ДОСЛІДЖЕННЯ МУЗИЧНОЇ СПАДЩИНИ АРХІВУ УКРАЇНСЬКОГО ВІЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ: ІСТОРІЯ, ПОСТАТІ, ВІДКРИТТЯ

ЗаявникДутчак Віолетта Григорівна (Україна)
ФорумМіжнародної наукової конференції «Бібліотека. Наука. Комунікація. Актуальні питання збереження та інноваційного розвитку наукових бібліотек» (2023)
ЗахідСекція 9. Музична культура і музичні фонди бібліотек та архівів в умовах сьогодення: до 100-річчя журналу «Музика»
Назва доповідіДОСЛІДЖЕННЯ МУЗИЧНОЇ СПАДЩИНИ АРХІВУ УКРАЇНСЬКОГО ВІЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ: ІСТОРІЯ, ПОСТАТІ, ВІДКРИТТЯ
Інформація про співдоповідачівКасьяненко Ростислав Юрійович – магістр мистецтв, український та німецький журналіст, архівар Українського Вільного Університету (Мюнхен, Німеччина); ORCID: 0009-0007-5497-4635; e-mail: formul3@gmail.com
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

Віолетта Дутчак (Івано-Франківськ, Україна)
Ростислав Касьяненко (Мюнхен, Німеччина)

ДОСЛІДЖЕННЯ МУЗИЧНОЇ СПАДЩИНИ АРХІВУ УКРАЇНСЬКОГО ВІЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ: ІСТОРІЯ, ПОСТАТІ, ВІДКРИТТЯ

У дослідженні представлено аналіз музичних вимірів документів Архіву Українського Вільного Університету (Мюнхен, Німеччина). Визначено основні напрями музичних документів архіву: наукових досліджень (дисертацій); нотних видань (партитур, збірників, підручників); аудіо-колекції.
Ключові слова: Український Вільний Університет, Архів УВУ, музичний нотний архів, аудіо-колекція.

