстрації інформації,
Інститут проблем реєстрації інформації,
Національна академія наук України
Київ, Україна
E-mail: kivfox@ipri.kiev.ua

Крючин Андрій Андрійович,
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5063-4146,
доктор технічних наук,
заступник директора,
Інститут проблем реєстрації інформації,
Національна академія наук України
Київ, Україна
E-mail: kryuchyn@gmail.com

Цибульська Олена Анатоліївна,
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3492-6368,
молодша наукова співробітниця,
відділ музичного фондів,
Інститут книгознавства,
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського,
Київ, Україна,
Е-mail: tsybulska@nbuv.gov.ua

Міжнародне тристороннє співробітництво у проєкті з оцифровування аудіозаписів колекції шелачних грамплатівок відділу музичних фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського

Проєкт з оцифровування та відновлення фонограм колекції шелачних грамплатівок за фінансової підтримки німецьких колег був реалізований Інститутом проблем реєстрації інформації НАН України і відділом музичних фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського.
Ключові слова: аудиовізуальні документи, шелачні грамплатівки, цифрова реставрація фонограм, метадані, бібліотечні електронні ресурси, музична культурна спадщина.

Оцифровування бібліотечних фондів – важлива сьогочасна світова стратегія збереження історико-культурної спадщини. Саме сьогодні, в умовах воєнного стану, в Україні гостро постає проблема збереженості найбільш цінних документів шляхом їх оцифрування. Одним із важливих завданням установ-розпорядників фондів постає створення онлайн інформаційних ресурсів як сучасного засобу надання зручного доступу до інформації широкому колу користувачів – і любителям музики, і науковцям у будь-якому куточку планети.
У 2024 р. співробітники відділу музичних фондів НБУВ взяли участь у підготовці проєкту, що було схвалено об’єднаною групою німецьких урядових та академічних і громадських установ, а саме: Центр допомоги мистецтву України, за фінансування Федерального міністерства закордонних справ у Берліні спільно з Німецько-українським товариством економіки та науки = Ukraine Art Aid Center (UAAC) mit der Förderung durch Auswärtiges Amt Berlin in Verbindung mit der Deutsch-Ukrainischen Gesellschaft (DUG-WW) für Wirtschaft und Wissenschaft e. V. und SCHLIEN & Friends GmbH; організація Міжнародний репертуар музичних джерел – Répertoire International des Sources Musicales (RISM); Саксонська державна бібліотека – Дрезденська державна та університетська бібліотека – Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden (SLUB Dresden); Товариство музичних досліджень – Gesellschaft für Musikforschung (GfM); Гейдельберзький університет – Universität Heidelberg; Берлінська державна бібліотека – Прусський фонд культурної спадщини – Staatsbibliothek zu Berlin – Preußischer Kulturbesitz. Німецька сторона у формі благодійної допомоги передала у дарунок обладнання для оцифровування паперового нотного й аудіофонду (музичних платівок) і профінансувала виготовлення копій з колекції шелачних грамплатівок.
Зібрання грамофонних платівок, що знаходяться у відділі музичних фондів НБУВ, налічує близько 2300 одиниць зберігання та охоплює період з 1902 по 1950 рр. Зібрання НБУВ є цінним джерелом для вивчення музичних смаків киян періоду, що відповідає часу їх виготовлення і колекціонування. У своєму складі фонд має колекційну частину раннього періоду звукозапису, так званої «акустичної ери» (1888–1930), з якої було відібрано 500 платівок для оцифрування. Це 470 шелачних платівок з колекції анонімного фондовласника, 13 – з колекції Сергія Маслова та 17 – з колекції Івана Лисенка.
У зібранні представлено платівки різних звукозаписувальних фірм: «Граммофон Ко.» (Gramophone Co.), «Фонотипія» (Societa Italiana di Fonotipia Milano), «Екстрафон» (Акционерное общество Экстрафон в Киеве), «Одеон» (Odeon Record), «Зонофон» (Zonophone Record), «Сирена» (Syrena Record), піратський «Орфеон» (Orpheon Record), менш популярні, але рідкісні Інтернаціональ Екстра Рекорд – Київ-Берлін (International Extra Record – Kyiv-Berlin), «Бека-Майстер-Рекорд» (Beka-Meister-Record), Омокорд, Metropol («Метрополь») та ін. Найчастіше записи репрезентують вокальну музику у супроводі фортепіано або оркестру, скрипки, органу. Серед виконавців – всесвітньо відомі імена: українська співачка славетна Соломія Крушельницька, українсько-польський бас Адам Дідур, блискучий тенор Енріко Карузо, а також забуті, заборонені або маловідомі українські співаки початку ХХ ст., хорові колективи, різні оркестри й ансамблі.
Вибрані до проекту оцифрування платівки з колекції І. М. Лисенка – записи, що охоплюють 1910–1930-ті рр. у кількості 17 примірників (34 записи). Серед них – українські хорові колективи, сольні і дуетні вокальні записи. Відмінною ознакою і особливою цінністю колекції І. М. Лисенка є записи української діаспори в США, а особливо – звернення до українського репертуару тих співаків, які вважаються російською пропагандою носіями російської культури. Серед них – записи 1920-х рр. І. Кремер, Л. Веселої, М. Менцинського, В. Тисяка та ін. Окрім них, містяться і платівки, записані до 1918 р., географічно різноманітні за місцем запису – Варшава, Вільно (Вільнюс), Київ, Полтава, Харків. Значною цінністю для української музичної культури є платівка харківського хорового колективу під управлінням І. М. Туроверова (1862– після 1916) з записом «Заповіту» на слова Тараса Шевченка, муз. Г. Гладкого, зроблений у Харкові компанією Грамофон-рекорд в 1911 р. Найчастіше в українській музичній культурі згадувався і демонструвався запис хору під управлінням П. А. Шереметинського, здійснений компанією Грамофон-рекорд у Полтаві 1906 р. (також наявний і в колекції звукозаписів відділу музичних фондів).
Грамплатівки, особливо найстаріші – шелачні, завжди потребували особливо обережного зберігання, вимагали обмеження доступу до них не тільки користувачів, але і співробітників, з причини фактичного руйнації платівок через прослуховування. Історично, до 1940-х рр., основним засобом відтворення грамофонних платівок були механічні грамофони. Ці пристрої характеризувалися значним тиском на звукову доріжку – вага тонарма та відтворюючої голки могла досягати 100 грамів. Для порівняння, сучасні звукознімачі працюють з тиском у діапазоні 2–5 грамів. Саме багаторазові відтворення із застосуванням такого тиску є основною причиною пошкодження інформаційної поверхні платівки, що згодом втрачає свої властивості та не забезпечує відповідної міцності матеріалу, дозволяючи витримувати такий високий тиск. Фактично, кожне нове відтворення звуку на механічних грамофонах призводило до погіршення стану шелачних дисків, тому деякі з аудіозаписів не звучали понад 60 років.
Для відтворення записів із грамплатівок було використано професійне обладнання: програвач Hi-Fi класу Technics SL 1200MK7, головка звукознімача з шелом Nagaoka MP-110H, відтворюючі змінні сферичні алмазні голки для 78 обертів за хвилину (RPM) Nagaoka з трьома різними радіусами NMP 2.0, NMP 2.5, NMP 3.5. Для оцифровування та відновлення аудіозаписів співробітниками Інституту проблем реєстрації інформації НАН України було застосовано професійне програмне забезпечення, що є потужним цифровим аудіоредактором для запису, редагування та обробки аудіофайлів. Це дозволило під час оцифрування шелачних грамплатівок здійснити відновлення аудіозаписів: реставрація пошкоджених дисків, усунення шумів, клацання та потріскування, корекція амплітудної характеристики.
У межах дослідження було оцифровано аудіозаписи з 500 грамофонних платівок. У результаті процесу оцифрування та подальшого відновлення записів отримано 687 окремих цифрових звукових фонограм. Така кількість пояснюється тим, що значна частина платівок містила звуковий запис лише на одній стороні. Загальна тривалість відновлених фонограм становить більше 36 годин.
Перспективи функціонування фонду фонограм колекції «Шелачні грамплатівки з фонду НБУВ» пов’язані з запланованим створенням спеціалізованого музично-інформаційного ресурсу, надання вільного доступу до цифрових матеріалів онлайн, а також інтегрування їх до міжнародних музичних вебресурсів. Реалізація проєкту тільки розпочалася і передбачає на початковому етапі комплексне використання вже існуючих електронних бібліографічних описів для формування метаданих грамплатівок відповідно до форматів, визначених такими міжнародними музичними ресурсами як RISM (https://rism.info), зокрема для контрольної перевірки відповідності цифрових копій оригінальним звукозаписам і додавання нових метаданих.
Зазначений міжнародний проєкт має наукове і культурне значення, оскільки його успішне виконання забезпечує збереження раритетної музичної та виконавської спадщини для майбутніх поколінь. Оцифровані матеріали не лише стануть доступними для широкого кола дослідників і шанувальників мистецтва, але й дадуть змогу повноцінно ввести їх до наукового обігу, сприяючи глибшому вивченню історії звукозапису, музичного виконавства та культури.

