ДОСВІД БІБЛІОТЕЧНОЇ РОБОТИ З ПІДТРИМКИ ЖІНОК І ДІВЧАТ ПІД ЧАС ВІЙНИ

ЗаявникЧернявська Ліна Павлівна (Україна)
ФорумМіжнародної наукової конференції «Бібліотека. Наука. Комунікація. Актуальні питання збереження та інноваційного розвитку наукових бібліотек» (2023)
ЗахідСекція 3. Науково-інформаційні ресурси наукових бібліотек в системі соціально-правових комунікацій
Назва доповідіДОСВІД БІБЛІОТЕЧНОЇ РОБОТИ З ПІДТРИМКИ ЖІНОК І ДІВЧАТ ПІД ЧАС ВІЙНИ
Інформація про співдоповідачів
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

УДК 024:305: 021:[364-7+616.89-008-08]:355.4

Чернявська Ліна Павлівна,
ORCID https://orcid.org/0000-0002-7703-540X,
молодша наукова співробітниця,
Національна Юридична бібліотека,
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського,
Голосіївський просп., 3, Київ, 03039, Україна
e-mail: lina2014.cher@gmail.com

ДОСВІД БІБЛІОТЕЧНОЇ РОБОТИ З ПІДТРИМКИ ЖІНОК І ДІВЧАТ ПІД ЧАС ВІЙНИ

Розглянуто діяльність бібліотек під час війни щодо забезпечення гендерної рівності в суспільстві. Акцентовано увагу використанні інформаційно-комунікаційного потенціалу бібліотек у питаннях соціально-правового інформування, цифрової грамотності, підтримки психологічної рівноваги.
Ключові слова: гендер, бібліотечні установи, інформаційно-комунікативна діяльність бібліотек, цифрові компетентності, соціально-правове інформування, психологічна допомога.

Досягнення гендерної рівності є необхідною умовою реалізації Цілей сталого розвитку ПРООН до 2030 року. Війна змінила звичні гендерні моделі поведінки у бік посилення традиційних гендерних ролей. Значна роль у досягненні гендерного паритету у суспільстві належить бібліотекам – багатофункціональним соціальним інститутам, які можуть дієво впливати на конструювання соціальної реальності. Метою дослідження є висвітлення специфіки ролі бібліотечних установ як активних учасників впровадження гендерного підходу в суспільне життя України під час війни.
В умовах воєнного стану бібліотеки активно долучились до вирішення нинішніх проблем та загроз. Продовжуючи здійснювати свої традиційні функції, вони перетворились на центри, що об’єднують громади, підтримують постраждале від війни населення, зокрема ВПО (серед яких переважну більшість становлять жінки).
Тож сьогодні бібліотеки – це багатофункціональні майданчики для спілкування, особистісного та професійного розвитку, творчості та відпочинку. Це дуже важливо для жінок, як однієї з найбільш психологічно виснажених категорій населення у воєнний період.
З метою посилення спроможності жінок у використанні цифрових платформ та інструментів бібліотеки долучилися до проєкту «Жінка-лідерка в цифровому просторі», який надав можливість співробітникам бібліотек з різних областей України опанували методики викладання цифрового компоненту, а також практики використання різних цифрових пристроїв та програмних засобів у професійній діяльності. В результаті учасники проєкту навчилися формувати базові цифрові навички у жінок, які опинилися у складних життєвих обставинах, використовувати онлайн-ресурси для навчання, організовувати ефективну комунікацію, отримувати цифрові послуги онлайн.
Звертає на себе увагу ініціатива Кіровоградської обласної універсальної наукової бібліотеки імені Д.Чижевського, яка у 2022 р. реалізувала проєкт «Мир у цифровий час», який надав знання та навички в таких напрямах, як блогінг під час війни, арт-терапевтичні засоби відновлення у воєнний час, громадська безпека в надзвичайних ситуаціях, медіаграмотність та критичне мислення в умовах інформаційних загроз, психологічне здоров’я під час війни, алгоритм дій у разі радіаційної безпеки та інших.
Бібліотеки у співпраці з місцевими органами влади, громадськими організаціями організують безкоштовні жіночі клуби, групові та індивідуальні заняття з різноманітної тематики. Крім цього, жінкам пропонується психологічна підтримка, яку надають кваліфіковані психологи.
Важливим внеском бібліотек у формуванні й розвитку жіночого лідерства в територіальних громадах є практика організації так званих «шведських гуртків».
У співпраці з місцевими органами влади, науковцями, керівниками громадських об’єднань, поліції, регіональних ЗМІ на базі бібліотек започатковуються різні курси, проводяться тренінги фахівців центру зайнятості, групові тренінги від практикуючих психологів. Така робота сприяє зменшенню соціальної напруги у громадах.
Заслуговує на увагу проєкт із створення безпечного простору для жінок і дітей, який запрацював у Запорізькій обласній універсальній бібліотеці. Його створили за підтримки ООН Жінки в Україні та уряду Норвегії.
Таким чином сучасні бібліотеки перетворюються на ефективний комунікаційний простір між практично всіма членами громади, партнерськими громадськими організаціями, владою. Зусиллями креативних бібліотекарів бібліотечні заклади стають третім місцем для людей на рівні дім, робота і бібліотека.
Тож можна зробити висновок, що бібліотеки у сучасному суспільстві стають багатофункціональними центрами, які сприяють всебічному розвитку кожної людини, утверджуючи принципи гендерної рівноваги. Розвиток інформаційно-комунікаційного потенціалу дозволяє бібліотекам ефективно впливати на зміну суспільної свідомості у питаннях просування засад гендерної рівності та щодо викорінення гендерних стереотипів, створювати умови для всебічного розвитку особистості.
Те, що бібліотеки просувають сьогодні цифрову грамотність, надають правову та психологічну допомогу, допомагають вирішити нагальні життєві питання - є особливо цінним і має велике значення для реалізації потенціалу жінок у суспільних процесах.

UDC 024:305: 021:[364-7+616.89-008-08]:355.4

Lina Chernyavska,
ORCID https://orcid.org/0000-0002-7703-540X,
Junior Researcher,
Department of Analytical and Prognostic,
National Law Library,
V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine,
Kyiv, Ukraine
e-mail: lina2014.cher@gmail.com

Experience of library work to support women and girls during the war

The activity of libraries during the war to ensure gender equality in society is considered. Emphasis is placed on using the information and communication potential of libraries in matters of social and legal information, digital literacy, and maintaining psychological balance.
Keywords: gender, library institutions, information and communication activities of libraries, digital competences, social and legal information, psychological assistance.