Формування наукових підходів до історичного читання дітей і підлітків у бібліотечних працівників
Заявник | Марченко Наталія Петрівна (Україна) |
---|---|
Конференція | Міжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація. Пріоритети сьогодення та перспективи» (2025) |
Захід | 6 Секція. Українська біографіка: пошук відповідей на виклики часу. |
Назва доповіді | Формування наукових підходів до історичного читання дітей і підлітків у бібліотечних працівників |
Інформація про співдоповідачів | |
Презентація | не завантажено |
Текст доповіді | не завантажено |
Тези доповіді
Марченко Наталія Петрівна,
ORCID https://orcid.org/0000-0001-9814-0826,
кандидатка історичних наук, старша наукова співробітниця,
старша наукова співробітниця відділу теорії та методики біобібліографії,
Інститут біографічних досліджень,
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського,
Київ, Україна
e-mail: np_marchenko@ukr.net
Формування наукових підходів до історичного читання
дітей і підлітків у бібліотечних працівників
Аналіз заходів із підвищення професійної компетенції бібліотечних працівників за 2022–2025 рр. засвідчив зростання запиту на знання з історії й культури України, а також потребу в опануванні новітньої методики розвитку емоційного інтелекту й критичного мислення дітей і підлітків засобами історичного читання. Доведено, що найвищу ефективність мають заходи, засновані на синергії досвіду працівників бібліотек, освітян, письменників і видавців, які працюють у галузі книги для дітей і юнацтва.
Ключові слова: історичне читання дітей, історичні книжки для дітей в Україні, підвищення професійної компетенції бібліотечних працівників, книговидання в Україні XXІ ст.
В умовах війни підвищення професійної компетенції бібліотечних працівників України, котрі працюють із дітьми й підлітками, включають різноманітні оф- і онлайн тренінги, семінари, майстер-класи, курси підвищення кваліфікації й інші форми навчання, спрямовані на розвиток професійних знань, навичок і умінь, необхідних для успішного виконання їхніх обов’язків. Це не лише дає змогу бути в курсі сучасних тенденцій розвитку бібліотечної справи й надавати якісні послуги користувачам, а й сприяє психологічній стійкості, убезпечує від професійного «вигорання».
Серед найпопулярніших форм проведення заходів, які дають змогу залучити максимально широке коло учасників при гарантуванні високої безпечності участі кожного (що в умовах війни надважливо!) – вебінари й онлайн-курси.
Серед основних напрямків навчання бібліотечних працівників найвищою популярністю користуються ті, що спрямовані на: опанування нових технологій (зокрема підвищення кваліфікації у сфері інформаційних технологій) і розвиток навичок роботи з користувачами (зокрема інклюзивні практики). Водночас стрімко набирають популярності заходи, котрі дають змогу поглибити знання в галузі бібліотекознавства й бібліографії, розкривають нові підходи до організації бібліотечних фондів і сучасні тенденції в книговиданні й літературі для дітей і юнацтва в Україні.
Особливий запит в умовах війни сформувався на знання й навички щодо промоції історичного читання серед дітей, котре є важливим інструментом для їхнього всебічного розвитку та формування світогляду й водночас «м’якою технологією» консолідації суспільства загалом, можливістю налагодити конструктивні «діалог поколінь» і практику збереження історичної пам’яті.
Одним із найуспішніших методичних заходів для учасників освітньо-виховного процесу за 2022–2025 рр. став проєкт із промоції історичного читання «Історія через книги», реалізований Українською бібліотечною асоціацією в партнерстві з видавничо-освітнім проєктом «Портал» за підтримки Українського інституту книги. Цикл із 12 тематичних вебінарів, кожний із яких тривав п’ять годин щодня впродовж двох тижнів, завершив круглий стіл, який зібрав найцікавіший досвід та ідеї учасників. До навчання з власної ініціативи зголосилося понад 1400 бібліотечних працівників публічних, дитячих і шкільних бібліотек, а також низка освітян і активних батьків із усіх кінців України й різних куточків світу, де навколо ідеї збереження української ідентичності дітей сформувалися громади біженців і українська діаспора. Як наслідок утворилася віртуальна творча спільнота (як закрита група у на платформі Facebook «Історія через книги Порталу: cпільнота для освітян, бібліотекарів і батьків» (https://www.facebook.com/groups/1089808955899294), де учасники вебінарів діляться досвідом і далі розвивають набуті в ході роботи навички.
