ДОСВІД УКРАЇНСЬКО-КИТАЙСЬКОЇ СПІВПРАЦІ У ГАЛУЗІ МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ НА ПРИКЛАДІ ТВОРЧОЇ ВЗАЄМОДІЇ ВИКОНАВЦІВ НА ЦИМБАЛОПОДІБНИХ ІНСТРУМЕНТАХ

ЗаявникЖуков Василь Павлович (Україна)
ФорумМіжнародної наукової конференції «Бібліотека. Наука. Комунікація. Актуальні питання збереження та інноваційного розвитку наукових бібліотек» (2023)
ЗахідСекція 9. Музична культура і музичні фонди бібліотек та архівів в умовах сьогодення: до 100-річчя журналу «Музика»
Назва доповідіДОСВІД УКРАЇНСЬКО-КИТАЙСЬКОЇ СПІВПРАЦІ У ГАЛУЗІ МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ НА ПРИКЛАДІ ТВОРЧОЇ ВЗАЄМОДІЇ ВИКОНАВЦІВ НА ЦИМБАЛОПОДІБНИХ ІНСТРУМЕНТАХ
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

УДК 780.6:37
Жуков Василь Павлович,
ORCID http://orcid.org/0000-0002-7845-6222,
доктор філосоії, доцент,
доцент кафедри музичного мистецтва,
координатор з виховної роботи факультету мистецтв,
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди,
Харків, Україна
e-mail: vasil.zhukov@hnpu.edu.ua

ДОСВІД УКРАЇНСЬКО-КИТАЙСЬКОЇ СПІВПРАЦІ У ГАЛУЗІ МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ НА ПРИКЛАДІ ТВОРЧОЇ ВЗАЄМОДІЇ ВИКОНАВЦІВ НА ЦИМБАЛОПОДІБНИХ ІНСТРУМЕНТАХ

Розглянуто досвід українсько-китайської співпраці у галузі музичної культури на прикладі творчої взаємодії виконавців на цимбалоподібних інструментах. Доведено, що синергія мистецького партнерства у галузі музикальної культури може стати потенційним фундаментом міцних міжнародних зв’язків. Висвітлено співдружню творчу дію та сумісну концертну діяльність виконавців на цимбалоподібних інструментах України і Китайської народної республіки.
Ключові слова: Україна, КНР, співпраця, музична культура, творча взаємодія, концертні цимбали, янцинь.

