ВИКОРИСТАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ МЕРЕЖІ «ФЕЙСБУК» У КОМУНІКАЦІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ АНАЛІТИЧНИХ ПІДРОЗДІЛІВ БІБЛІОТЕКИ (НА ПРИКЛАДІ СІАЗ НБУВ)

ЗаявникНатаров Олег Олександрович (Україна)
КонференціяМіжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація. Інтеграція у міжнародний бібліотечний простір» (2024)
ЗахідСекція 3. Бібліотечно-інформаційні продукти і послуги в галузі політичного і соціально-правового інформування
Назва доповідіВИКОРИСТАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ МЕРЕЖІ «ФЕЙСБУК» У КОМУНІКАЦІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ АНАЛІТИЧНИХ ПІДРОЗДІЛІВ БІБЛІОТЕКИ (НА ПРИКЛАДІ СІАЗ НБУВ)
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

УДК 316.024

Натаров Олег Олександрович,
ORCID https//orcid.org/0000-0003-1183-2323,
молодший науковий співробітник,
відділ оперативної інформації,
Служба інформаційно-аналітичного забезпечення органів державної влади,
Національна бібліотека України ім. В. І. Вернадського,
Київ, Україна
е-mail: big-olegnat@bigmir.net

ВИКОРИСТАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ МЕРЕЖІ «ФЕЙСБУК» У КОМУНІКАЦІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ АНАЛІТИЧНИХ ПІДРОЗДІЛІВ БІБЛІОТЕКИ (НА ПРИКЛАДІ СІАЗ НБУВ)

У доповіді висвітлюється питання використання аналітичними підрозділами бібліотеки соціальних мереж для комунікації зі своєю аудиторією. Акцентується увага на значенні соціальних мереж як каналу комунікації бібліотеки з користувачами в умовах війни.
Ключові слова: бібліотеки, соціальні мережі, фейсбук, Служба інформаційно-аналітичного забезпечення, інформаційно-аналітичні продукти.

