Проблемні питання законодавчого регулювання відкритої науки в Україні

ЗаявникКапіца Юрій Михайлович (Україна)
КонференціяМіжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація. Пріоритети сьогодення та перспективи» (2025)
Захід2 Секція. Відкрита наука в Україні.
Назва доповідіПроблемні питання законодавчого регулювання відкритої науки в Україні
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Текст доповідіЗавантажити статтю


Тези доповіді

Капіца Юрій Михайлович,
ORCID https://orcid.org/0000-0002-9449-8422,
доктор юридичних наук,
директор,
Центр досліджень інтелектуальної власності та трансферу технологій Національної академії наук України,
м. Київ, Україна
e-mail: kapitsa@nas.gov.ua

Проблемні питання законодавчого регулювання відкритої науки в Україні

Розглянуті питання законодавчого регулювання відкритої науки в Україні. Визначені проблемні питання, що потребують змін, що стосується договірного врегулювання прав працівників стосовно службових творів; використання ліцензій відкритого доступу; оприлюднення звітів про виконання досліджень через Національний репозитарій академічних текстів, незабезпечення захисту конфіденційної інформації та комерційної таємниці при обліку НДДКР.
Ключові слова: відкрита наука, відкритий доступ, дослідницькі дані, наукові публікації.

Актуальним питанням в Україні є наближення реалізації відкритої науки (ВН) відповідно до законодавства та практики в ЄС. Вказане набуло істотного розголосу у звʼязку з оприлюдненням МОН України 07.03.2025 р. проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо реалізації принципів відкритої науки». Його обговорення у ДО «Український національний офіс інтелектуальної власності» за участю фахівців наукових установ НАН України, НАПрН України, ЗВО 24.04.2025 р. засвідчило, що проєкт Закону істотно не відповідає актам ЄС та держав-членів ЄС щодо відкритої науки, а також вимогам до застосування публічних ліцензій, призводить до невластивого ЄС зарегулювання цієї сфери відносин та потребує змін.

При вирішенні зазначеного питання слід зʼясувати, які засоби застосовує Європейський Союз, держави-члени ЄС для розвитку відкритої науки; в якій мірі питання ВН відображені в актах ЄС.

1. Характерним для ЄС, з врахуванням істотної динаміки розвитку ВН, є мінімальне регулювання цієї сфери в актах ЄС та переважний вплив на відносини ВН через прийняття політичних документів, рекомендацій (див. Повідомлення Комісії від 6 травня 2015 року «Стратегія єдиного цифрового ринку для Європи»; Заключення Ради ЄС «Перехід ЄС до системи відкритої науки», 2016; Рекомендації Єврокомісії «Доступ до наукової інформації та її збереження, 2012 р. (переглянута редакція 2018 р.); Заключення Ради ЄС «Принципи та цінності міжнародного співробітництва у сфері досліджень та інновацій», 2022; Рекомендації Ради (ЄС) 2021/2122 щодо Пакту про дослідження та інновацій в Європі та Рекомендація Ради щодо Порядку денного політики Європейського дослідницького простору на 2025–2027 роки, 2025 тощо), підтримку громадських ініціатив, запровадження в рамках РП ЄС Горизонт 2020, Горизонт Європа низки проєктів з розвитку ВН.
На рівні актів ЄС окремі питання ВН визначені у Директиві (ЄС) 2019/1024 про відкриті дані та повторне використання інформації в державному секторі (використання дослідницьких даних); Директиві (ЄС) 2019/790 про авторське право в Єдиному цифровому ринку (аналіз тексту та даних). Також, вимоги відкритого доступу (ВД) до результатів дослідження рамкових програм визначені документами РП Горизонт 2020; Горизонт Європа (Регламент (ЄС) 2021/695 щодо утворення «Горизонт Європа», ст. 16 Грантової угода РП «Горизонт Європа» та Додаток 5 до угоди).
Акцентом Директиви (ЄС) 2019/1024 є виключення з відкритого доступу до дослідницьких даних: документів, на які треті сторони мають права інтелектуальної власності; документів, що стосується захисту національної безпеки, оборони, громадської безпеки; містять конфіденційну комерційну інформацію (включаючи комерційні, професійні секрети, секрети компанії). Також директива не розповсюджується на документи організацій, які фінансують дослідження, та наукових організацій – виконавців досліджень та організацій, що здійснюють трансфер технологій.
Грантовою угодою РП «Горизонт Європа» зазначені вимоги щодо ВД до електронної копії опублікованої версії або остаточного рецензованого рукопису, прийнятого до публікації; метаданих; дослідницьких даних, отриманих під час виконання проєктів.
Зазначимо, що документами РП, у тому числі Горизонт Європа, не передбачено оприлюднення звітів про виконання проєктів, які, як правило, не оприлюднюються. Вимоги до оприлюднення стосуються наукових публікацій, дослідницьких даних, можуть бути визначені стосовно окремих результатів проєктів (deliverables) у договорах з фінансування.

