НОВІ МЕДІА В ДІЯЛЬНОСТІ УКРАЇНСЬКИХ БІБЛІОТЕК ДЛЯ ДІТЕЙ
Заявник | Несененко Оксана Миколаївна (Україна) |
---|---|
Конференція | Міжнародної наукової конференції «Бібліотека. Наука. Комунікація. Актуальні питання збереження та інноваційного розвитку наукових бібліотек» (2023) |
Захід | Секція 2. Цифрові ресурси та сервіси наукової бібліотеки |
Назва доповіді | НОВІ МЕДІА В ДІЯЛЬНОСТІ УКРАЇНСЬКИХ БІБЛІОТЕК ДЛЯ ДІТЕЙ |
Інформація про співдоповідачів | |
Презентація | не завантажено |
Стаття | Завантажити статтю |
Тези доповіді
УДК 077.5:027.625(477)
Несененко Оксана Миколаївна,
ORSID https://orcid.org/0009-0008-6020-8408 ,
аспірантка Факультету журналістики,
провідний фахівець із комп’ютерної графіки навчально-виробничої майстерні тележурналістики Факультету журналістики
Київського університету імені Бориса Грінченка
Київ, Україна
e-mail: omonyshchenko97@gmail.com
НОВІ МЕДІА В ДІЯЛЬНОСТІ УКРАЇНСЬКИХ БІБЛІОТЕК ДЛЯ ДІТЕЙ
Бібліотечні установи переживають зміни: способи поширення та передавання інформації змінилися через цифровізацію суспільства передусім через те, що постійними користувачами соціальних мереж та сайтів є не тільки батьки, а діти. У діяльності українських бібліотек нові медіа відіграють провідну роль в комунікації бібліотекарів та читачів. На особливу увагу заслуговує комунікація між співробітниками дитячих бібліотек та власне дитячою авдиторією посередництвом нових медіа як сучасних технологій соціалізації.
Ключові слова: нові медіа, бібліотека для дітей, інформаційні технології, соціальна мережа, кросмедійність.
На початку ХХІ століття спостерігається бурхливий розвиток засобів масової комунікації. Нові медіа активно ввійшли в загальний ужиток респондентів бібліотечної галузі. Тому необхідність сприйняття довкілля, його інформаційна насиченість, нові вміння та знання у бібліотечній справі стали обов’язковими для адаптації до вимог сучасних інформаційних технологій. Відповідно до цього зазнають трансформації традиційні бібліотеки для дітей. За підрахунками фахівців станом на 01.01.2022 р. в Україні функціонує 795 спеціалізованих бібліотек для дітей, користувачами, яких є близько 2,4 млн осіб щороку. Сьогодні бібліотеки для дітей – це осередок для проведення дозвілля та отримання розширених і поглиблених знань.
Головна бібліотека країни – Національна бібліотека України для дітей, що є «загальнодержавним книгосховищем документів універсального характеру та повного репертуару національних творів друку для дітей, а також науково-методичним, науково-дослідним, координаційний центром для мережі бібліотек України для дітей».
Крім Національної бібліотеки України для дітей, власні електронні каталоги ведуть Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Житомирська, Закарпатська, Запорізька, Івано-Франківська, Київська, Кіровоградська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Рівненська, Сумська, Харківська, Херсонська, Хмельницька, Черкаська, Чернівецька, Чернігівська обласні бібліотеки для дітей; Київська, Львівська, Миколаївська центральні міські бібліотеки для дітей. Тобто потенціал таких закладів має шанс повноцінно функціонувати у своїй сфері послуг.
Розвиток та виховання сучасних дітей суттєво відрізняється від попереднього покоління. Відповідно й змінюються погляди та способи використання медіа для дитячої авдиторії. Нині батьки та юне покоління надають перевагу кросмедійності, тобто використовують відразу кілька способів передавання необхідної інформації. Українські бібліотеки підтримують це нововведення, активно відображають свою діяльність та співпрацюють з користувачами через вебсайти та соціальні мережі (зокрема «Фейсбук», «Інстаграм»). Бібліотекарі використовують такі види віртуального спілкування: блоги, мікроблоги, фото- та відеосервіси, конкурси, соціальні закладки й новини та форуми.
Отож, бібліотеки та нові медіа взаємодоповнюють один одного. Т. І. Поліщук зазначає, що «вивченням медіа-сфери бібліотек, ефективності використання ними нових медіа та впровадженням в свою роботу медіа-практик (опрацюванню їх сторінок у соціальних мережах та аналіз якості контенту) займаються не лише зарубіжні та вітчизняні вчені, а й бібліотекарі, дослідники книгозбірень та неурядові організації». Наприклад, у мережі «Фейсбук» активно функціонує сторінка «Публічна бібліотека-медіатека м. Радомишль» (ПБМР). Окрім постійних відвідувачів, зокрема, дошкільнят та школярів, працівники активно спілкуються через соціальну мережу за допомогою цікавих мікроблогів, що виходять відповідно до рубрикації сторінки, та влаштовують конкурси й майстер-класи в очному та онлайновому форматах. Станом на 13.08.2023 р. на сторінці бібліотеки зафіксовано понад 1700 учасників. Відповідно до населеності міста та кількості дітей – це досить гарний результат співпраці через формат нових медіа. Тому використання медіа в діяльності бібліотек для дітей – це насамперед збільшення авдиторії, зацікавленість користувачів контентом та наявними книгами, а також легкодотупність інформації для різних гаджетів (планшетів, телефонів, смарт-телевізорів, комп’ютерів).
Висновки. Діяльність бібліотек для дітей спрямована на творчу та навчальну самореалізацію особистості дитини та її соціалізцаії. Перехід традиційних бібліотек до космедійності дає чималий попит серед дітей та юнацтва. Нові медіа, які використовують бібліотечні установи, є важливими у формуванні, виготовленні та реалізації контенту відповідно до сучасних потреб українських дітей.
USD 077.5:027.625(477)
Oksana Nesenenko,
ORSID https://orcid.org/0009-0008-6020-8408 ,
graduate student of Faculty of Journalism,
leading specialist in computer graphics of television journalism of Faculty of Journalism
Borys Grinchenko Kyiv University
Kyiv, Ukraine,
e-mail: omonyshchenko97@gmail.com
NEW MEDIA IN THE FUNCTION OF UKRAINIAN LIBRARIES FOR CHILDREN
Library institutions are undergoing changes: the ways of disseminating and transmitting information have changed due to the digitalization of society, including the constant use of social networks and websites not only by parents but also by children. In the activities of Ukrainian libraries, new media play a leading role in communication between librarians and readers. The topic is relevant and requires a comprehensive study.
Keywords: new media, children's library, information technology, social network, cross-media.
Ми в соціальних мережах