Культурно-мистецькі проекти в інформаційно-бібліотечному полі України

ЗаявникШман Світлана Юріївна (Україна)
КонференціяМіжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація. Пріоритети сьогодення та перспективи» (2025)
Захід10 Секція. Дослідження музичної культури в умовах сьогодення.
Назва доповідіКультурно-мистецькі проекти в інформаційно-бібліотечному полі України
Інформація про співдоповідачівШульгіна Валерія Дмитрівна, докторка мистецтвознавства, професорка
Презентаціяне завантажено
Текст доповідіне завантажено


Тези доповіді

Шман, Світлана Юріївна,
ORCID https://orcid.org/0000-0002-6658-1288,
кандидатка культурології, в. о. декана факультету музичного мистецтва,
Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв,
Київ, Україна,
e-mail: cv_mku1234@ukr.net

Шульгіна, Валерія Дмитрівна,
ORCID https://orcid.org/0000-0001-6007-2901,
докторка мистецтвознавства, професорка,
Київська муніципальна академія музики імені Р. М. Глієра,
Київ, Україна,
e-mail: vdshulgina@gmail.com

Культурно-мистецькі проекти в інформаційно-бібліотечному полі України
Розглянуто питання ролі та значення культурно-мистецьких проєктів у сучасному інформаційно-бібліотечному полі України. Проаналізовано основні напрями реалізації таких проєктів, їхній вплив на формування інформаційної культури суспільства, популяризацію культурної спадщини та розвиток креативних індустрій. Висвітлено виклики та перспективи розвитку культурно-мистецьких ініціатив у бібліотеках України в умовах діджиталізації та соціокультурних трансформацій.
Ключові слова: проєкт, культурно-мистецький проєкт, бібліотека, інформаційно-бібліотечне поле.