2. Слід вказати, що відкритий доступ до наукових публікацій в Україні знаходиться на значно вищому рівні ніж в державах-членах ЄС, що було започатковано НАН України та ВАК України у 2008 р. Відповідно до наказу ВАК України та НАН України від 07.07.2008 № 436/311 передавання електронних копій періодичних друкованих наукових фахових видань їх засновниками на зберігання до Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського має здійснюватися з метою забезпечення збереження видань та їх надання в загальний доступ в онлайновому режимі в мережі Інтернет.
Разом з тим, актуальним в Україні є: приведення положень законодавства у відповідність до актів ЄС: Директиви (ЄС) 2019/1024 щодо використання дослідницьких даних, Директиви (ЄС) 2018/790 стосовно пошуку і аналізу тексту і даних. Також важливим є врахування практики відкритого доступу до рукописів статей та даних при реалізації проєктів РП «Горизонт Європа».
Основні проблемні питання, пов’язані з відкритим доступом в Україні, це:
- набуття майнових прав на службові твори роботодавцем відповідно до ст. 14 Закону України «Про авторське право і суміжні права», що обумовлює відсутність у автора майнових прав на укладання договору про опублікування службової наукової статті, інших службових творів з видавництвом, а також прав здійснювати оприлюднення рукопису службового твору;
- запровадження через Національний репозитарій академічних текстів (НРАТ), на відміну від ЄС, відкритого доступу до обʼєктів, до яких такий доступ, як правило, не надається в ЄС (зокрема, звітів про виконання досліджень), що в умовах російської агресії призвело до розповсюдження чутливої інформації щодо сильних та вразливих сторін української економіки та суспільства;
- всупереч вимогам законодавства України та положень Директиви (ЄС) 2019/1024 щодо відкритих даних – незабезпечення захисту комерційної таємниці та конфіденційної інформації при переданні звітів про виконання досліджень до УкрІНТЕІ згідно Порядку державної реєстрації та обліку науково-дослідних, дослідно-конструкторських робіт і дисертацій, затвердженого наказом МОН України від 24.03.2022 № 271, а також при подальшому розповсюдження цих звітів через Національний репозитарій академічних текстів;
- розміщення звітів про виконання досліджень, дисертацій в Національному репозитарії академічних текстів, інших ресурсах відкритого доступу з порушенням законодавства про авторське право без укладання ліцензійних договорів з правовласниками;
- застосування при відкритому доступі видів ліцензій Сreative Сommons, які дозволяють поширення похідних творів, що може призвести в Україні до генерації великої кількості неоригінальних творів. Так, надання права створювати та розповсюджувати похідні твори відповідно до ліцензій CC-BY, CC-BY-SA, CC-BY-NC, CC-BY-NC-SA означає, що автор дозволяє, наприклад, створити статтю іншому фахівцеві на основі своєї статті. При чому обсяг такого використання не обмежений, тобто 90 % такої похідної статті може бути текстом статті першого автора та лише 10 % – новими положеннями, зауваженнями іншого автора. Також, така стаття може розповсюджуватися, розміщуватися в репозитаріях відкритого доступу вже під ім’ям нового автора з зазначенням, що вона є похідним твором та посиланням на первісний твір, який було змінено;
- намагання зарегулювати вимоги щодо ВД у договорах на виконання досліджень та розробок через визначення у законопроєкті компетенції МОН України затверджувати «типові положення про відкритий доступ» для включення у договори про виконання наукових досліджень, частка публічного фінансування за якими становить більше 50 %. Зазначимо, що вказане не відповідає практиці реалізації відкритого доступу установ Європейського Союзу та держав-членів ЄС та не враховує динаміку розвитку відкритої науки та відкритого доступу в ЄС та переважного впливу на цей процес державних органів через надання рекомендацій та узагальнення практики.

