МОРАЛЬНІ ЯКОСТІ ОСОБИСТОСТІ ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ

ЗаявникБежан Артем Костянтинович (Україна)
КонференціяМіжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація. Інтеграція у міжнародний бібліотечний простір» (2024)
ЗахідСекція 7. Дослідження музичної культури в умовах сьогодення
Назва доповідіМОРАЛЬНІ ЯКОСТІ ОСОБИСТОСТІ ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ
Інформація про співдоповідачівЖуков Василь Павлович, доктор філософії, доцент
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

УДК [37.091.12.011.3-051:78]::[37.015.31:17.022.1]
Жуков Василь Павлович,
ORCID http://orcid.org/0000-0002-7845-6222,
доктор філосоії, доцент,
доцент кафедри музичного мистецтва,
координатор з виховної роботи факультету мистецтв,
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди,
Харків, Україна
e-mail: vasil.zhukov@hnpu.edu.ua

Бежан Артем Костянтинович,
ORCID https://orcid.org/0009-0008-4264-6041,
здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти,
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди,
Харків, Україна
e-mail: bezhanartem2106@gmail.com

МОРАЛЬНІ ЯКОСТІ ОСОБИСТОСТІ ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ

Проаналізовано проблему моральних якостей особистості вчителя музичного мистецтва у новочасних умовах. Визначено основні поняття та висвітлено практику формування моральних якостей особистості вчителя музичного мистецтва в умовах сьогодення. Зауважено якісно цілеспрямований вплив на емоційну сферу особистості студентів під час циклу дисциплін професійної підготовки, особисто у межах занять з колективних форм музикування.
Ключові слова: вчитель, музичне мистецтво, мораль, моральні якості, добротності.