В умовах стрімких інформаційних та соціокультурних змін, що відбуваються в Україні, бібліотеки трансформуються з традиційних сховищ знань на багатофункціональні культурні та інформаційні центри. Культурно-мистецькі проєкти відіграють ключову роль у цьому процесі, виступаючи ефективним інструментом залучення користувачів, популяризації національної культури та формування сучасного інформаційного середовища. Їхня реалізація сприяє не лише збереженню та поширенню культурної спадщини, а й розвитку креативного потенціалу суспільства, стимулюванню інновацій та зміцненню соціальних зв'язків.
Незважаючи на роль культурно-мистецьких проектів в інформаційно-бібліотечному полі України, їхнє значення у цих процесах залишається недооціненим та майже цілком поза увагою української гуманітарної науки. Аналіз наукових праць, присвячених предмету вивчення свідчить, що досі не було об’єктивного дослідження, в якому було б розглянуто культурно-мистецьки проекти в інформаційно-бібліотечному полі Україні як систему.
Отже, актуальність дослідження полягає в осмисленні питання культурно-мистецьких проектів в Україні як цілісного напрямку діяльності, виявленні значення конкретних акцій для інформаційно-бібліотечної системи. Враховуючи актуальність досліджуваної проблеми, незначну кількість досліджень з цієї тематики, а також об’єктивну потребу у вивченні сучасних культурно-мистецьких проектів, визначено вибір теми статті.
На сучасному етапі розвитку суспільства та культури спостерігається гібридне функціонування, що інтегрує традиційні та цифрові компоненти для формування медійного середовища. У бібліотечних закладах України це проявляється у наявності електронних читальних залів, відділів розвитку інновацій, інтернет-центрів, електронних бібліотек, баз даних та репозитаріїв. Паралельно відбувається створення науково-дослідних та інформаційно-аналітичних підрозділів.
Бібліотеки трансформуються в багаторівневі структури з якісно організованим технологічним середовищем, де інформація представлена на різних носіях за допомогою сучасних засобів аудіо-, відео візуальних та електронних комунікацій. Пріоритетами цієї трансформації є загальна автоматизація професійно-діяльнісного середовища, розвиток інформаційно-комунікаційних технологій та впровадження інновацій, що зумовлює медіатизацію бібліотечного простору.
Бібліотека Київської муніципальної академії естрадного та циркового мистецтв функціонує як інформаційно-культурний простір. Її основне завдання полягає у забезпеченні транзиту фахової інформації до всіх підрозділів навчального закладу. Окрім цього, бібліотека впроваджує інноваційні продукти, що є видами культурної діяльності, які позитивно впливають на загальнопізнавальний інтерес, а також на професійний та культурний рівень розвитку здобувачів освіти.
Місія бібліотеки полягає у створенні творчого, комфортного та безпечного середовища для всіх учасників освітнього процесу, сприяючи дослідженню, навчанню, викладанню та саморозвитку з метою побудови закладу вищої освіти (ЗВО) світового рівня.
Бібліотека активно взаємодіє та співпрацює з такими інституціями, як: Український інститут книги, Українська бібліотечна асоціація, Український центр вивчення Голокосту, Міжнародний фестиваль «Книжковий Арсенал», Центральна бібліотека імені Т. Г. Шевченка для дітей м. Києва, Міська спеціалізована молодіжна бібліотека тощо.
Термін «інформаційно-бібліотечне поле» трактується як здатність до ефективного накопичення, поповнення та використання інформаційних ресурсів, а також готовність до саморозвитку та спрямованість на радикальне оновлення діяльності в контексті соціально-економічного розвитку України.
Сучасне інформаційно-бібліотечне поле України демонструє зростаючу активність у реалізації культурно-мистецьких проєктів. Це проявляється в нових тенденціях таких як: онлайн-лекціях та вебінарах, що дозволяють розширити доступ до культурних ресурсів та залучити глобальну аудиторію; відході від традиційних форм роботи на користь інтерактивних заходів, квестів, ігор, театралізованих вистав, що робить бібліотечний простір більш привабливим для молоді; проєкти охоплюють широкий спектр тем – від історії мистецтва та літератури до сучасних медіа-артів, екологічного мистецтва та соціальних ініціатив; активна співпраця з митцями, кураторами, громадськими діячами та меценатами.
Культурно-мистецькі проєкти є невід’ємною складовою соціокультурної місії сучасних українських бібліотек, реалізуючи низку важливих функцій. Вони сприяють популяризації культурно-мистецьких проєктів шляхом організації виставок, літературних вечорів та мистецьких зустрічей, що актуалізують знання про національну та світову культуру та залучають широку аудиторію. Інтеграція мистецьких проєктів з інформаційними технологіями сприяє формуванню інформаційної культури, розвитку критичного мислення, медіаграмотності та ефективного використання інформаційних ресурсів.
Сучасна гуманітарна наука репрезентує широкий спектр підходів до дослідження мистецько-проєктної діяльності, розроблених як зарубіжними, так і вітчизняними науковцями у сферах філософії, мистецтвознавства, культурології, соціології, менеджменту тощо. У контексті цієї статті особливе значення має колективна робота Н. Араї Берріос (Івановської), В. Шульгіної та О. Яковлева «Соціокультурне проектування в мистецтві: теорія та практика» (2018), де аналізується соціокультурне проектування в сучасний період як складна палітра самореалізації суспільства, індивідів та культури.
