ФОРМУВАННЯ БЕЗПЕКОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ 029 ІНФОРМАЦІЙНА, БІБЛІОТЕЧНА ТА АРХІВНА СПРАВА В УМОВАХ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ

ЗаявникКалінічева Галина Іванівна (Україна)
ФорумМіжнародної наукової конференції «Бібліотека. Наука. Комунікація. Актуальні питання збереження та інноваційного розвитку наукових бібліотек» (2023)
ЗахідСекція 8. Архіви і наука: потенціал, інновації, професійні компетенції
Назва доповідіФОРМУВАННЯ БЕЗПЕКОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ 029 ІНФОРМАЦІЙНА, БІБЛІОТЕЧНА ТА АРХІВНА СПРАВА В УМОВАХ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

УДК 378.046-021.64:07-049.5]:355.01(470+477)"2022/202?"

Калінічева Галина Іванівна
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7978-1844
кандидатка історичних наук, доцентка,
професорка кафедри публічного управління та адміністрування
Державний університет інформаційно-комунікаційних технологій
Київ, Україна
е-mail: h.kalinicheva@gmail.com

ФОРМУВАННЯ БЕЗПЕКОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ
У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ
029 ІНФОРМАЦІЙНА, БІБЛІОТЕЧНА ТА АРХІВНА СПРАВА
В УМОВАХ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ

Актуалізується проблема формування безпекових компетентностей у процесі фахової підготовки здобувачів вищої освіти за спеціальністю 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа в умовах російської збройної агресії проти України. Наголошується на ролі майбутніх фахівців вказаної спеціальності в опрацюванні, збереженні та аналізі різноманітних документів та джерел інформації. Пропонується внесення до освітньої програми окремих навчальних дисциплін, що формують знання, вміння та навички протидії інформаційним загрозам.
Ключові слова: інформаційний простір, безпека, вища освіта, освітні програми, безпекові компетентності, зміст освіти, навчальний контент.

Повномасштабне російське військове вторгнення в Україну у лютому 2022 р., актуалізувало, серед інших, проблему захисту інформаційного простору та формування безпекових компетентностей в системі вищої освіти. Йдеться як про захист від різновидів інформаційної та інформаційно-психологічної зброї, так і про формування знань, вмінь та навичок протидії інформаційним загрозам. Безпекову парадигму сучасної вищої освіти загалом формують правовий, цифровий, фізичний і психологічний чинники.
Застосування російською пропагандою різних видів інформаційної зброї, у т.ч. й інформаційно-психологічної, обумовлює трансформацію вимог до змісту, форм і методів викладання загальних та фахових дисциплін при підготовці здобувачів вищої освіти за спеціальністю 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа. Виклики, детерміновані російсько-українською війною, ставлять на порядок денний необхідність набуття безпекових компетентностей, які мають формуватися освітніми компонентами нормативного та вибіркового блоку освітніх програм бакалаврського та магістерського рівня.
Моніторинг освітніх програм українських закладів вищої освіти, які готують фахівців бакалаврського та магістерського рівня за спеціальністю 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа, засвідчив, з одного боку, прагматичний підхід, який ґрунтується на лобіюванні власних інтересів на ринку освітніх послуг класичними, педагогічними, гуманітарними, технічними університетами та університетами культури. З іншого боку, простежується певна диференціація підходів у підготовці майбутніх фахівців і прагнення до оригінальності або унікальності освітніх програм. Спираючись на затверджений стандарт вищої освіти за спеціальністю 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа, університети пропонують освітні програми, які містять різні за назвою і змістом обов’язкові та вибіркові освітні компоненти, що мають слугувати підготовці фахівців, формуючи загальні та фахові компетентності й програмні результати навчання. Проте, у переважній більшості освітніх програм бракує освітніх компонент, які б забезпечували саме безпекову компетентність.
В нинішніх умовах російсько-української війни сучасні фахівці в галузі інформаційної, бібліотечної та архівної справи, виконуючи професійні завдання з використанням електронної реальності як джерела інформації, мають її критично осмислювати. Це унеможливить сприйняття та поширення дезінформації, фейків, інформаційно-психологічних операцій та формує критичну компетентність виживання в ХХІ столітті.
В освітньому процесі закладів вищої освіти на нинішньому етапі російсько-української війни, за нашим баченням, має відбутися зміщення акцентів в бік безпекового виміру у розумінні інтегральної компетентності (ІНТ), зокрема, у «здатності розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми у галузі інформаційної, бібліотечної та архівної справи або у процесі навчання, що передбачає застосування положень і методів інформаційної, бібліотечної та архівної справи і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов». Це, своєю чергою, потребує внесення концепту «безпека» у зміст освіти і впливу на навчальний контент (освітні компоненти бакалаврського рівня), які формують загальні (ЗК1, ЗК2, ЗК6, ЗК7, ЗК11, ЗК12) та фахові (ФК1, ФК2) компетентності.
З метою формування у студентів, що здобувають вищу освіту за спеціальністю 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа, критичного мислення, відповідального опрацювання, зберігання та поширення інформаційних потоків та документації пропонується введення у структуру освітньої програми циклу варіативних дисциплін безпекового спрямування. Наприклад, навчальні дисципліни «Інформаційні війни», «Інформаційна безпека», «Верифікація інформації», «Інформаційна гігієна», «Інфомедійна грамотність», «Медіаосвіта», «ЗМІ в системі інформаційної безпеки України», «Управління інформаційною безпекою» тощо мають зоорієнтувати здобувачів вищої освіти у специфіці розвитку сучасного інформаційного простору, навчити розрізняти інформацію за рівнем впливу на особистість, аналізувати й оцінювати різноманітні документи та медіаповідомлення з позицій інформаційної безпеки, допомогти розшифровувати та ефективно використовувати закодовану у різних джерелах інформацію. Безпекові компетентності мають формуватися як під час теоретичного (лекційного) викладання, так і під час практичного опрацювання різних інформаційних повідомлень, документів, моделювання практичних ситуацій тощо.
Таким чином, опанування навчальними дисциплінами безпекового характеру уможливить розуміння студентами зовнішніх та внутрішніх загроз інформаційній безпеці України та доцільність застосування різних засобів їх нейтралізації, навчить способам протидії дезінформації в процесі масової комунікації та методам захисту від можливих негативних впливів. В нинішніх умовах російсько-української війни безпековий вимір, серед іншого, має стати важливим елементом змісту освіти, впливаючи на навчальний контент.

UDC 378.046-021.64:07-049.5]:355.01(470+477)"2022/202?"
Halyna Kalinicheva
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7978-1844
Candidate of Historical Sciences, Associate Professor,
Professor of the Department of Public Management and Administration
State University of Information and Communication Technologies
Kyiv, Ukraine
e-mail: h.kalinicheva@gmail.com
FORMATION OF SECURITY COMPETENCES
IN HIGHER EDUCATION ACQUISITIONS BY SPECIALTY
029 INFORMATION, LIBRARY AND ARCHIVE MATTERS IN THE CONDITIONS OF THE RUSSIAN-UKRAINIAN WAR
The problem of formation of security competences in the process of professional training of higher education applicants in the specialty 029 Information, library and archival business in the conditions of Russian armed aggression against Ukraine is updated. Emphasis is placed on the role of future specialists in the specified specialty in the processing, preservation and analysis of various documents and sources of information. It is proposed to add to the variable part of the educational program certain educational disciplines that form knowledge, skills and skills to counter information threats.
Keywords: information space, security, higher education, educational programs, security competencies, content of education, educational content.