Larisa Ivchenko,
ORCID https://orcid.org/0000-0003-2562-3979
Candidate of Art History,
Head of Department,
Department Music Books and Collections,
Institute of Book Studies,
V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine,
Kyiv, Ukraine
Е-mail: ivchenko@nbuv.gov.ua

Yurii Kovtaniuk,
ORCID https://orcid.org/0000-0002-4120-1875,
Candidate of Historical Sciences,
Senior Research Associate,
Deputy Director General for Research,
V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine,
Kyiv, Ukraine,
e-mail: y.kovtaniuk@gmail.com

Igor Kosyak,
ORCID https://orcid.org/0000-0002-1543-9257
Candidate of Technical Sciences, Senior Researcher,
Department of optical information registration systems,
Institute for Information Recording,
National Academy of Sciences of Ukraine,
Kyiv, Ukraine,
e-mail: kivfox@ipri.kiev.ua

Andriy Kryuchyn,
ORCID https://orcid.org/0000-0002-5063-4146,
Doctor of Technical Sciences, Deputy Director,
Institute for Information Recording,
National Academy of Sciences of Ukraine,
Kyiv, Ukraine,
e-mail: kryuchyn@gmail.com

Olena Tsybulska
ORCID https://orcid.org/0000-0002-3492-6368,
Junior Research Fellow,
Department Music Books and Collections,
Institute of Book Studies,
V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine,
Kyiv, Ukraine,
е-mail: tsybulska@nbuv.gov.ua

International tripartite cooperation in the project for digitizing audio recordings of the collection of shellac records of the department of music funds of the
V. I. Vernadsky national library of Ukraine

The project of digitization and restoration of phonograms of a collection of shellac records with the financial support of German colleagues was implemented by the Institute for Information Recording National Academy of Sciences of Ukraine and the Department of Music Books and Collections V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine.
Keywords: audio documents, shellac records, digital restoration of phonograms, metadata, library electronic resources, musical cultural heritage.