ДО 100-РІЧЧЯ УКРАЇНСЬКОГО РАДІО. МАТЕРІАЛИ З МУЗИЧНОГО ВІДДІЛУ НБУВ
Заявник | Бобришева Ірина Федорівна (Україна) |
---|---|
Конференція | Міжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація. Інтеграція у міжнародний бібліотечний простір» (2024) |
Захід | Секція 7. Дослідження музичної культури в умовах сьогодення |
Назва доповіді | ДО 100-РІЧЧЯ УКРАЇНСЬКОГО РАДІО. МАТЕРІАЛИ З МУЗИЧНОГО ВІДДІЛУ НБУВ |
Інформація про співдоповідачів | |
Презентація | не завантажено |
Стаття | не завантажено |
Тези доповіді
УДК 78.06
Бобришева Ірина Федорівна,
ORCID https://orcid.org/ 0009-0008-6215-6963,
молодший науковий співробітник,
Відділ музичних фондів,
Інститут книгознавства,
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського,
Київ, Україна
e-mail: irbobr@gmail.com
ДО 100-РІЧЧЯ УКРАЇНСЬКОГО РАДІО. МАТЕРІАЛИ З МУЗИЧНОГО ВІДДІЛУ НБУВ
.
До наукового обігу введено унікальний рукописний альбом, складений до Х-річчя роботи Українського радіо, що дає змогу розширити уявлення про культурний контекст епохи (1924–1934 рр.), з’ясувати основні види роботи харківського столичного радіомовлення, згадати забуті імена популярних у ті часи акторів, режисерів, виконавців завдяки великій кількості ексклюзивних фотографій і численним відгукам радіослухачів.
Ключові слова: Всеукраїнський радіокомітет (ВУКР), радіомовлення, радіослухачі, актори.
У відділі музичних фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського зберігається унікальний альбом «Радіофікація України / Всеукраїнський комітет / радіофікації та радіомовлення / при РНК УСРР». Ми зробили припущення, що цей альбом потрапив до відділу завдяки першому його завідувачу – О. Т. Дзбанівському, оскільки відомо, що саме він мав стосунок до роботи культурно-просвітницького напряму українського радіо у 20-ті роки ХХ століття, коли Радіомовлення в Україні здійснювало перші кроки. Крім того, був проаналізований його особовий архів і виявлено чимало документів, пов’язаних з організацією роботи Укррадіо. Як музичний редактор О. Дзбанівський писав вступи до різних тематичних радіоконцертів, а також до концертів, присвячених творчості українських і зарубіжних композиторів. З музичної тематики крім радіо-концертів популярними були також радіо-лекції. В архіві О. Т. Дзбанівського знаходимо його авторські лекції, присвячені народній пісні, творчості композиторів-класиків, різноманітним музичним жанрам.
Здійснено ретельний опис альбому з точки зору його зовнішнього вигляду, формату, розмірів, декоративних властивостей, засобів оформлення, що робилися вручну, шрифтів тощо.
Також здійснено детальний опис альбому с точки зору його змісту. Він містить багато аналогових фотокарток з підписами, фотозображень, отриманих з друкованих видань, газетних вирізок, листів з відгуками та побажаннями від читачів, запрошень, листівок тощо. Окремо слід виділити велику кількість рідкісних фото, на яких присутні як відомі українські актори і режисери (Н. М. Ужвій, М. О. Казневський, І. О. Мар’яненко), так і актори, відомості про яких поки що не встановлено. Є також фотографії акторів, що були дуже популярними в 20-30 рр. ХХ ст., але зараз відомості про них майже відсутні (Клавдія Блажко).
