ТРАНСФОРМАЦІЯ ОСВІТНІХ ПРОГРАМ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ БІБЛІОТЕЧНО-ІНФОРМАЦІЙНОГО КОМПЛЕКСУ

ЗаявникЗбанацька Оксана Миколаївна (Україна)
ФорумМіжнародної наукової конференції «Бібліотека. Наука. Комунікація. Актуальні питання збереження та інноваційного розвитку наукових бібліотек» (2023)
ЗахідСекція 1. Бібліотечно-інформаційний комплекс: сучасні пріоритети організації та управління
Назва доповідіТРАНСФОРМАЦІЯ ОСВІТНІХ ПРОГРАМ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ БІБЛІОТЕЧНО-ІНФОРМАЦІЙНОГО КОМПЛЕКСУ
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

УДК 02:378.016(477)

Збанацька Оксана Миколаївна,
ORCID https://orcid.org/0000-0003-0413-7576,
докторка наук із соціальних комунікацій, доцентка,
професорка,
кафедра журналістики та міжнародних відносин,
факультет журналістики і міжнародних відносин,
Київський університет культури,
головний бібліотекар,
відділ лінгвістичного забезпечення інформаційно-пошукових систем,
Національна бібліотека України імені Ярослава Мудрого,
Київ, Україна
e-mail: ZbanatskaO@i.ua


ТРАНСФОРМАЦІЯ ОСВІТНІХ ПРОГРАМ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ БІБЛІОТЕЧНО-ІНФОРМАЦІЙНОГО КОМПЛЕКСУ

Розглянуто деякі аспекти реалізації Стратегії розвитку бібліотечної справи на період до 2025 року «Якісні зміни бібліотек для забезпечення сталого розвитку України» та «Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки», проаналізовано і узагальнено інформацію щодо освітніх програм спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», розміщених на сайті Інформаційної системи «Вступ.ОСВІТА.UA».
Ключові слова: архівна справа, бібліотечна справа, інформаційна справа, освітні програми, сайт «Вступ.ОСВІТА.UA», Україна.