Однією з найстаріших українських інституцій Західної Європи є Український Вільний Університет (УВУ), який вже понад сто років (з 1921 р.) презентує як навчально-освітній, так і напрям ґрунтовної наукової діяльності. Поряд з цим УВУ на сьогодні залишається потужним осередком по збору, збереженню та поширенню здобутків національно-культурної спадщини українців.
Слід зауважити, що серед фундаторів УВУ були не лише науковці, політичні діячі та педагоги, але й митці, зокрема відомий український співак Олександр Мишуга, який заснував ряд стипендій для студентів закладу. Політичний діяч, історик мистецтва і театру Дмитро Антонович, який тричі був обраний ректором УВУ (1928–1930, 1937–1938), не лише читав лекційні курси в університеті, але й опублікував лекції з історії українського мистецтва, українського театру. Музикознавець Федір Стешко викладав в УВУ протягом 20 років (1924–1944), викладав ряд дисциплін з теорії та історії музики.
Серед музичної спадщини архіву Українського Вільного Університету слід відзначити три напрями:
• Наукові дослідження, здійснені у формі видань та рукописів, зокрема магістерських та докторських праць, захищених в УВУ (музичної або міждисциплінарної, дотичної до музичної, тематики).
• Нотні рукописи і видання (підручників, партитур, інструментальних і хорових поголосників) композиторів та виконавців.
• Аудіо-колекція звукозаписів.
Розглянемо більш детальніше кожний з них.
1. В Архіві УВУ зберігаються всі захищені магістерські та докторські праці, зокрема й мистецтвознавчого характеру. В УВУ були захищені музикознавчі дисертації на здобуття ступеня доктора філософії: Зеновія Лиська (1926); Стефанії Туркевич-Лісовської (1927); Омеляна Нижанківського (1951), Зиновія Лиська (1952); Ігоря Соневицького (1962); Романа Придаткевича (1967); Андрія Шуля (1971); Аристида Вирсти (1974); Олени Квірмбах-Сидоренко (1974); Андріана Бриттана (2005); Люби Жук (2007); Ярослава Щура (2007) та ін. Всі ці дисертації у більшості присвячені українській музиці, музичній компаративістиці та міждисциплінарним дослідженням.
2. Серед нотного архіву в Українському Вільному Університеті знаходяться унікальні рукописні та друковані видання, здійснені музичними діячами в еміграції та Україні. Їх часова репрезентація охоплює все ХХ і початок ХХІ ст. Зокрема, слід відзначити таборові видання 40-вих рр. – збірники народних пісень, пісень січових стрільців, УПА, рукопис Школи гри на бандурі невідомого автора (1951 р., Ауґсбурґ). Також доступні для опрацювання твори М. Гайворонського (Збірник для молоді), колядки і щедрівки в обробці О. Кошиця, духовні твори М. Вербицького, обробки для хору М. Лисенка та ін.
Окремо в Архіві УВУ знаходяться папки нотних матеріалів, які вміщують друковані видання, здійснені за кордоном, та рукописи (партитури і поголосники). Загалом, серед них слід відзначити: перше посмертне видання повного зібрання творів Олександра Кошиця, здійснене у Вінніпегу (Канада) упродовж 1947–1953 рр. (з 12 випусків є 9); видання (партитура і поголосники) двох струнних квартетів Л. ван Бетговена, присвячені Андрію Разумовському; збірники камерно-вокальних та камерно-інструментальних творів В. Шутя, О. Бобикевича, В. Сидоренка; хорові твори О. Залеського; служба Божа (Літургія), упорядкована О. Плешкевичем; Кантата С. Яременка на вірші Я. Славутича «Завойовники прерій»; духовні концерти невідомих авторів ХVІІ –XVIII ст. для різного складу (дитячих та чоловічих голосів), видані в Нідерландах та Канаді та ін. Також до уваги дослідників – рукописи С. Ластовича-Чулівського («Листи про бандуру»), школа гри на бандурі Г. Хоткевича (перевидана управою Капели бандуристів ім. Т. Шевченка в США); збірники фольклорних записів русинських пісень В. Жганеца (Хорватія), ін.
3. Серед записів аудіо-архіву представлена багата колекція унікальних музичних подій, зафіксована радіо-операторами й журналістами української редакції «Радіо Свобода», що упродовж 1954–1995 рр. функціонувала в Мюнхені. Саме ця колекція та записи окремих приватних осіб сформували основний масив аудіо-записів Архіву УВУ. Їх часові координати – 50–90-ті роки ХХ століття, а територіальний – Західна Європа, Канада, США.
Звукозаписи архіву – свідчення активної культурно-мистецької діяльності Українського Вільного Університету, представники якого найчастіше виступали ініціаторами та співорганізаторами більшості заходів. Серед них – концерти і зустрічі, навчальні курси з української мови, літератури, історії та філософії. Оригінали цих записів збережені на плівкових аналогових носіях (касети та бобіни). Загалом у реєстрі представлено 830 найменувань записів – переважно без уточнення, а частково з пов’язаними окремими прізвищами композиторів, письменників, виконавців, акторів і читців, святковими подіями, музичними колективами, концертами тощо.
У грудні 2022 року був підписаний Меморандум про співпрацю між Прикарпатським національним університетом імені Василя Стефаника (Івано-Франківськ, Україна) та Українським Вільним Університетом (Мюнхен, Німеччина), що передбачає реалізацію міжнародного наукового проєкту «Українська культурно-мистецька спадщина у фондах Архіву Українського Вільного Університету: оцифрування і наукове осмислення». З січня 2023 р. професори кафедри музичної україністики та народно-інструментального мистецтва Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Віолетта Дутчак та Мирон Черепанин проаналізували стан якості записів, підібрали відповідну аналогову апаратуру та програмне забезпечення для процесу оцифрування записів. Загалом реалізація перших етапів проєкту дозволила виявити й оцифрувати біля 500 плівок із музичними записами. Проте, кожен із аудіо-файлів потребує уточнення чи ідентифікації місця й часу запису, переліку музичних творів, їх композиторів-авторів та виконавців.
Фіксація концертів, організованих Українським Вільним Університетом, для музичних передач української редакції Радіо «Свобода» кінця 50-тих – початку 90-х рр. ХХ ст., містять вагомий матеріал про співаків (К. Чічки-Андрієнка, Й. Гошуляка, М. Мінського та ін.), бандуристів (З.Штокалка, В. Луціва, А. Горняткевича, Ю. Дубицького, ансамблів бандуристів Польщі – Ґданська і Перемишля, учасників курсів гри на бандурі при УВУ), хорові колективи (Візантійський хор, Капела бандуристів ім. Т. Шевченка, хори «Діброва», «Журавлі»), інтерв’ю з солістами та диригентами (Г. Китастим, М. Дейчаківським та ін.), їх репертуар певного історичного періоду. Окрім того цей аудіо-архів засвідчує провідні тенденції специфіки організації культурно-мистецького життя за кордоном періоду кінця 50-тих – початку 90-тих рр., форми комунікації зі слухачами, засоби популяризації української національної музичної культури, мови, композиторських та виконавських здобутків.
Прогнозованим результатом реалізації завдань Меморандуму між навчальними закладами Німеччини (Український Вільний Університет) та України (Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника) постане новий упорядкований аудіо-архів з детальним систематизованим каталогом аудіо-матеріалів та можливостями доступу нових дослідників до раритетних звукозаписів, їх наукового й культурно-мистецького осмислення, появі нових наукових публікацій та матеріалів для навчальних курсів.

Дутчак Віолетта Григорівна – доктор мистецтвознавства, професор, завідувачка кафедри музичної україністики та народно-інструментального мистецтва Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника» (Івано-Франківськ, Україна); ORCID: 0000-0001-6050-4698;
e-mail: violetta.dutchak@pnu.edu.ua
Касьяненко Ростислав Юрійович – магістр мистецтв, український та німецький журналіст, архівар Українського Вільного Університету (Мюнхен, Німеччина); ORCID: 0009-0007-5497-4635; e-mail: formul3@gmail.com

Violetta Dutchak - Doctor of Arts, professor, head of the department of Ukrainian musical studies and folk-instrumental art of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University (Ivano-Frankivsk, Ukraine); ORCID: 0000-0001-6050-4698;
e-mail: violetta.dutchak@pnu.edu.ua
Rostyslav Kasyanenko – Master of Arts, Ukrainian and German journalist, archivist of the Ukrainian Free University (Munich, Germany);ORCID: 0009-0007-5497-4635; e-mail: formul3@gmail.com

RESEARCH OF THE MUSICAL HERITAGE OF THE UKRAINIAN FREE UNIVERSITY ARCHIVE: HISTORY, CHARACTERS, DISCOVERIES
The authors analyze the musical value of the Ukrainian Free University (Munich, Germany) archival funds. The main directions of the archive's musical documents have been identified: scientific research (dissertations); sheet music publications (scores, collections, textbooks); audio collections.
Key words: Ukrainian Free University, UFU Archive, UFU musical heritage, Munich audio collection.