До біографії Сержа Лифаря: з нововиявлених его-документів періоду Другої Світової війни (фонди Музею історії міста Києва)

ЗаявникБілоус Наталя Володимирівна (Україна)
КонференціяМіжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація. Інтеграція у міжнародний бібліотечний простір» (2024)
ЗахідСекція 5. Українська біографіка воєнної доби: класичні/новітні підходи та інтеграція в міжнародний простір
Назва доповідіДо біографії Сержа Лифаря: з нововиявлених его-документів періоду Другої Світової війни (фонди Музею історії міста Києва)
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
СтаттяЗавантажити статтю


Тези доповіді

УДК 930.253(477.411):[929Лиф:94(100)"1939/1945"]](045)
Білоус Наталя Володимирівна,
ORCID https://orcid.org/0009-0009-5418-7265,
кандидатка філологічних наук,
в.о. завідувача філією «Музей Сержа Лифаря»,
Музей історії міста Києва,
Київ, Україна
e-mail: bilous0712@gmail.com

ДО БІОГРАФІЇ СЕРЖА ЛИФАРЯ: З НОВОВИЯВЛЕНИХ ЕГО-ДОКУМЕНТІВ ПЕРІОДУ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ
(ФОНДИ МУЗЕЮ ІСТОРІЇ МІСТА КИЄВА)

Архівні матеріали колекції Сержа Лифаря засвідчують, що події часів Другої світової війни займають важливе місце в рукописній спадщині видатного танцівника: до них він звертався протягом усього життя, оскільки був свідком і безпосереднім активним учасником історичних подій, які вплинули на його особисту та творчу біографію.
Ключові слова: Серж Лифар, біографія, колекція, Париж, Франція, Друга світова війна, окупація.

Колекція видатного артиста балету, хореографа, педагога й колекціонера Сержа Лифаря (1905–1986), передана за заповітом рідному Києву, містить низку его-документів, пов’язаних з подіями Другої світової війни. Виявлені в процесі опрацювання колекції у фондах Музею історії міста Києва, раніше недоступні дослідникам, вони досі не були об’єктом окремих досліджень, але вкрай необхідні для реконструкції біографії Сержа Лифаря. Тому, спираючись на доступні матеріали фондового зібрання Музею історії міста Києва та на праці закордонних авторів, які зосереджували увагу на зазначеному періоді діяльності Сержа Лифаря, мета дослідження – проаналізувати, зокрема, неопубліковані мемуари – першу частину машинописного рукопису «“Быть или не быть” (1939–1949). Война. Оккупация. Освобождение».
Про окремі факти біографії Сержа Лифаря, його життя та професійну діяльність на чолі балетної трупи Паризької опери під час Другої світової війни, зокрема, і періоду окупації писали М. Франко та Дж-П.Пасторі (Franko M. The Fascist Turn in the Dance of Serge Lifar: Interwar French Ballet and the German Occupation. Oxford : Oxford University Press, 2020. 294 p.; Pastori J.-P. Serge Lifar: la beauté du diable: biographie. Lausanne : Favre, 2009. 207 p.). Проте, попри ґрунтовний підхід, існує певна тенденційність у висвітленні, оскільки деякі документи не були використані (або за відсутності доступу до них, або не зацікавленість авторами в їх оприлюдненні). Таким чином, завдяки віднайденим і раніше неопублікованим матеріалам варто внести низку уточнень, зокрема в контексті фактів, імен, подій, про які знав Лифар та його оточення, але які не були широковідомими. На часі – нове комплексне дослідження, яке залучатиме нововиявлені его-документи з фондів Музею історії міста Києва, а також закордонних архівних і музейних інституцій, приватних колекцій.
Серед масиву його его-документів, які пов’язані з періодом Другої світової війни, окупацією Парижу та наступним звільненням, це листи (надіслані під час Другої світової або після); різноманітні нотатки; фрагменти статей; буклети; спогади, що містять згадки про драматичні події в житті хореографа від початку Другої світової та політичної атмосфери у Франції напередодні вступу німецьких військ до Парижу; контакти з урядом Віші; переслідування гестапо; спілкування з окупаційною німецькою владою, а згодом – і звинувачення в колабораціонізмі; судовий процес над ним та ін. Вони переважно або датовані автором, або дату вдається встановити за змістом і контекстом, і дуже важливі для доповнення, підбору матеріалів для майбутньої академічної біографії Сержа Лифаря, видання якої має бути нарешті здійснено на його Батьківщині – у Києві.
Серед документів, які відносяться до періоду Другої світової, – розрізнені нотатки, деякі датовані Сержем Лифарем, деякі без дати, – усі написані його рукою, переважно олівцем. Лифар згадує, що мав звичку вести щоденні записи. Текстологічний аналіз свідчить, що деякі з цих нотаток згодом стали підготовчим матеріалом для написання значних за обсягом текстів, і автор приділяв їм багато уваги. Вони хронологічно вибудовані в оповіді, яка складається із розділів (фрагментів). Показовим у цьому сенсі є неопублікований авторський машинопис з рукописними правками, який відноситься до мемуаристики Сержа Лифаря та охоплює період від початку Другої світової до звільнення Франції («2 го сентября была объявлена всеобщая мобилизация»). Лифар свідомо визначає серед мемуарів текст, який охоплює період війни. На відміну від попередніх щорічних мемуарів (а він описує події кожного року, починаючи зі серпня 1929 р.) цей его-документ має назву: на першій сторінці в лівому верхньому куті чорними чорнилами є напис рукою Лифаря: «Быть или не быть» (1939–1949).
Таким чином, виявлені его-документи періоду Другої світової війни є важливими для реконструкції біографії Сержа Лифаря. Про це свідчить докладний опис подій, фактів, перелік персоналій; повторюваність деяких фрагментів у різних документах пізнішого часу, правки, акценти (підкреслення, виділення), що свідчить про його посилену увагу до їх збереження та ідентифікації майбутніми дослідникам.

UDC 930.253(477.411):[929Лиф:94(100)"1939/1945"]](045)
Natalia Bilous,
ORCID https://orcid.org/0009-0009-5418-7265,
Candidate of Philological Sciences,
Director at the Serge Lifar Museum,
Branch of the Museum of Kyiv History,
Kyiv, Ukraine
e-mail: bilous0712@gmail.com
TO THE BIOGRAPHY OF SERGE LIFAR: FROM THE NEWLY DISCOVERED EGO-DOCUMENTS OF THE SECOND WORLD WAR (FUNDS OF THE MUSEUM OF KYIV HISTORY)
Archival materials in general indicate that coverage of the events of the Second World War occupy an important place in the handwritten legacy of the outstanding dancer, he turned to them throughout his life, as he was a witness and an active participant historical events that influenced his personal and creative biography.
Key words: Serge Lifar, collection, Paris, France, World War II, occupation.