СОЦІАЛЬНО-ПРАВОВЕ ІНФОРМУВАННЯ БІБЛІОТЕКАМИ

ЗаявникШлапак Юлія Станіславівна (Україна)
КонференціяМіжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація. Інтеграція у міжнародний бібліотечний простір» (2024)
ЗахідСекція 3. Бібліотечно-інформаційні продукти і послуги в галузі політичного і соціально-правового інформування
Назва доповідіСОЦІАЛЬНО-ПРАВОВЕ ІНФОРМУВАННЯ БІБЛІОТЕКАМИ
Інформація про співдоповідачів-------
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

СОЦІАЛЬНО-ПРАВОВЕ ІНФОРМУВАННЯ БІБЛІОТЕКАМИ

Бібліотеки завжди були провідниками державної політики. Тому сьогодні вони мають приділяти першочергову увагу виконанню своєї традиційної функції – інформаційної, відмінною рисою якої є аналіз, оброблення інформації, її оперативне доведення до кожного пересічного громадянина. Визначення ж пріоритетом діяльності бібліотеки її перетворення на інформаційний центр громади посилює соціальну функцію бібліотеки, приводить до формування нею громадської думки, а також доводить її до владних органів. Крім того, такий інформаційний центр інформує громадськість про діяльність місцевої влади; збирає фактографічну інформацію з питань повсякденного життя, що надає діяльності бібліотеки інноваційного характеру.
У бібліотеці акумулюється місцева інформація, готуються дайджести, інформаційні досьє, експрес-інформації про рішення місцевої влади, нові соціальні пільги, навчання за кордоном, продаж чи купівлю житла, поради безробітним, тобто те, що найбільше потрібно населенню.
Нові соціально-економічні умови зумовили зміни в структурі керування та, у свою чергу, позначилися на запитах керівників і працівників органів влади різних рівнів. Для представників органів місцевого самоврядування та муніципальних службовців працівники бібліотеки готують аналітичні огляди, дайджести, тематичні добірки, де узагальнюється не тільки фактографічна інформація щодо життя місцевої спільноти, а і відомості про досвід розв’язання подібних проблем в інших регіонах країни та світу. Досить вдалим є надання інформації в режимі «запит – відповідь».
Робота бібліотечних установ створює умови для підвищення
правових знань громадян, а отже, формування поведінки, що відповідає критеріям моральності та законності.
З бібліотеками починають більш активно співпрацювати центри з надання безоплатної правової допомоги; безпосередньо на базі бібліотек створюються центри з надання безкоштовної юридичної допомоги (зокрема, вторинної юридичної). Наприклад, Бердичівський центр з надання безоплатної правової допомоги активно співпрацює з бібліотеками міста [1]; Хмельницька ОУНБ ім. М. Островського співпрацює з Хмельницьким місцевим центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги, а також хмельницькими обласними громадськими організаціями «Подільська правова ліга», «Центр правового захисту» і юридичною клінікою Хмельницького університету управління та права [2].
На базі читального залу ОННБ в Одесі 20 квітня 2022 р. відбулася перша зустріч у рамках програми інформаційно-контактного центру правової допомоги, що здійснює ОННБ у співпраці з Регіональним центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги в Одеській області [3].
До того ж на базі бібліотек можна отримати безоплатну правову допомогу дистанційно. Зокрема, у Волинській державній обласній універсальній науковій бібліотеці ім. Олени Пчілки діє центр з надання такої допомоги. Жителі Нововолинської громади можуть скористатися послугами юристів, звернувшись до Нововолинської центральної міської бібліотеки. Працівники установи допоможуть зв’язатися з фахівцями з Луцьку, поставити їм запитання й отримати відповідь в онлайн-режимі. Онлайн-прийом осіб проводиться в певний день тижня згідно з графіком, який щокварталу оновлюють [4].
У Києві відкрито Правобережне київське бюро правової допомоги, яке працює в приміщенні Центральної спеціалізованої бібліотеки для сліпих ім. Островського [5]. Бюро обслуговує всіх киян і гостей столиці.
Понад 10 років існує Центр правової інформації Національної бібліотеки України ім. Ярослава Мудрого (створено у 2009 р. з метою розширення можливостей вільного доступу громадян до інформації правового характеру шляхом повного розкриття фонду юридичної літератури та надання користувачам доступу до електронних ресурсів правового змісту) [6]. При Центрі правової інформації з 2009 р. працює громадська приймальня – створена за сприяння Всеукраїнської спеціальної колегії з питань боротьби з корупцією та організованою злочинністю з метою надання безоплатної юридичної допомоги населенню. За час існування приймальні понад 3 тис. осіб отримали юридичні консультації фахівців інформаційно-юридичної служби «Альфа» з питань житлового, сімейного, цивільного, земельного права, проблем спадкування, нарахування пенсій.
Як структурний підрозділ при Національній бібліотеці України ім. В. І. Вернадського створено Національну юридичну бібліотеку (НЮБ). Пріоритетними напрямами діяльності НЮБ є сприяння утвердженню й розвитку національної правової традиції, розширення доступу до правових інформаційних ресурсів усім категоріям громадян, ефективне використання цих ресурсів у практиці суспільного життя з метою розвитку демократичних основ державного керування та демократизації українського суспільства.
Серед замовників інформаційно-аналітичної продукції НЮБ – найвищі та регіональні управлінські структури, наукові установи, громадські організації. НЮБ випускає бюлетені «Конституційна Асамблея: політико-правові аспекти діяльності», «Влада для громадян», «Громадська думка про правотворення», «Безпека підприємництва», «Економічна діяльність: нові орієнтири і ризики» та інші спеціальні видання згідно з потребами замовників.
Отже, важливою є постійна робота інформаційно-контактного центру з надання правових консультацій саме в бібліотеці, де є можливість не тільки отримати необхідну правову консультацію від фахівця, а і звернутися до тематичної літератури та інтернет-джерел.
Бібліотеки всіма своїми формами й методами роботи сприяють розвитку правової освіти населення. Саме тому серед пріоритетних напрямів діяльності бібліотек є інформаційна взаємодія з органами державної влади та місцевого самоврядування.
У бібліотеках створюються повнотекстові бази даних розпоряджень облдержадміністрацій і рішень рад народних депутатів. Ці бази даних представлено на вебсторінках бібліотек і регіональних вебсерверах. Користувач має можливість ознайомитися з нормативно-правовими актами, які приймаються різними за рівнем загальнодержавними владними органами, а також документами місцевих управлінських структур і будь-якою іншою інформацією про життєдіяльність відповідної території (місцевий бюджет, податки, власність, соціальний захист малозабезпечених верств населення, транспортне забезпечення, матеріально-технічні ресурси, статистичні дані тощо).