Інформаційна діяльність бібліотеки в парадигмі суспільства знань
Заявник | Клюшнікова Олена Валентинівна (Україна) |
---|---|
Конференція | Міжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація. Пріоритети сьогодення та перспективи» (2025) |
Захід | 4 Секція. Бібліотеки в цифровій інфраструктурі знань. |
Назва доповіді | Інформаційна діяльність бібліотеки в парадигмі суспільства знань |
Інформація про співдоповідачів | Сандул Оксана Георгіївна, ORCID https://orcid.org/0000-0003-3305-9319, молодша наукова співробітниця, відділ наукового формування національних реферативних ресурсів, Інститут інформаційних технологій, Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Київ, Україна e-mail: sandul@nbuv.gov.ua |
Презентація | не завантажено |
Текст доповіді | Завантажити статтю |
Тези доповіді
Клюшнікова Олена Валентинівна,
ORCID https://orcid.org/0000-0002-6827-955X,
молодша наукова співробітниця,
відділ наукового формування національних реферативних ресурсів,
Інститут інформаційних технологій,
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського,
Київ, Україна
e-mail: klushnikova@nbuv.gov.ua
Сандул Оксана Георгіївна,
ORCID https://orcid.org/0000-0003-3305-9319,
молодша наукова співробітниця,
відділ наукового формування національних реферативних ресурсів,
Інститут інформаційних технологій,
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського,
Київ, Україна
e-mail: sandul@nbuv.gov.ua
Інформаційна діяльність бібліотеки в парадигмі суспільства знань
Проаналізовано стан упровадження у бібліотечну практику технологічних інновацій та інспіровані ними зміни у фахових компетенціях співробітника бібліотеки. Обґрунтовано участь бібліотек в ініціативах відкритої науки. Досліджено тенденції реалізації бібліотечного мультисервісу. Визначено стратегічну роль бібліотек у суспільстві знань.
Ключові слова: бібліотечне обслуговування, відкрита наука, реферативна інформація, суспільство знань, фахові компетенції бібліотекарів
Поточний рівень розвитку інформаційних технологій, стрімкий перехід багатьох суспільних сфер та практик до «життя в цифрі» (О. С. Онищенко) спонукає до переосмислення ролі знань і – вужче – інтелектуальних ресурсів бібліотек у соціальних відносинах. Фахівцями ЮНЕСКО та низкою дослідників запропоновано термін «суспільство знань» на позначення того типу соціокультурної взаємодії, в якому знання, інформація та інтелектуальні ресурси є головними рушіями соціального, економічного та культурного розвитку. Основними чинниками розвитку особистості в суспільстві знань стають оволодіння великими масивами мультиформатної інформації, безперервна освіта протягом життя, вільний доступ до глобальних інформаційних ресурсів, залучення в креативні та інноваційні індустрії, медіаграмотність тощо. Цілком очевидно, що бібліотеки, й передусім наукові бібліотеки, відіграють ключову роль – і вже не посередника між користувачем та інформаційними ресурсами, які дедалі важче опрацювати через перманентне збільшення їхнього обсягу, а арбитра, авторитетної інстанції, що надає користувачу через зручні для нього канали зв’язку верифіковані й персоналізовані відповіді на інформаційні запити. Якість та достовірність контенту – прерогатива інформаційного обслуговування користувачів бібліотек в умовах масового поширення фейків, ворожих наративів, пропаганди відвертої та прихованої. Саме тому медіаграмотність та фактчекінг у бібліотечному обслуговуванні стали новими й обов’язковими компетенціями. Курс підвищення кваліфікації «Інформаційна культура та медіаграмотність», який пройшли співробітники відділу наукового формування національних реферативних ресурсів (далі – Відділ) у січні 2025 року в Національній академії керівних кадрів культури та мистецтв, став корисним досвідом й посприяв набуттю нових важливих скілів бібліотечної роботи.
Проблематика ролі та місця бібліотеки в цифровій інфраструктурі суспільства знань активно розроблялася Відділом у 2023–2025 рр. й втілилася в науковому реферативному огляді, що охопив найбільш значущі джерела з бібліотекознавства та інформології, опубліковані протягом останнього десятиліття. Формат реферативного огляду, якого тривалий час дотримується Відділ, дозволяє здійснювати інформаційне обслуговування користувачів у максимально сконденсованому вигляді, наводячи найсуттєвіші наукові гіпотези, висновки, дані та методи досліджень.
Фахівцями Відділу на основі аналітико-синтетичного опрацювання наукових джерел було виокремлено 4 головні розділи реферативного огляду, які найбільш комплексно характеризують зрушення в інформаційному обслуговуванні користувачів бібліотек, які відбулися протягом останніх років.