Карантинний період через всесвітню пандемію захворюваності на COVID-19, а згодом і повномасштабне російське вторгнення в Україну привнесли значні зміни у діяльність вітчизняних бібліотечних установ. Зокрема, бібліотеки різних видів для налагодження комунікації та ефективної взаємодії з користувачами почали активніше використовувати соціальні мережі.
Треба зауважити, що в умовах війни використання бібліотеками України соціальних мереж як каналу комунікації зі своєю аудиторією набуває особливого значення. Ефективність комунікації у соціальних мережах в умовах воєнного вторгнення сучасні дослідники пов’язують із «…властивістю соціальних медіа проявляти й консолідувати інформацію, впливаючи на формування суспільних думок, поглядів, настроїв…» (Половинчак Ю., Берегельський А. Візуальний контент соціальних медіа як об’єкт бібліотечного депонування (на базі матеріалів висвітлення подій війни 2022 р.). URL: http://surl.li/jczako), з тим, що соціальні медіа посіли роль головного інформаційного каналу як в Україні, так і за кордоном (Павленко Д. Динаміка сучасних соціальних медіа в Україні в контексті підтримки інформаційної безпеки. URL: http://surl.li/lpwofd).
Думку науковців підтверджують дані соціологічних опитувань. Приміром, як свідчать результати загальнонаціонального соціологічного опитування «Повоєнне відновлення України та медіаспоживання», яке було проведено Фондом «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва спільно з Центром політичної соціології у березні 2024 р., основними джерелами інформації про щоденні новини для опитаних українців є ютуб (41%), місцеві телеграм-канали (39%), загальнонаціональні телеграм-канали (37%), фейсбук (36%), інші люди (35%) та телемарафон «Єдині новини» (38%). Найпопулярнішими соціальними мережами серед респондентів є телеграм (62%), фейсбук (53,5%), інстаграм (31%), тікток (30%). При цьому респонденти використовували соціальні мережі переважно для спілкування (67%), перегляду стрічки новин інформаційних ресурсів (38%) та стеження за подіями своїх знайомих (35%) (Повоєнне відновлення України та медіаспоживання: загальнонаціональне соціологічне опитування. URL: http://surl.li/uofxy).
В умовах військового та інформаційного протистояння приклад ефективної діяльності з використання соціальної мережі «Фейсбук» як комунікаційного засобу між бібліотекою та її користувачами демонструють аналітичні підрозділи Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського (НБУВ): Служба інформаційно-аналітичного забезпечення органів державної влади (СІАЗ, Служба), Національна юридична бібліотека (НЮБ) та Фонд Президентів України (ФПУ). З огляду на обсяг доповіді, ми зупинимося лише на досвіді використання згаданої соціальної мережі СІАЗ НБУВ.
Сторінка СІАЗ у соціальній мережі «Фейсбук» має назву «СІАЗ "Служба інформаційно-аналітичного забезпечення органів державної влади"» (https://www.facebook.com/siazua). Станом на 05 липня 2024 р. аудиторія ресурсу складає 628 читачів.
Контентне наповнення сторінки зумовлено напрямами діяльності Служби та основними її завданнями і, відповідно відрізняється специфічною для цього структурного підрозділу тематикою. Зокрема, важливим науково-прикладним завданням СІАЗ є вивчення сучасних наукових підходів до збереження бібліотеками інформації інтернет-середовища та збереження широкого спектру інтернет-інформації соціально-політичного, правового і економічного спрямування шляхом її консолідованого представлення в інформаційно-аналітичних продуктах. Видання СІАЗ призначені для науковців, політологів, соціологів, юристів та журналістів, громадських організацій, які займаються вивченням та аналізом питань функціонування державної влади в Україні, проблем внутрішньої та зовнішньої політики України, а також для співробітників відповідних державних служб, органів влади всіх рівнів і місцевого самоврядування.
Відзначимо, що інформування користувачів про створюванні Службою інформаційно-аналітичні продукти є однією з особливостей інформаційного наповнення сторінки СІАЗ у фейсбуці.
Як приклад використання соціальної мережі «Фейсбук» для просування власних інформаційно-аналітичних продуктів можна навести розміщення на сторінці анонсуючої інформації видання «Шляхи розвитку української науки: суспільний дискурс» – інформаційно-аналітичного бюлетеню на базі оперативної інформації, в якому висвітлюються питання підвищення ефективності наукової діяльності, перебіг реформування української науки, її внесок у суспільний розвиток та підвищення обороноздатності країни, подається інформація про міжнародне наукове співробітництво, здобутки вітчизняної науки та досвід розвитку наукових досліджень за кордоном. Зокрема, проведений аналіз сторінки СІАЗ у фейсбуці, покликаний з’ясувати зміст контенту, дозволив виділити декілька блоків питань, що в часі повномасштабної війни знайшли відображення на згаданій сторінці:
• роль науки під час війни, зокрема напрацювання українських вчених, спрямовані на наближення перемоги, зміцнення обороноздатності, розбудову та розвиток України;
• міжнародне наукове співробітництво, передусім міжнародні ініціативи для допомоги українським вченим;
• реалізація державної політики у сфері науки та інновацій;
• наукові статті та аналітичні матеріали науковців СІАЗ;
• зарубіжний досвід наукової діяльності тощо.
Отже, сьогодні СІАЗ НБУВ активно використовує соціальну мережу «Фейсбук» як інструмент взаємодії зі своїми користувачами, важливий канал для розповсюдження інформації про власні інформаційно-аналітичні продукти.

UDC 316.024
Оleg Natarov,
ORCID https//orcid.org/0000-0003-1183-2323,
Junior Researcher,
Operational Information Department,
Information and Analytical Support Service,
V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine,
Kyiv, Ukraine
е-mail: big-olegnat@bigmir.net

USE OF THE SOCIAL NETWORK FACEBOOK IN THE
COMMUNICATION ACTIVITIES OF ANALYTICAL UNITS OF
A LIBRARY (ON THE EXAMPLE OF IASS OF VNLU)

The report highlights the issue of using social media by the analytical units of the library to communicate with their audience. Attention is focused on the importance of social networks as a communication channel between libraries and users in times of war.
Keywords: libraries, social networks, Facebook, Information and Analytical Support Service, information and analytical products.