Щорічно випускники мистецьких вишів поповнюють лави молодих артистів-виконавців. Ефективність їхньої професійної діяльності значною мірою залежить від накопиченого за час навчання виконавського досвіду. Важливою характеристикою студентів мистецьких навчальних закладів є індивідуальна мистецька підготовка як засіб активізації навчального процесу та демонстрації його результатів. В історії функціонування мистецьких вищих навчальних закладів існує безліч прикладів культурно-мистецької діяльності, організованої ЗВО та їхніми видатними представниками, керівниками академій, інститутів, серед яких яскраво виділяється Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв (далі ‒ КМАЕЦМ). Однією з форм публічних виступів студентів та викладачів стали шоу-програми, реалізовані у вигляді творчих проєктів.
Показовим є музично-цирковий арт-проєкт «Коло», представлений КМАЕЦМ 26-27 червня 2021 року у приміщенні Львівського державного цирку. Цей проєкт став унікальним прикладом синтезу двох різних, але водночас споріднених видів мистецтва ‒ естрадного та циркового, підкресливши силу об’єднання творчих напрямів, де музика і циркові номери не лише доповнюють одне одного, а й створюють новий тип мистецького досвіду. Головною режисеркою-постановницею проєкту була Ірина Герман, визнана зірка режисури циркових програм. Основною концепцією «Кола» було гармонійне злиття музики та циркових вистав у єдине цілісне шоу, що виходить за межі традиційного розуміння як музики, так і цирку. Арт-проєкт мав на меті створити нову форму взаємодії емоційного та фізичного вираження, де музика не просто є фоновим супроводом для циркових вистав, а відіграє роль повноцінного учасника дійства, допомагаючи глибше розкрити сюжет і настрій. Водночас циркові номери, завдяки ритміці музики, набували додаткової динаміки та енергії.
Проєкт «Коло» об’єднав студентів і викладачів КМАЕЦМ, які спільно працювали над створенням вистави. 70 професійних артистів одночасно продемонстрували різні напрямки підготовки артистів: акробатику, гімнастику, еквілібристику, пантоміму, клоунаду, ілюзію та маніпуляцію, лялькарство, вокал, хореографію та акторську майстерність. Ця співпраця дозволила створити номери, де кожен елемент підсилював інший, а глядач отримував багатовимірний естетичний досвід. Музика в арт-проєкті «Коло» була не лише акомпанементом, а й повноцінним учасником подій. Зірковою учасницею проєкту стала українська співачка, реперка, фіналістка 6-го сезону вокального шоу «X-Фактор», випускниця Академії ‒ Аліна Паш. Циркові артисти використовували музику не лише як фон, але як джерело ритмічних і динамічних змін у своїх номерах, що робило виступи більш виразними та драматичними.
9 жовтня 2021 року студентів та викладачів Київської муніципальної академії естрадного та циркового мистецтва мали можливість презентували музично-циркове шоу «Коло» у Будапешті.
Одним із найуспішніших прикладів реалізації культурно-мистецьких проектів можна назвати музично-циркове шоу «Маніфест» презентація якого відбулась 6˗7 червня 2024 року в приміщенні Київського культурного кластеру «КРАКІВ». Амбіційний проєкт, створений за участі студентів КМАЕЦМ, став потужним виявом творчих можливостей сучасної молоді, демонструючи синтез циркового мистецтва, музики та хореографії. Головним режисером шоу виступила Ірина Герман, хореографами-постановниками ‒ Олексій Пастухов та Святослав Самойленко.
«Маніфест» ‒ більше, ніж просто циркове шоу. В основі драматургії програми покладена філософія пошуку свободи та самовираження в умовах постійних соціальних і культурних змін. Назва шоу символізує силу мистецтва як способу вираження індивідуальних прагнень та маніфесту нових ідей і сенсів. Шоу «Маніфест» стало результатом кропіткої роботи професіоналів у різних сферах мистецтва. Режисер, яка створила концептуально сильне і візуально насичене дійство, де кожен елемент ‒ від музики до акробатичних трюків ‒ підпорядкований єдиній ідеї. Під керівництвом хореографів Олексія Пастухова і Святослава Самойленка студенти КМАЕЦМ продемонстрували складні циркові номери, доповнені сучасними танцювальними композиціями, які підкреслювали теми свободи руху та пластичної виразності.
У шоу «Маніфест» взяли участь більше 20 артистів балету, 16 акторів, два артиста-лялькаря, 18 артистів циркових жанрів, 11 артистів-вокалістів, усі вони студенти фахового коледжу, факультету сценічного мистецтва та факультету музичного мистецтва КМАЕЦМ, які продемонстрували високий рівень професіоналізму та підготовки. Їх виступи стали яскравим прикладом того, як молодь здатна освоювати складні художні форми та використовувати їх для передачі глибоких сенсів. Виступ студентів підтвердив важливість творчого експерименту та постійного пошуку нових форм самовираження в сучасному мистецтві.
Музично-циркове шоу «Маніфест» стало важливою подією в культурному житті Києва, об’єднавши різні форми мистецтва у потужний творчий маніфест. Під керівництвом талановитих митців, таких як Ірина Герман, Олексій Пастухов і Святослав Самойленко, викладачів ˗ Володимира Резніка, Дар’ї Біляк, Дмитра Баннова, Євгенії Пахомової, Єгора Водяхіна, Інесси Львовий, Ірини Піцур, Кристини Шелудько, Наталї та Юрія Позднякових, Олександра Горковенка та багатьох інших фахівців студенти КМАЕЦМ створили захоплююче і багатогранне дійство, яке надовго залишиться в пам'яті глядачів.