3. Слід вказати на досвід НАН України з вирішення низки зазначених питань. Так, з урахуванням положень ст. 48 Закону України «Про авторське право і суміжні права» розпорядженням Президії НАН України від 08.11.2024 № 609, були затверджені Умови розподілу майнових прав на службові твори та дослідницькі дані, які визначаються в трудових договорах (контрактах), що укладаються з працівниками установ НАН України, та Примірна додаткова угода до трудового договору (контракту) з працівником установи НАН України щодо майнових прав на службовий твір та службові дослідницькі дані. Вказане дозволяє через доповнення трудового договору з працівником надати йому права на оприлюднення службових творів та укладання договорів з видавцями.
Також, беручи до уваги практику застосування багатьма іноземними науковими журналами ліцензій СС, що не передбачають розповсюдження похідних творів, в НАН України для установ-видавців наукових журналів визначена можливість застосування ліцензії CC-BY-NC-ND («Із Зазначенням Авторства - Некомерційна - Без Похідних 4.0 Міжнародна») та CC-BY-ND («Із Зазначенням Авторства - Без Похідних 4.0 Міжнародна»). Слід зазначити, що застосування зазначених ліцензій не впливає на здійснення цитування наукових статей, розміщення у ВД їх анотацій, оглядів статей тощо, що здійснюється відповідно до випадків вільного використання творів, визначених ст. 22 Закону України «Про авторське право і суміжні права».
Розміщення авторами наукових статей, даних, препринтів на вебсайтах наукових журналів установ НАН України, в Репозитарії відкритих даних НАН України та Архіві препринтів НАН України здійснюється на підставі ліцензійних договорів, примірна форма яких затверджена Президією НАН України.

Висновки. Досвід ЄС свідчить, що з врахуванням істотної динаміки розвитку сфери ВН, вплив на цю сферу здійснюється установами ЄС та держав-членів ЄС переважно через прийняття політичних документів та рекомендацій. Основні проблемні питання сфери ВН в Україні можуть бути вирішені на рівні договірного регулювання, дотримання законодавства про захист авторського права, конфіденційної інформації та комерційної таємниці. Політичних рішень та відповідних обмежень потребує оприлюднення звітів про виконання досліджень через Національний репозитарій академічних текстів, що в умовах російської агресії призводить до розповсюдження чутливої інформації щодо сильних та вразливих сторін української економіки та суспільства.

Yurii Kapitsa,
ORCID https://orcid.org/0000-0002-9449-8422,
Dr. of Legal Sciences (habil.), J.S.D.,
Director,
Centre for Intellectual Property Studies and Technology Transfer, National Academy of Sciences of Ukraine,
Kyiv, Ukraine
e-mail: kapitsa@nas.gov.ua

Problematic issues of legislative regulation of open science in Ukraine

The issues of legislative regulation of open science in Ukraine are considered. Problematic issues are identified, including the contractual regulation of employees' rights regarding service works; the use of open access licenses; the publication of R&D reports through the National Repository of Academic Texts; and the failure to protect confidential information and trade secrets during the registration of R&D.
Keywords: open science, open access, research data, scientific publications