Аналізуючи зміст альбому, ми можемо виділити декілька основних видів роботи українського радіо в руслі культурно-просвітницького напряму (тому що існував іще і суспільно-політичний напрямок). Одним з основних своїх завдань ВУКР бачив у зміцненні зв’язку з багатотисячною робітничою аудиторією. Кілька листів з альбому присвячені роботі ВУКР’у на підшефному заводі (Харківський машинобудівний завод ім. Шевченка). Це був щільний зв’язок для сумісної творчої роботи, для перевірки ефективності радіомовлення. І йдеться не тільки про проведення концертів Художнім Сектором ВУКР’у в червоному кутку заводу, це і участь в культурній роботі заводу, допомога у роботі різноманітних самодіяльних гуртків, низка цікавих проектів для сумісних робіт, наприклад, показ досягнень самодіяльного мистецтва заводу перед мікрофоном з трансляцією на всю Україну. Після цього концерту повинно було відбуватися широке обговорення. На заводі також відбувалися великі радіоконцерти, присвячені пам’ятним датам і святам, що транслювалися по всеукраїнському радіо (120-та річниця від дня народження Т. Г. Шевченка, міжнародний жіночий день 8 березня).
Ще одним напрямком роботи літ-драммовлення на радіо було обслуговування господарчо-політичних кампаній (збиральні, засівні кампанії, перебудова Донбасу, новобудови СРСР, творчі рапорти письменників та ін.).
Для вивчення потреб і інтересів радіослухачів, їхніх вимог до художніх радіопередач ВУКР запровадив цікаву ініціативу: друкувалися листівки-анкети для різних професійних груп і колективів. Для кожної професійної групи або колективу (наприклад, робітників та ІТР ХТЗ, студентів, червоноармійців) організовувалися спеціальні концерти «на замовлення слухачів». В анкеті слухачам пропонувалося занотувати свої враження і надіслати листом без марок на адресу Художнього сектору Радіокомітету. Ефективність цих заходів відбивалась у великому зростанні таких листів, що зображено на відповідному малюнку з альбому.
Також в альбомі представлений цікавий графік розподілу листів від радіослухачів за групами: 48 % листів надійшло від робітників, 35% – від молоді, 12 % – від службовців, 3 % – від червоноармійців і лише 2 % – від колгоспників. Тому одним із завдань українського радіо була радіофікація села та збільшення зацікавленості культурно-просвітницькими пересиланнями на селі.
З матеріалів альбому також дізнаємося про ще одну ініціативу на українському радіо: це робота на засадах соцзмагання між окремими виконавцями, що, як зазначали слухачі, «піднімає їх виконання ще на вищий щабель».
Текст альбому з точки зору його змісту доповнений нами дефініціями осіб, які згадані в альбомі, та короткою інформацією про них.
Отже, переглядаючи альбом «Радіофікація України» ми знаходимо багато цікавої і ексклюзивної інформації, що стосується роботи перших 10-ти років роботи Всеукраїнського радіо. Ми дійшли висновку, що це саме ювілейний альбом, складений до Х річниці радіомовлення в Україні, тому що усі друковані листівки, які є в альбомі, підписи до багатьох фотографій позначені 1933–1934 рр., а також усі листи від радіослухачів позначені 1934 р. Альбом дозволить повернути багато забутих імен діячів української культури, акторів, режисерів. Він буде цікавий дослідникам роботи українського радіо, історії театру 1930-х років ХХ ст. і усім, хто цікавиться українською культурою.
UDC 78.06
Iryna Bobrysheva,
ORCID https://orcid.org/ 0009-0008-6215-6963
Junior Research,
Department of Music Funds,
Institute of Book Studies,
V. І. Vernadskyi National Library of Ukraine,
Kyiv, Ukraine
e-mail: ibobr@ukr.net
TO THE 100TH ANNIVERSARY OF UKRAINIAN RADIO. MATERIALS FROM THE MUSIC DEPARTMENT OF NBUV
The unique album RADIOIFICATION OF UKRAINE / ALL-UKRAINIAN RADIO BROADCASTING AND BROADCASTING COMMITTEE / at the Ukrainian Radio Broadcasting Corporation" was reviewed, which was compiled for the 10th anniversary of the work of Ukrainian Radio and made it possible to recreate the cultural context of the era (1924-1934), to find out the main types of radio broadcasting as part of the cultural and educational direction, to remember the forgotten names of actors, directors, and performers popular at that time thanks to a large number of exclusive photos and numerous reviews of radio listeners.
Keywords: All-Ukrainian Radio Committee (VUKR), radio broadcasting, radio listeners, actors.
Ми в соціальних мережах