На сьогоднішній час міжнародне суспільство прикладає значні зусилля у соціально-гуманітарній сфері щодо налагодження тісних взаємозвязків між різними країнами та багатьма народами земної кулі. Яскравим та доброчинним прикладом такого досвіду стала українсько-китайська співпраця у галузі музичної культури виконавців на цимбалоподібних інструментах.
Ми можимо стверджувати, що китайський музичний інструмент янцинь досить близький за своїми особливостями та характеристиками до поширених у сучасній Україні угорських цимбалів системи Й. Шунди (надалі – концертні цимбали). Але фактом є перевага сольного виконавства на янцині над грою з супроводом, він має достатньо широкий діапазон 4 – 5,5 октав. Також відомим фактом є його широке розповсюдження у КНР – навіть в кожному музичному навчальному закладі є клас навчання грі на янцині. Світу відомі імена таких фахівців як професори Ксуешенг Ціянг та Лю Юнінг. Саме з ім’ям останньої виконавиці на янцині пов’язано тісну творчу взаємодію і співпрацю українських музикантів, а також знайомство з дивовижним інструментом китайської музичної культури.
Перше незабутнє знайомство широкого кола українських музикантів з представниками китайської школи виконавства на янцині відбулося у 2001 році у славетному місті Львові, яке зустрічало у себе гостей з усього світу, саме тієї осені пройшов VI Світовий конгрес цимбалістів. На конгресі були представлені концертні програми представників різних національних виконавських шкіл цимбалоподібних інструментів.
День, коли на сцені Львівського Палацу Мистецтв свою виконавську майстерність презентувала китайська школа виконавства гри на янцині на чолі з Лю Юнінг, всі, хто був у концертному залі, запам’ятали на довго. Починаючи з зовнішнього вигляду артистів, які були одягнені в яскраві китайські національні костюми, до віртуозної та неймовірно тонкої гри від самих маленьких представників делегації і самої Лю Юнінг. Зовнішньо неймовірно легка гра виконавців на янцині, тонкими та майже не помітними пальцятками, наповнювала величезний зал Палацу національною китайською музикою та музикою класичних та сучасних композиторів КНР. Безперечно всі присутні визнали потужний потенціал та самобутність китайської виконавської школи.
Наступний візит в Україну китайської виконавиці відзначився серією концертів по західно-українським містам у 2006 році під назвою «Світ цимбалів». Програму циклу концертів презентували представники львівської школи виконавства гри на концертних цимбалах – Тарас Баран (1959–2018, відомий український музикант та громадський діяч), його учні та гостя з Китаю. Лю Юнінг як і під час візиту до України привезла програму з китайської народної музики та оригінальні твори китайських композиторів. ЇЇ виступ як завжди був незвичний та цікавий не тільки для музикантів і фахівців, але й для широкого кола слухачів. Одним з найяскравіших став дует Тараса Барана та Лю Юнінг. Звучання всім відомого та віртуозного «Жайворонку» в поєднанні двох національних шкіл виконавства, двох світів – концертних цимбалів та янциня вразили всіх присутніх.
Цей візит, на нашу думку, став знаковим з точки зору культурного обміну. По-перше, Лю Юнінг придбала для себе концертні цимбали, а студент Тараса Барана став володарем китайського янциня. Це стало першим кроком до оволодіння представниками двох національних шкіл виконавства іншим видом цимбалоподібного інструменту.
По-друге, після цього історичного візиту для світового цимбального мистецтва, до Львівської національної музичної академії імені Миколи Лисенка на навчання у клас професора Тараса Барана приїздять студентки із КНР – Хань Сяоцзяо та Жень Цзяці. Протягом років навчання у музичній академії вони віртуозно опановують гру на концертних цимбалах, знайомляться з оригінальним цимбальним репертуаром. В їх інтерпретаціях звучить музика українських композиторів.
Так у 2013 році у місті Луцьку відбувся концерт під все тією ж назвою «Світ цимбалів». Ідеєю його стало презентація цимбального мистецтва від суто автентичного виконавства до зразків академічного мистецтва на двох видах інструментів – концертних цимбалах та янцині. Для нас суттєвим стає виконання китайськими музикантами своєї національної музики на янцині. В їх виконані прозвучала музика на основі народних пісень та твори сучасних китайських композиторів. Легкий звук янциня, який струмком розходився по концертній залі, надавав слухачам медитативні моменти після насиченого звучання концертних цимбали та дзвінкої та яскравої гри на українських традиційних цимбалах.
Так само проєкт «Світ цимбалів», який відбувся весною 2013 року, став яскравою подією і у концертному житті міста Харкова. Яка роль янциню була саме в цьому творчому проєкті? На нашу думку, звернення музикантів саме до цього інструменту в той вечор можна розглядати з двох позицій. Перша, це гра студентки-китайки Жень Цзяці зі Львова на янцині своєї колоритної національної народної музики, що особливо чудово було презентовано. Але спочатку виконавиця інтерпретувала на концертних цимбалах яскраву музику харківського композитора Анатолія Гайденко, а потім пересівши за китайський інструмент зовсім з іншого боку презентувала свою виконавську майстерність.
Друга позиція, на нашу думку, це використання янциня для імітації старовинного інструменту. В рамках творчого проєкту прозвучала барочна музика. На сцені був камерний оркестр, у складі якого був представлений клавесин, а соло було зіграно на мандоліні та на янцині. Саме тембр останнього органічно злився з іншими тембрами в інтерпретації чарівної та натхненої музики бароко.
Починаючи з 2001 року, після VI Світового конгресу цимбалістів, український музичний світ познайомився з китайським музичним інструментом янцинь, який став епізодичним учасником українського концертного життя. Характерним стало виконання на ньому китайськими музикантами національної музики КНР та оригінальної музики китайських композиторів, а як виключення є використання цього інструменту українськими музикантами для тембрової імітації старовинних клавішних інструментів.
Отже, цікавий та корисний досвід українсько-китайської співпраці – творчої взаємодії виконавців на цимбалоподібних інструментах, може стати потенційним фундаментом міцних міжнародних зв’язків у галузі музичної культури між Україною та Китайською народною республікою, а також інших країн і безлічі народів світу.

UDC 780.6:37
Zhukov Vasyl,
ORCID http://orcid.org/0000-0002-7845-6222,
PhD of Educational & Pedagogical Sciences, Docent,
Docent of the Department of Musical Art,
Coordinator of Educational Work of the Faculty of Arts,
H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University,
Kharkiv, Ukraine
e-mail: vasil.zhukov@hnpu.edu.ua
EXPERIENCE OF UKRAINIAN-CHINESE COOPERATION IN THE FIELD OF MUSIC CULTURE USING THE EXAMPLE OF CREATIVE INTERACTION OF PERFORMERS ON CYMBAL-LIKE INSTRUMENTS
The experience of Ukrainian-Chinese cooperation in the field of musical culture is considered, using the example of the creative interaction of performers on cymbal-like instruments. It has been proven that the synergy of artistic partnership in the field of musical culture can become a potential foundation for strong international ties. The joint creative activity and joint concert activity of performers on cymbal-like instruments of Ukraine and the People's Republic of China are highlighted.
Keywords: Ukraine, PRC, cooperation, musical culture, creative interaction, concert cymbals, yangqin.