КОМПЛЕКТ ПАРТЕСНИХ ПОГОЛОСНИКІВ ПІД ШИФРОМ Ф. 306, од. зб. 43: КОДИКОЛОГІЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ

ЗаявникКлименко Еріка Станіславівна (Україна)
ФорумМіжнародної наукової конференції «Бібліотека. Наука. Комунікація. Актуальні питання збереження та інноваційного розвитку наукових бібліотек» (2023)
ЗахідСекція 6. Сучасні тенденції формування, збереження, дослідження рукописних фондів
Назва доповідіКОМПЛЕКТ ПАРТЕСНИХ ПОГОЛОСНИКІВ ПІД ШИФРОМ Ф. 306, од. зб. 43: КОДИКОЛОГІЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

УДК
Клименко Еріка Станіславівна,
ORCID https://orcid.org/0000-0001-6090-0586,
кандидатка історичних наук,
наукова співробітниця,
відділ кодикології та кодикографії,
Інститут рукопису,
Національна бібліотеки України імені В. І. Вернадського,
Київ, Україна
е-mail: KlymenkoE@nbuv.gov.ua


КОМПЛЕКТ ПАРТЕСНИХ ПОГОЛОСНИКІВ ПІД ШИФРОМ Ф. 306, од. зб. 43: КОДИКОЛОГІЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ

Здійснено кодикологічний аналіз комплекту партесних поголосників, що зберігається в ІР НБУВ під шифром Ф. 306, № 43. Розглянуто історію формування та структуру змісту збірника, уточнено його датування.
Ключові слова: рукопис, поголосники, партеси, філіграні, концерти

