ПРОЄКТИ МІЖНАРОДНОЇ АСОЦІАЦІЇ ЗВУКОВИХ ТА АУДІОВІЗУАЛЬНИХ АРХІВІВ У КОНТЕКСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ АРХІВІСТІВ

ЗаявникЄмельянова Тетяна Олександрівна (Україна)
ФорумМіжнародної наукової конференції «Бібліотека. Наука. Комунікація. Актуальні питання збереження та інноваційного розвитку наукових бібліотек» (2023)
ЗахідСекція 8. Архіви і наука: потенціал, інновації, професійні компетенції
Назва доповідіПРОЄКТИ МІЖНАРОДНОЇ АСОЦІАЦІЇ ЗВУКОВИХ ТА АУДІОВІЗУАЛЬНИХ АРХІВІВ У КОНТЕКСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ АРХІВІСТІВ
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

УДК 930.25
Тетяна Ємельянова,
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0204-1100,
кандидатка історичних наук,
директорка Центрального державного
аудіовізуального та електронного архіву,
Київ, Україна
t.yemelianova.tsdaea@arch.gov.ua

ПРОЄКТИ МІЖНАРОДНОЇ АСОЦІАЦІЇ ЗВУКОВИХ
ТА АУДІОВІЗУАЛЬНИХ АРХІВІВ
У КОНТЕКСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ АРХІВІСТІВ
Розглянуто основні напрями і результати діяльності Міжнародної асоціації звукових та аудіовізуальних архівів як складової системи спеціальної професійної підготовки аудіовізуальних архівістів.
Ключові слова: Міжнародна асоціація звукових та аудіовізуальних архівів, аудіовізуальне архівування.