Трансформаційні процеси у вищій освіті України активно відбуваються протягом останніх п’яти років. Спочатку вони були пов’язані з пандемією коронавірусу COVID-19, з 24 лютого 2022 р. – останньою російсько-українською війною. У зв’язку з цим, заклади вищої освіти (далі ЗВО) вимушено перейшли на дистанційну форму навчання. Загальні трансформаційні процеси у вищій освіті та цифровізація усіх сфер життя, також вплинули на трансформацію освітніх програм (далі ОП), зокрема, спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа».
У Стратегії розвитку бібліотечної справи на період до 2025 року «Якісні зміни бібліотек для забезпечення сталого розвитку України» (далі «Стратегія розвитку бібліотечної справи…»), схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України (далі КМУ) від 23.04.2016 № 219-р, до стратегічних напрямків розвитку бібліотек віднесено «Забезпечення професійного розвитку персоналу бібліотек, оновлення системи бібліотечно-інформаційної освіти та підвищення кваліфікації». Реалізація цього напряму передбачає «актуалізацію системи знань, вмінь і навичок працівників бібліотек і трансформацію системи їх безперервної освіти відповідно до міжнародних стандартів». Серед заходів, що потрібно вжити, – «розробити та впровадити збалансовану структуру підготовки фахівців з вищою освітою для роботи у бібліотеках з урахуванням потреб особи, інтересів держави, територіальних громад і працедавців». Серед очікуваних результатів – «вищі навчальні заклади застосовують освітні стандарти і освітньо-професійні програми, що пройшли незалежну експертну оцінку, підготовка фахівців здійснюється за міжнародними стандартами, дипломи визнаються іншими державами».
На виконання «Стратегії розвитку бібліотечної справи…» було розроблено план заходів. Зокрема, передбачалося: «розробити стандарти вищої освіти на ступінь бакалавра, магістра, доктора філософії зі спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа»». Сьогодні в Україні розроблено стандарти вищої освіти з цієї спеціальності 029. Міністерством освіти і науки України 2018 р. затверджено стандарт вищої освіти з підготовки бакалаврів, 2019 р. – магістрів, 2021 р. – докторів філософії.
Важливими кроками до модернізації структури вищої освіти України та її інтегрування до світового освітнього і наукового простору стало затвердження 2015 р. нового переліку галузей знань і спеціальностей та його гармонізація в 2021 р. з Міжнародною стандартною класифікацією освіти. Шифр спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» відповідає коду 0322 «Library, information and archival studies» Міжнародної стандартної класифікації освіти (http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/international-standard-classification-of-education-fields-of-education-and-training-2013-detailed-field-descriptions-2015-en.pdf). Спеціальність охоплює вивчення методів відбору, комплектування, організації та зберігання колекцій інформації, сприяння використанню інформації. Також шифр спеціальності 029 пов’язаний з кодом 0415 «Secretarial and office work». Спеціальність охоплює вивчення адміністративних процедур і практики, діловодства, канцелярських навичок, стенографії.
З переліком ОП, за якими здійснюється підготовка фахівців в Україні можна ознайомитись на сайті Інформаційної системи «Вступ.ОСВІТА.UA» (vstup.osvita.ua). Дослідивши її вміст станом на 24.07.2023, і узагальнивши інформацію, можна зазначити, що підготовка бакалаврів зі спеціальності 029 здійснюється за різними ОП. 17 ЗВО України мають ОП за однойменною назвою спеціальності «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», 12 – «Документознавство та інформаційна діяльність». Серед сучасних ОП варто виокремити: «Диджитальні медіа» (Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара), «Інтернет-журналістика та блогінг», «Медіа комунікації та діджитал продакшн» (Київський національний університет культури і мистецтв), «Управління цифровою інформацією» (Харківська державна академія культури).
Підготовка магістрів зі спеціальності 029 здійснюється за ОП, що майже не відрізняються від бакалаврських. ОП «Документознавство та інформаційна діяльність» мають 10 ЗВО України, «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» – теж 10, решта – їхні варіації. Серед осучаснених ОП варто виокремити: «Інформаційний інжиніринг та соціальні комунікації» (Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу), «Керування документаційними процесами та розвиток цифрової громади» (Маріупольський державний університет).
Аналіз вступу 2023 р. засвідчив відсутність ОП, пов’язаних з наданням виключно сучасної бібліотечної освіти. Навіть Рівненський державний гуманітарний університет, в якому на бакалаврському і магістерському рівнях реалізується ОП «Книгознавство, бібліотекознавство і бібліографія», надає класичну бібліотечну освіту.
Основні тенденції та проблеми розвитку системи вищої освіти в Україні детально викладено в «Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки», схваленої розпорядженням КМУ від 23.02.2022 р. № 286-р. В ній названо тенденції, що відбуватимуться до 2030 року. Це, – впровадження концепції Індустрії 4.0, роботизація, розвиток ІТ-технологій. Затребуваними будуть фахівці, здатні проєктувати, впроваджувати нові технології з урахуванням нових викликів, а також професії, пов’язані з ІТ-технологіями і даними. Відповідно до вказаних тенденцій, ЗВО будуть змушені пропонувати більш актуальні, доступні та гнучкі ОП.
Україна прагне до світових освітніх трендів майбутнього. Проте, відбувається цей процес доволі повільно. Тільки окремі ЗВО розробляють ОП, спрямовані на отримання сучасних професій, але вони не пов’язані з наданням сучасної бібліотечної освіти. Трансформація ОП відбувається в умовах цифровізації інформаційної діяльності, тому вміст ОП має відповідати реальним змінам в бібліотечно-інформаційному комплексі і повинен чітко відображати нагальні потреби бібліотек України.

UDC 02:378.016(477)

Oksana Zbanatska,
ORCID https://orcid.org/0000-0003-0413-7576,
Doctor of Sciences in Social Communications, Associate Professor,
Professor,
Department of journalism and international relations,
Faculty of journalism and international relations,
Kyiv University of Culture,
Chief Librarian,
Department of linguistic support of information search systems,
Yaroslav Mudryi National Library of Ukraine,
Kyiv, Ukraine
e -mail: ZbanatskaO@i.ua

TRANSFORMATION OF EDUCATIONAL PROGRAMS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS WITHIN THE CONTEXT OF LIBRARY AND INFORMATION COMPLEX DEVELOPMENT

It is considered some aspects of the implementation of the Library Development Strategy for the period until 2025 «Qualitative changes in libraries to ensure the sustainable development of Ukraine» and the «Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032», information on the educational programs of specialty 029 «Information, library and archival affairs», posted on the website of the Information System «Vstup.OSVITA.UA».
Keywords: archival case, library case, information case, educational programs, website «Vstup.OSVITA.UA», Ukraine.