Особливості формування та підтримки іміджу Президента України під час війни в зарубіжних змі
Заявник | Дем'яненко Людмила Григорівна (Україна) |
---|---|
Конференція | Міжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація. Пріоритети сьогодення та перспективи» (2025) |
Захід | 12 Круглий стіл. Інститут президентства в Україні: особливості реагування на сучасні виклики та світовий контекст. |
Назва доповіді | Особливості формування та підтримки іміджу Президента України під час війни в зарубіжних змі |
Інформація про співдоповідачів | |
Презентація | не завантажено |
Текст доповіді | не завантажено |
Тези доповіді
Дем’яненко Людмила,
ORCID https://0000-0002-5160-2736,
кандидатка філологічних наук,
старша наукова співробітниця,
інформаційно-аналітичний відділ,
Фонд Президентів України,
Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського,
Київ, Україна,
e-mail: demjanenkol@ukr.net
ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ТА ПІДТРИМКИ ІМІДЖУ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ ПІД ЧАС ВІЙНИ В ЗАРУБІЖНИХ ЗМІ
Актуальність даної теми, визначається її спрямованістю на розкриття основних медійних способів організації та передачі інформації, яка формує наше сприйняття та впливає на наші переконання, в нашому випадку, це сучасне геополітичне поле щодо ролі президента України – Володимира Зеленського у формуванні майбутньої картини соціальних та політичних процесів у світі. У доповіді досліджується роль міжнародного медіаконтексту у створенні та підтримці іміджу президента України Володимира Зеленського під час повномасштабної російсько-української війни.
Ключові слова: Президент України, Володимир Зеленський, медіа контекст, ЗМІ, соціальні мережі, медіа-конструкції, медіа-стратегії, фрейм дипломатії.
Статус Президента України, під час воєнного стану, як глави держави так і Верховного Головнокомандувача Збройних Сил, залишається незмінним. Проте, інститут президента набуває особливої ваги та змінюються його функції в умовах війни. Тому, що змінюється характер діяльності президента, збільшується його роль у забезпеченні обороноздатності, у керівництві військовими діями, координації дій органів влади, а також змінюється характер у міжнародних відносинах і підтримці цивільного населення.
Відтак, повномасштабне вторгнення рф в Україну кардинально змінило не лише геополітичну ситуацію в світі, а й спричинило інформаційний бум в полі світових медіа, що на довгі роки закріпило тематику російсько-української війни в розділі найактуальніших міжнародних подій. При цьому, як би не зміщувався фокус уваги наймасштабніших зарубіжних ЗМІ, центральною медіа-фігурою постійно залишався і залишається Президент України. Він як символ боротьби та незламності нашої країни. Саме заяви нашого Президента Володимира Зеленського, його виступи, звернення та різного роду зустрічі з лідерами інших країн і міжнародною аудиторією сформували масивний пласт інформаційних приводів для різноформатного контенту, поширення якого через національні та регіональні медіа, а також соціальні мережі, дозволило масштабувати його імідж як політика, бізнесмена та громадянина, адже така його політика постійно зацікавлювала та привертала увагу громадськості та ЗМІ, і, таким чином, сприяло постійно бути в полі зору і на слуху.
Слід зауважити, що для формування необхідного медіа контексту використовуються не тільки ресурси ЗМІ, а й активне включення соціальних мереж, популярних месенджерів та цифрових платформ, що дозволяє тримати глобальну проблематику України в полі зору уваги міжнародної громадськості, а також дає змогу просувати дипломатичні стратегії президента України Володимира Зеленського на всіх рівнях соціально-політичного буття країни. З цього приводу Ванг Л. (Wang L., Wang R. Cyber warfare: a study of Zelenskyy’s social media political performance strategies and effects. Front Psychol. 2024. Vol. 15.) розглядає місце і роль соціальних медіа в загальному медіаконтексті для представлення образу Володимира Зеленського. Він зауважує, що «використання текстових і візуальних наративів для конструювання порядку денного, пов’язаного з війною, впливає на міжнародний публічний дискурс. Політика Володимира Зеленського є найбільш ефективною на ранніх стадіях конфлікту, але з часом вона слабшає, що підкреслює гнучкість та адаптивність його медіа-стратегії, ілюструючи еволюційний характер політичної діяльності в умовах глобалізації медіа-ландшафту» (frontiersin.org). Дослідження показує, що для формування контекстових медіа-конструкцій використовуються переважно фрейми наративу війни (текст у твітах президента). Найчастіше використовується фрейм дипломатії та міжнародної підтримки (60,6 %), за ним іде фрейм лідерства (28,5 %), а фрейм конфлікту та опозиції використовується відносно рідше (10,9 %). Візуальні фрейми використовуються не часто і зосереджуються переважно на створенні іміджу (41,8 %). З точки зору залучення, громадськість надає перевагу тим реакціям, які демонструють позитивний імідж Володимира Зеленського як лідера. Такий конструкт дозволяє зберігати ефект залученості аудиторії та робить загальний медіаконтекст більш стійким в кризових ситуаціях.
На сьогодні імідж президента України не лише показує національну та міжнародну реакцію на війну в Україні, а й надає послідовність подій та фактів для осмислення ситуації через ментальний конструкт героїзму, який є непорушною складовою контексту сучасних світових медіа. Успішність формування такого іміджу нашого Президента полягає в поєднанні політичних пріоритетів України з основними ідентичностями західних країн. Тому в сучасному медіаконтексті використання морального авторитету Володимира Зеленського дозволило сформувати загальний образ російсько-української війни як значно ширшого явища – екзистенційної війни за свободу, демократію та людську гідність.
Таким чином, медіаконтекст є невід’ємною складовою формування іміджу президента, особливо в умовах кризи чи війни, а також базовим конструктом його підтримки та подальшого масштабування. Він впливає на те, як громадськість і міжнародна спільнота сприймають лідера, його дії та країну загалом. У випадку Володимира Зеленського сприятливий медіаконтекст допоміг йому трансформуватися з «політика-новачка» у «символ глобального спротиву». Його специфіка полягає в генеруванні медійних наративів втілення колективного героїзму, що більше випливає зі стосунків між Президентом Володимиром Зеленським та його послідовниками, ніж просто як індивідуальний стан окремої людини. Тому західна аудиторія так швидко й масово підхопила даний концепт, доєднавши його до звичних суспільству дискурсів.
Lydmyla Demianenko,
ORCID 0000-0002-5160-2736,
Cand. of Sciences (Philology),
Senior Researcher,
Information and Analytical Department,
Foundation of the Presidents of Ukraine,
V. I. Vernadsky National Library of Ukraine,
Kyiv, Ukraine,
E-mail: demjanenkol@ukr.net
PECULIARITIES OF FORMING AND SUPPORTING THE IMAGE OF THE PRESIDENT OF UKRAINE DURING THE WAR IN FOREIGN MEDIA
The relevance of this topic is determined by its focus on revealing the main media methods of organizing and transmitting information that shapes our perception and influences our beliefs, in our case, this is the modern geopolitical field regarding the role of the President of Ukraine – Volodymyr Zelensky in shaping the future picture of social and political processes in the world. The report examines the role of the international media context in creating and maintaining the image of the President of Ukraine Volodymyr Zelensky during the full-scale Russian-Ukrainian war.
Keywords: President of Ukraine, Volodymyr Zelensky, media context, media, social networks, media constructions, media strategies, diplomatic frame.