15 червня 2025 року відбулось унікальне феєричне дійство «Зірковий Маніфест» став справжнім святом молодості, талантів й мистецтва, де на одній сцені зібрались ті, хто вже зараз творить нову епоху українського естрадно-циркового мистецтва. У грандіозному шоу на столичній сцені Палацу «Україна» понад 100 артистів: від повітряних гімнастів і клоунів до вокалістів і хореографів. Усі вони студенти та випускники Київської муніципальної академії естрадного та циркового мистецтв. І саме тут, у душевній атмосфері творчої майстерні зійшлися покоління: молоді зірки та визнані митці, які колись теж починали з цієї Альта-матер циркової академії. На зустріч традиційно зібрались покоління студентів від минулих років до сьогодення. Режисура – від відомої у світових циркових колах неперевершеної Ірини Герман. Зірковим гостем став з найкращих випускників КМАЕЦМ заслужений артист України Віталій Козловський. Молоді випускники завдячують теплими оплесками за успішне навчання та підтримку своїм викладачам та особливо ректору КМАЕЦМ Олександру Яковлєву.
Таким чином, культурно-мистецькі проєкти виступають не просто додатковим видом діяльності, а стратегічним напрямом розвитку для інформаційно-бібліотечного поля України. Вони відображають адаптивність та інноваційний потенціал сучасних закладів вищої освіти та бібліотек у відповідь на виклики сучасного інформаційного суспільства. Активна співпраця з вищими мистецькими навчальними закладами, як це продемонстровано на прикладі КМАЕЦМ, відкриває нові горизонти для синергії освітнього, культурного та інформаційного просторів.
Подальше системне вивчення та підтримка культурно-мистецьких проєктів у бібліотеках і мистецьких ЗВО є критично важливим для формування цілісного, інноваційного та динамічного культурного ландшафту України, що сприятиме не лише збереженню та збагаченню національної культури, а й розвитку креативного потенціалу молоді, зміцненню соціальних зв’язків та утвердженню України як сучасної, культурно розвиненої європейської держави.
Дослідження ролі та значення культурно-мистецьких проєктів у сучасному інформаційно-бібліотечному полі України, проведене у статті, дозволяє зробити низку важливих висновків.
По-перше, бібліотеки активно трансформуються з традиційних сховищ знань у багатофункціональні культурні та інформаційні центри, що покликана стрімкими інформаційними та соціокультурними змінами, а також гібридним функціонуванням, що інтегрує традиційні та цифрові компоненти. Впровадження електронних читальних залів, відділів розвитку інновацій, інтернет-центрів, електронних бібліотек, баз даних, репозитаріїв та науково-дослідних підрозділів свідчить про глибоку медіатизацію бібліотечного простору та його орієнтацію на сучасні аудіо-, телевізуальні та електронні комунікації.
По-друге, культурно-мистецькі проєкти відіграють ключову роль у цьому трансформаційному процесі, виступаючи ефективним інструментом залучення користувачів, популяризації національної та світової культурної культури, формування інформаційної культури суспільства та розвитку креативних індустрій. Вони сприяють не лише поширенню культурно-мистецьких подій, а й розвитку креативного потенціалу молоді, стимулюванню інновацій та зміцненню соціальних зв’язків через інтерактивні заходи, майстер-класи, співпрацю з митцями та орієнтацію на різні верстви населення.
По-третє, українські мистецькі навчальні заклади, зокрема КМАЕЦМ, активно долучаються до формування інформаційно-бібліотечного поля через реалізацію власних культурно-мистецьких проєктів. Приклади арт-проєктів «Коло», «Маніфест» та «Зірковий Маніфест» демонструють успішний синтез різних видів мистецтв (естрадного, циркового, музичного, хореографічного) та інтеграцію сучасних технологій. Культурно-мистецькі проєкти не тільки формують унікальний виконавський досвід для студентів, а й сприяють їх професійному зростанню, формуванню культурного капіталу та розширенню можливостей для самовираження. Вони є свідченням здатності українських ЗВО до самостійної творчої дороги та пошуку нових пріоритетів в умовах вільного перебування в інформаційному полі.
По-четверте, попри очевидну значущість культурно-мистецьких проєктів в інформаційно-бібліотечному полі України, їхнє значення залишається недостатньо вивченим у вітчизняній гуманітарній науці. Відсутність об’єктивного дослідження, яке б розглядало ці проєкти як систему, підкреслює актуальність подальших наукових розвідок у цьому напрямі.

Svitlana Shman,
ORCID https://orcid.org/0000-0002-6658-1288,
Candidate (PhD) of Culturology,
Kyiv Municipal Academy of Variety and Circus Arts,
Kyiv, Ukraine
e-mail: cv_mku1234@ukr.net

Valeriya Shulgina,
ORCID https://orcid.org/0000-0001-6007-2901,
DSc in Arts, Professor,
R. Glier Kyiv municipal academy of music,
Kyiv, Ukraine
e-mail: vdshulgina@gmail.com

Cultural and artistic projects in the information and library field of Ukraine

The role and significance of cultural and artistic projects in the modern information and library field of Ukraine are considered. The main directions of implementation of such projects, their impact on the formation of information culture of society, the popularization of cultural heritage and the development of creative industries are analyzed. The challenges and prospects for the development of cultural and artistic initiatives in libraries of Ukraine in the conditions of digitalization and socio-cultural transformations are highlighted.
Keywords: project, cultural and artistic project, library, information and library field.