В умовах сьогодення українське суспільство звертає особливу увагу на такі якості вчителя музичного мистецтва як: професійна компетентність, рівень загальнокультурної та професійної підготовки, володіння широкою ерудицією та кругозором, вміння ефективно використовувати набуті знання, уміння, навички, ставлення та цінності. Однією із суттєвих компонентів професійної діяльності сучасного вчителя музичного мистецтва є моральні якості особистості, які можна характеризувати як важливий чинник його ціннісних орієнтацій та педагогічної культури.
Актуальність обраної проблеми посилюється наявними в сучасній системі мистецької освіти суперечностями: між зростаючими у суспільстві вимогами щодо моральних якостей особистості вчителя музичного мистецтва і недостатнім вирішенням цього питання у системі національної освіти, між теоретичним вивченням окремих аспектів зазначеної проблеми і необхідністю системного осмислення можливостей підготовки вчителя музичного мистецтва через формування моральних якостей його особистості.
Вдатне вирішення зазначеної проблеми є актуальним у сучасній педагогічній теорії й практиці мистецької освіти, оскільки нові соціально-культурні умови вимагають від вищої школи такої системи професійної підготовки майбутніх учителів, яка б дозволяла ефективно вирішувати завдання, щодо розвитку моральних і професійних якостей, зокрема учителів музичного мистецтва.
Аналіз останніх досліджень і публікацій свідчить, що психологічну зумовленість моральної свідомості особистості досліджували Г. Балл, І. Бех, О. Бодальов, В. Семиченко, В. Ядов та ін. Система моральних цінностей фахівця досить доказово представлена у працях вчених В. Андрющенка, М. Євтуха, І. Зязюна, В. Кременя, І. Курляк, В. Лугового, Н. Сейко та інших дослідників. Проблему формування моральних якостей акцентовану на важливості подальшого розвитку особистості, зокрема майбутнього вчителя, розглядали Т. Глушман, Є. Костик, В. Мужичок, О. Попова, І. Ткачук та ін.
Водночас аналіз науково-педагогічної літератури та фактичної практики засвідчує, що проблема моральних якостей особистості вчителя у новочасних умовах не осмислена у належний спосіб і не має дієвого визначення та обґрунтування. Тому нашим нагальним завданням є визначити основні поняття та висвітити практику формування моральних якостей особистості вчителя музичного мистецтва в умовах сьогодення.
Затребуваним на сьогодні залишаються питання формування моральних норм майбутнього вчителя, що виявляється у певних моральних категоріях, які виступають якостями особистості також вчителя музичного мистецтва і визначаються науковцями як відносно стійкі утворення особистості, що не залежать від тимчасової ситуації, і які є виявом моралі та волі людини.
За визначенням дослідниці Т. Глушман рівень морального розвитку, що проявляється у культурі моральної свідомості, культурі моральних почуттів та моральної поведінки, характеризує ступінь моральної культури вчителя музичного мистецтва: його світоглядні позиції, етичні знання i переконання; спроможність довіряти, поважати, співпереживати людям; спосіб здійснення в моральній практиці особистих міркувань і почуттів, ступінь їх перетворення в повсякденну норму поведінки. А це, в свою чергу, є основою педагогічної культури як сукупності типових для вчителя цінностей, норм, точок зору та ідей, які усвідомлено формують зразок його поведінки.
Майбутні вчителі повинні мати сформовані ціннісні орієнтири щодо сутності моральних якостей, зокрема: моральних переконань, що відповідають моральним поглядам, морального світогляду, моральних цінностей, моральної поведінки, моральних звичок та ін.
Саме розгляд моральних якостей особистості необхідно почати з визначення поняття «мораль». Пізнання такої дефініції, як мораль ускладнюється тим, що вона є багатозначною. Це проявляється в широкій різноплановості трактувань і формулювань вищезазначеного поняття протягом історіко-культурного розвитку людства численними дослідниками і науковцями.
Отже, узагальнюючи ми визначаємо поняття «мораль» як систему цінностей та ідеалів, які відображають рівень розвитку окремої особистості і суспільства в цілому. Актуальною у контексті нашого дослідження є етична категорія «моральність», яка в широкому розумінні є синонімом «моралі» і, водночас, ядром та показником розвитку кожного індивіда. Як сутність моралі, вона визначає особливості світогляду, поведінки особистості та результати її діяльності.
Моральна якість у науковій літературі розглядається як поняття моральної свідомості, за допомогою якого виділяються в суспільному житті і характеризуються з морального погляду найбільш типові риси поведінки людей. У своїх дослідженнях К. Книш визначає моральні якості особистості як сукупність істотних моральних властивостей, що характеризує найбільш важливі сторони моральних відносин особистості до суспільства, своїх соціальних обов’язків, оточуючих людей, до самого себе.
Через складність педагогічної діяльності до вчителів музичного мистецтва висувається багато вимог, яким має відповідати сучасний педагог. Визнані науковці виділяють групу якостей вчителя, якими він має володіти в сучасних умовах: патріотизм, національна свідомість, державницька позиція, порядність, почуття обов’язку, людяність, чесність, повага гідності іншої людини, доброзичливість, громадська позиція та інші моральні якості.
Кажучи про виховання моральних якостей майбутніх вчителів музичного мистецтва, то важливого значення має не тільки формування поняття про норму моралі, що засвоюється, але й виховання емоційно пережитого позитивного ставлення до неї. В цьому особливу увагу надається якісно цілеспрямованому впливу на емоційну сферу особистості студентів під час циклу дисциплін професійної підготовки, особисто у межах занять з колективних форм музикування.
На сьогодні формування моральних якостей особистості вчителя музичного мистецтва є важливим завданням мистецької освіти, ефективне рішення якого обумовлено розробкою певної методики.
Отже, моральні якості особистості вчителя музичного мистецтва в умовах сьогодення ґрунтуються на актуальних та вагомих людських добротностях, як-от: гуманізм, чесність, відповідальність, працелюбність, справедливість тощо, які не існують автономно, а є проекцією його сформованого внутрішнього світу і тих цінностей, які він обирає під час педагогічної діяльності.

UDC [378.011.3-057.175:78]::[37.015.31:17.022.1],
Vasyl Zhukov,
ORCID http://orcid.org/0000-0002-7845-6222,
PhD of Educational & Pedagogical Sciences, Docent,
Docent of the Department of Musical Art,
Coordinator of Educational Work of the Faculty of Arts,
H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University,
Kharkiv, Ukraine
e-mail: vasil.zhukov@hnpu.edu.ua
Artem Bezhan,
ORCID https://orcid.org/0009-0008-4264-6041,
Applicant for the second (master's) level of higher education,
H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University,
Kharkiv, Ukraine
e-mail: bezhanartem2106@gmail.com

MORAL QUALITIES OF A MUSIC TEACHER'S PERSONALITY IN THE CURRENT CONDITIONS

The article analyzes the problem of moral qualities of a music teacher's personality in modern conditions. The basic concepts are defined and the practice of forming the moral qualities of a music teacher's personality in modern conditions is highlighted. The qualitatively purposeful influence on the emotional sphere of students' personality during the cycle of professional training disciplines, personally within the framework of classes on collective forms of music-making is noted.
Keywords: teacher, musical art, morality, moral qualities, quality.