Унікальність проєкту полягає в продуманій синергії концептуального репертуару й інформаційного простору видавничо-освітнього проєкту «Портал» і методики його розкриття як двоадресного, спрямованого як на читача-дитину, так і на дорослого поряд. Ця двоадресність, а також наголошення методів розвитку емоційного інтелекту й критичного мислення у дітей і підлітків у процесі читання історичної літератури були реалізовані шляхом залучення до проведення вебінарів освітянки-методистки (Марія Ліоненко) і науковиці-книгознавиці (Наталя Марченко), котрі щоразу розкривали перед слухачами як фактичний, доступний дітям різного віку, так і феноменальний, важливий дорослим, зміст і сенс кожного з 30-ти відібраних до розмови видань. Синергії заняттям додавала участь у кожному письменників – авторів книжок, які розглядалися (Ольга Купріян, Катерина Єгорушкіна, Олеся Мамчич, Галина Ткачук, Марина Павленко, Катерина Міхаліцина, Валентина Вздульська, Надійка Гербіш, Галина Глодзь, Світлана Богдан, Володимир Тиліщак). А також тематична організація циклу та взаємопов’язаність книжок і спеціально створених «Порталом» для полегшення формування системного сприйняття історії України юнню довідкових видань і ресурсів («навігатори», «часострічки» тощо). Прослухати заняття можна за покликанням: https://surl.lu/wnnldd; переглянути презентації й конспекти уроків, використані під час вебінарів – тут: https://padlet.com/lionenkomariia/padlet-r2i4fzu7qqzh9d02.
У підсумку учасники пересвідчилися, що історичне читання для дітей, найперше – залучення їх до осмислення історії, розуміння її зв’язку з сучасністю й формування власної ідентичності, а також навчилися фахово й на сучасних наукових засадах проводити відбір історичних видань для читання дітей різного віку; отримали навички для розкриття дітям історичного контексту прочитаного та відображення його зв’язку із сучасністю, нетравматично обговорювати з ними складні історичні теми; формувати емоційний інтелект і критичне мислення дітей і підлітків.
Аналіз досвіду учасників, яким вони ділилися в ході роботи, засвідчив, що історичне читання, зокрема біографічне, значно розширює знання дітей про світ, збагачує їхнє мовлення та покращує навички аналізу й критичного мислення, формує національну ідентичність, розвиває емпатію й надихає на досягнення власних цілей.
Nataliia Marchenko
ORCID https://orcid.org/0000-0001-9814-0826,
Candidate of Historical Sciences, Senior Research Associate,
Senior Research of Associate Department
of Theory and Methods of Biobibliography,
Institute of Biographical Research,
V. I. Vernadskyi Nаtional Library of Ukraine,
Kyiv, Ukraine
e-mail: np_marchenko@ukr.net
Formation of Scientific Approaches to Historical Reading
by Children and Adolescents Among Librarian Staff
An analysis of measures to improve the professional competence of library workers for 2022–2025 showed an increase in the demand for knowledge of the history and culture of Ukraine, as well as the need to master the latest methods for developing emotional intelligence and critical thinking in children and adolescents through historical reading. It has been proven that the most effective measures are those based on the synergy of experience of library workers, educators, writers, and publishers working in the field of books for children and youth.
Keywords: historical reading by children, historical books for children in Ukraine, improving the professional competence of library workers, book publishing in Ukraine in the 21st century.