Київська колекція партесної музики XVII–XVIII століть, яка зберігаються в Інституті рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського (далі ІР НБУВ), є важливим джерелом церковно-музичної спадщини України і має значну культурно-історичну та наукову цінність. Неоціненний внесок у дослідження цієї колекції зробила Ніна Олександрівна Герасимова-Персидська. Вчена здійснила археографічний опис восьми з дев’яти комплектів колекції та створила інципітний каталог, у якому подано початкові фрагменти нотного тексту піснеспівів, переведеного з київської квадратної нотації в сучасну та зведеного в партитуру. Попри важливу роботу Н. О. Герасимової-Персидської стосовно дослідження київської колекції партесної музики, вчена не ставила собі за мету провести всебічну кодикологічну розвідку манускриптів. Головним нашим завданням є докладне вивчення зовнішніх та внутрішніх складових рукописних книг, аналіз змісту та філігранознавче дослідження усіх партій кожного комплекту, уточнення датування на основі комплексного наукового підходу.
Серед поголосників київської колекції показовим є комплект, який вміщує найменшу кількість концертів, але найбільшу кількість творів, авторство яких належить Миколі Дилецькому. Він зберігається в зібранні рукописів бібліотеки Києво-Печерської лаври під шифром ф. 306, од. зб. 43 (старий шифр 43п/XVIII-16). Комплект має складатися з восьми партій, однак у київській колекції їх є сім, відсутня партія дисканту другого. Партії комплекту зібрані з раніше існуючих окремо творів та невеликих зошитів, різних за походженням та часом, які пізніше були переплетені в одну книгу. Оправа – картон у шкірі, середини ХVІІІ ст.
Блок книги кожного поголосника розбитий. Стан збереженості аркушів поганий, значна їхня кількість випадає, зокрема у партіях дисканта першого, альта першого та баса першого. У зв’язку з цим, при сучасній фоліації було порушено послідовність деяких творів. Наприклад, у партії альта другого частина Ірмосів Різдву Христовому вміщена на початкових аркушах (арк. 1–2), а решта вставлена в кінці рукопису (арк. 61–64). Також частина філіграней (деякі різновиди Pro Patria та Герб Амстердама) погано проглядаються.
Даний комплект був зібраний, головним чином, з піснеспівів, створених на тексти псалмів. Окрім того, до його складу входить Служба Божа, служба Пасхи (Воскресенський канон), ірмоси Різдву Христовому, славник Дмитрію Солунському тощо. У партії баса першого вміщено «Реестр коликое число имеется в книгах сих Концертов» (далі – реєстр), який налічує 37 номерів. Н. О. Герасимова-Персидська розширила цей список до 54 інципітів концертів та їхніх частин. Більшість творів анонімна. У рукопису є лише одна вказівка на авторство творів – це «Служба Божія», де у партії баса першого на арк. 11 зазначено: «творецъ Николай Дилецкій». Н. О. Герасимовою-Персидською за стильовими ознаками було встановлено авторство ще декількох творів, які належать перу М. Дилецького: Воскресенський канон та концерт «Вошел єси во церковь». Усі твори Миколи Дилецького, що входять до комплекту, переведено в сучасну нотацію, зведено в партитуру та опубліковано.
Нами здійснено порівняльний аналіз змісту за рукописом, інципітним каталогом та реєстром який дозволив віднайти твори, які не увійшли до інципітного каталогу Н. О. Герасимової-Персидської. Це концерти «Таинство странное вижду» (№ 2 в реєстрі), «Прийдите людие триипостасному Божеству поклонимся» (№ 11), «Днесь созывает всемирное торжество» (№ 18).
Окрім того, в деяких партіях були виявлені твори, відсутні як у каталозі, так і в реєстрі. Це концерти «Восприемлему Тебе, Христе» та «Все подает Дух Святий», а також духовні твори другої половини ХVІІІ ст. «Милость мира» і «Тебе поем», написані круглою італійською нотацією. Всі ці твори були, ймовірно, дописані на чистих аркушах вже після комплектування блоку рукопису та його оправлення в середині ХVІІІ ст.
Спираючись на найбільш збережені партії комплекту, нами був здійснений поаркушевий аналіз змісту, почерків і філіграней в усіх поголосниках. Було визначено, що це конволютний збірник, написаний близько 25-ма почерками (скорописом та півуставом ХVІІ–ХVІІІ ст.). У партіях комплекту виявлено понад 20 філіграней та їхніх різновидів. Комплект можна умовно поділити на 3 частини.
Початкова частина усіх поголосників утворена першими 10-ма творами за реєстром. З них № 1–3, 7 та 10 записані одним почерком – чітким, дрібним вправним скорописом ХVІІІ ст. Заголовки служб та ініціали кіноварні. Тут ідентифіковані такі філіграні у різних партіях: Герб Ярославля // ЯθЗ, Pro Patria / БАГ // AG вензель (2 різновиди), Pro Patria з написом Pro Patria, Pro Patria /АГБ // AG вензель, КОМЕРЦЪ КОЛЕГИІ. Ця частина датована за філігранями 40-50-ми роками ХVІІІ ст.
Середня частина відповідає №№ 11–27 за реєстром. Почерки так само акуратні й вправні. Тут виявлено такі філіграні та їхні різновиди: Голова блазня, Герб Амстердама (3 різновиди), Герб 7 провінцій, Подвійне коло з літерою W внизу, Двоголовий орел під короною з серцем посередині і ключами в лапах. Ця частина датована за папером кінцем 50-х, 70-ми, 80–90-ми роками ХVІІ ст. та 10-ми роками ХVІІІ ст.
Кінцівка комплекту (№№ 28–37 за реєстром) – найменш збережена, частина аркушів випадає, поля обрізані. Почерки більш недбалі, збільшена їхня кількість. Заголовні ініціали чорнилом або й зовсім відсутні. Виявлені філіграні: Герб Ярославля, Pro Patria з написом Pro Patria, РФ лігатура в картуші // ВЕ курсив, РФ лігатура в картуші з кулями біля основи // ВЕ курсив, Рθ // ВЕ курсив (2 різновиди). Ця частина датована за філігранями 40-ми – кінцем 50-х років ХVІІІ ст. Отже, комплексний аналіз партій комплекту показав, що час його створення охоплює період від кінця 50-х років ХVІІ ст. до кінця 50-х років ХVІІІ ст.
У партіях комплекту також виявлені маргінальні записи, що стосуються історії та побутування рукопису. Це записи, пов’язані з основним текстом (авторство творів, характер виконання, а також дописані уривки з концертів), та приписки виконавців (їхні імена, висловлювання, які характеризують життя та побут півчих тощо).
Таким чином, проаналізовано структуру змісту поголосників комплекту. Розглянуто історію формування книжного блоку, проаналізовано почерки, маргінальні записи. Філігранознавчий аналіз кожної партії комплекту дозволив уточнити датування цього конволютного збірника. Це має важливе значення для подальших музикознавчих, історичних, музично-джерелознавчих та кодикологічних досліджень.

UDC
Erika Klymenko,
ORCID https://orcid.org/0000-0001-6090-0586,
Candidate of Historical Sciences,
Researcher of the Department of Codicology and Codicography,
Institute of Manuscript,
V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine,
Kyiv, Ukraine
e-mail: KlymenkoE@nbuv.gov.ua


THE SET OF PART BOOKS WITH PART SONGS
UNDER THE CODE F. 306, NO 43: CODICOLOGICAL RESEARCH

In this work, we implemented a codicological analysis of the set of part books saved in the National Library of Ukraine funds under the code F. 306, № 43. We clarified the dating, the history of formation, and the structure of the set of part books.
Keywords: manuscript, filigree, part songs, part books, parted concert