Глобалізаційні й інтеграційні процеси у сфері аудіовізуального архівування актуалізують проблему підготовки та професійної освіти архівістів, надають їй міжнародного значення. Важливу роль у розв’язанні досліджуваного питання відіграють міжнародні фахові інституції, передусім – Міжнародна асоціація звукових та аудіовізуальних архівів (IASA).
З огляду на зазначене, а також за браком відповідних історіографічних напрацювань, доцільним і своєчасним, на нашу думку, стане узагальнення досвіду IASA та виявлення її особливостей як складової системи спеціальної професійної підготовки аудіовізуальних архівістів.
Створена 1969 р. під час щорічної конференції Міжнародної асоціації музичних бібліотек, архівів та документаційних центрів (IAML) у м. Амстердам (Нідерланди), на сьогодні IASA об’єднує фахівців з понад 70 країн світу, які представляють аудіовізуальні архіви та особисті інтереси у сфері забезпечення збереженості та доступу до аудіовізуальної спадщини.
Одним із завдань цієї незалежної неурядової організації є сприяння та підтримка розвитку найкращих професійних стандартів і практик аудіовізуального архівування шляхом спілкування, співпраці, пропаганди, оприлюднення, розповсюдження, навчання та/або освіти серед державних чи приватних архівів та інших установ і організацій у всьому світі.
Від початку заснування IASA тісно співпрацює з ЮНЕСКО. Зокрема, Хелена Гаррісон, член правління IASA, протягом п’ятнадцяти років відіграла важливу роль у створенні та роботі Круглого столу ЮНЕСКО, який у 2003 р. був перейменований і реорганізований у Координаційну раду асоціацій аудіовізуальних архівів (CCAAA).
За цей час під егідою ЮНЕСКО було створено декілька колективних праць: «Звукові архіви: керівництво до їх створення та розвитку» (1983) за редакцією Девіда Ленса; «Архівна оцінка звукозаписів і супутніх матеріалів: дослідження RAMP із рекомендаціями» та «Аудіовізуальні архіви: практичний посібник» (1997) – обидві за редакцією Хелени Гаррісон. Результатом майже п’ятирічної роботи групи Круглого столу ЮНЕСКО під керівництвом Геррі Гібсона та Свена Аллерстранда, з IASA, став багатомовний «Глосарій термінів, пов’язаних з архівуванням аудіовізуальних матеріалів», що побачив світ у 1995 р.
У складі IASA функціонують комітети та цільові групи, що відповідають за розвиток роботи асоціації. Найважливішим комітетом IASA був і залишається Технічний комітет (TC), очолюваний нині Джорджем Бладом. Технічний комітет займається вивченням усіх технічних аспектів запису, зберігання та відтворення документів, які складають основу аудіовізуального архівування як професії з високим рівнем технічної та етичної відповідальності. У доробку комітету – низка спеціальних публікацій, які дають змогу архівному персоналу приймати обґрунтовані рішення: «Етичні принципи звукових та аудіовізуальних архівів» (2010); «Охорона звукової спадщини: етика, принципи та стратегія збереження» (IASA-TC 03, 2017); Рекомендації щодо виробництва та збереження цифрових об’єктів (IASA-TC 04, 2009); Обробка та зберігання аудіо та відеоносіїв (IASA-TC 05, 2014); Рекомендації щодо збереження відеозаписів (IASA-TC 06, 2019).
Технічний комітет, активно співпрацюючи з відповідними структурними підрозділами організацій, які зараз утворюють CCAAA, від 1983 р. організовує кожні кілька років Спільні технічні симпозіуми (JTS), які були і лишаються одними з найважливіших професійних зустрічей аудіовізуальних архівістів. Останній симпозіум JTS відбувся 2019 р. одночасно з ювілейною 50-ю конференцією IASA в Нідерландах. Місцем проведення обох заходів були Нідерландський інститут звуку та зображення та EYE Filmmuseum.
Діяльність Організаційного комітету знань (колишній Комітет з каталогізації та документації), очолюваного доктором Йоханом Оменом (Нідерландський інститут звуку та зображення), сфокусована на координації робіт із підготовки та видання міжнародних стандартів і правил з каталогізації й автоматизованої обробки даних аудіовізуальних документів. Важливим здобутком Комітету стали «Правила каталогізації» (1999) за редакцією Мері Міліано, які досі не втратили актуальності.
Комітет з навчання та освіти, роботу якого нещодавно було активізовано під керівництвом Наді Лай (Швейцарський національний звуковий архів), розробляє заходи з підвищення рівня знань та обізнаності щодо збереження та удоступнення аудіовізуальної спадщини з урахуванням різноманіття контекстів, у яких зберігаються архівні колекції.
Слід також згадати навчальну програму IASA Preservation Training Program, призначену для установ – членів асоціації та спрямовану на задоволення попиту в спеціалізованих навичках аудіовізуальних архівістів у країнах (регіонах), в яких виявлено реальну потребу в цьому навчанні. Курси, запропоновані в рамках програми міжнародною командою високоспеціалізованих експертів у складі: Дітріха Шуллера та Надії Валлашковітс (Phonogrammarchiv, Австрія), Піо Пелліццарі (Fonoteca nazionale svizzera, Лугано), Аннеміке де Йонг (Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid), Майка Ньюнхема (радник зі збереження, Австралія), Терези Ортіс (Fonoteca Nacional de México, Мексика) та Еріка Раульта (Institut national de l'audiovisuel, Франція), вперше були проведені в Бібліотеці Каталонії (м. Барселона, Іспанія) у червні-липні 2021 р.
У розвиток задекларованої IASA підтримки професійного навчання архівістів 2019 р. було засновано премію Дітріха Шюллера (багаторічного члена асоціації), на знак визнання його великого внеску в розробку і впровадження стандартів аудіовізуального архівування, а також за його постійну підтримку й участь у тренінгах із галузевих практик у всьому світі. У такий спосіб надається фінансова допомога членам асоціації, для яких витрати на професійне навчання можуть бути непомірно високими.
Крім того, ефективним інструментом фахової підготовки став журнал «IASA Journal» (його попередник – IASA Phonographic Bulletin (1971 – 1993), електронні випуски якого оприлюднюються двічі на рік на електронному ресурсі асоціації. Часопис ознайомлює фахівців із тенденціями й інноваціями в галузі технологій і методів аудіовізуального архівування, сприяє міждисциплінарному обміну знаннями.
Отже, аналіз і результати діяльності IASA свідчать, що впродовж багатьох років асоціація є провідним авторитетним осередком міжнародного співробітництва в системі спеціальної професійної підготовки аудіовізуальних архівістів, що гармонійно поєднує стандарти та політики із суто практичними заходами. Цей досвід, безумовно, заслуговує на увагу в Україні, яка залишається країною з дуже низькою залученістю архівістів у міжнародне співробітництво та гострою потребою в професіоналізації фахівців у галузі аудіовізуального архівування.

UDC 930.25
Tetiana Yemelianova,
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0204-1100,
Candidate of Historical Sciences,
Director of the Central State
Audiovisual and Electronic Archive,
Kyiv, Ukraine
t.yemelianova.tsdaea@arch.gov.ua
PROJECTS OF THE INTERNATIONAL ASSOCIATION OF SOUND AND AUDIOVISUAL ARCHIVES (IASA) IN THE CONTEXT OF PROFESSIONAL TRAINING OF ARCHIVISTS
The main directions and results of the activity of the International Association of Sound and Audiovisual Archives were put into consideration, as a part of the system of special professional training of audiovisual archivists.
Keywords: International Association of Sound and Audiovisual Archives, audiovisual archiving.