У розділі реферативного огляду «Технологічні інновації в роботі бібліотек» акумульовано зміст публікацій українських та зарубіжних дослідників бібліотечної та інформаційної справи, в яких узагальнено впровадження технологій штучного інтелекту, віртуальної й доповненої реальності, гейміфікованих додатків, інтерактивних та імерсивних технологій у роботу бібліотек, визначено продуктивні й хибні напрями взаємодії бібліотек з ІТ-індустрією. Дослідники наголошують на тому, що використання сучасних технологій має носити етичний характер й не ставити під загрозу крихку екосистему здобуття нового знання на догоду інтенсифікації наукової роботи й валового збільшення наукових результатів.
Розділ «Імплементація практик відкритої науки в бібліотеках» відображає стрімкий процес розвитку ресурсів відкритого доступу та утворення сталих інтероперабельних зв’язків і комунікацій в інфраструктурі знань. Система інституційних репозитаріїв публікацій, репозитаріїв даних та баз даних дослідницької інформації формує стабільну мережу цифрових наукових комунікацій та сприяє видимості й інтеграції здобутків українських учених у глобальний науковий простір. Окремо в розділі підкреслено формування в НБУВ низки ресурсів відкритої науки – загальнонаціональних баз даних наукових публікацій, Бібліотечного порталу НАН України, Репозитарію наукових текстів НАН України тощо.
Нові й часом несподівані для традиційного бібліотечного обслуговування професійні навички, яких має набувати сучасний спеціаліст, знайшли відображення в розділі «Еволюція бібліотечного фаху: нові ролі та компетенції». Дослідники констатують, що на зміну статичній системі «бібліотекар – читач» приходить вир глобальних цифрових комунікацій, і задоволення інформаційних потреб користувачів сучасної бібліотеки, яка вимушена конкурувати вже не стільки з пошуковиком Google, як із всезнаючим Чатом GPT, спонукає до появи таких професій як бібліотекар-комунікатор, куратор колекцій, куратор та аналітик дослідницьких даних, медіаасистент, консультант із цифрової культури тощо. Важливо, втім, розмежовувати ці нові ролі в середовищах публічних бібліотек, які дедалі більше тяжіють до комунікаційних хабів локальних громад, та бібліотек академічних, чия місія з комплексного супроводу наукової діяльності залишається непохитною.
Фінальний розділ реферативного огляду «Бібліотечний мультисервіс: зміна парадигми обслуговування» спрямований на з’ясування рівня впровадження мультимедійних бібліотечних сервісів та послуг. Сервісна складова сучасної бібліотеки має виходити з усвідомлення неминучої зміни вектора поширення інформації: здебільшого нині не користувач шукає нове знання, а нове (й не завжди релевантне та верифіковане) знання знаходить користувача у фоновому режимі під час невибіркового споживання медіаконтенту. Зважаючи на доступність широкого спектра науково-популярної інформації в Інтернеті, завданням бібліотек є «тримати планку» якісного й достовірного контенту, не дозволяючи собі потрапити в тренд популістських настроїв частини суспільства. Саме тому, аналізуючи представництво бібліотек у соціальних мережах, створення ними каналів інформації, організації ними просвітницьких заходів тощо, дослідники застерігають від надмірного спрощення комунікації з користувачем. Знання, накопичене бібліотеками, резюмують науковці, має слугувати сталому поступу суспільства, а не примхам аудиторії.
Підсумовуючи, можемо зробити висновок, що проаналізовані Відділом джерела наукової інформації чітко визначають стратегічну роль бібліотеки у парадигмі суспільства знань: забезпечення тяглості передачі знань у соціумі, формування фундаменту для наукоємної економіки, інклюзивність та нівелювання цифрової нерівності, виховання критичного мислення індивідуума. Маємо обґрунтовані сподівання, що багаторічна праця Відділу зі створення загальнонаціональної політематичної реферативної бази даних «Україніка наукова», покликаної надавати оперативну інформацію про розвиток усіх галузей знань в Україні, внесла свою посильну лепту в ці процеси.
Olena Kliushnikova,
ORCID https://orcid.org/0000-0002-6827-955X,
Junior Researcher,
Abstracting department,
Institute of Information Technologies,
V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine,
Kyiv, Ukraine
e-mail: klushnikova@nbuv.gov.ua
Oksana Sandul,
ORCID https://orcid.org/0000-0003-3305-9319,
Junior Researcher,
Abstracting department,
Institute of Information Technologies,
V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine,
Kyiv, Ukraine
e-mail: sandul@nbuv.gov.ua
Information activities of libraries in the paradigm of the knowledge society
The state of implementation of technological innovations in library practice and the changes they have inspired in the professional competencies of library staff are analyzed. The participation of libraries in open science initiatives is justified. Trends in the implementation of library multiservices are investigated. The strategic role of libraries in the knowledge society is determined.
Keywords: library services, open science, abstract information, knowledge society, professional competencies of librarians