ХАРКІВСЬКА ОСВІТНЬО-НАУКОВА БІБЛІОТЕКОЗНАВЧА ШКОЛА: НЕЗЛАМНІСТЬ ПІД ЧАС РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ

ЗаявникСоляник Алла Анатоліївна (Україна)
ФорумМіжнародної наукової конференції «Бібліотека. Наука. Комунікація. Актуальні питання збереження та інноваційного розвитку наукових бібліотек» (2023)
ЗахідСекція 1. Бібліотечно-інформаційний комплекс: сучасні пріоритети організації та управління
Назва доповідіХАРКІВСЬКА ОСВІТНЬО-НАУКОВА БІБЛІОТЕКОЗНАВЧА ШКОЛА: НЕЗЛАМНІСТЬ ПІД ЧАС РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ
Інформація про співдоповідачівнемає
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

УДК 01+02] : 001.89 :378.096] (477.54 - 25)

Соляник Алла Анатоліївна,
ORCID https://orcid.org/ 0000-0002-7167-6695,
докторка педагогічних наук, професорка,
проректорка з наукової роботи,
Харківська державна академія культури,
Харків, Україна;
е-mail: allasolyanik164@gmail.com

ХАРКІВСЬКА ОСВІТНЬО-НАУКОВА БІБЛІОТЕКОЗНАВЧА ШКОЛА: НЕЗЛАМНІСТЬ ПІД ЧАС РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ

Розглянуто історію формування та досягнення Харківської освітньо-наукової бібліотекознавчої школи, її роль у заснуванні та розвитку вищої бібліотечної освіти в Україні, яка у вересні 2025 р. буде відзначати 100-річний ювілей. Доведено, що під час російсько-української війни цей науковий осередок зберігає та примножує кращі здобутки усіх поколінь Харківської освітньо-наукової бібліотекознавчої школи, мобілізує свій дослідницький потенціал для повоєнної відбудови та євроінтеграції української бібліотечно-інформаційної освіти.
Ключові слова: Харківська освітньо-наукова бібліотекознавча школа, 100-ряччя вищої бібліотечної освіти України, Харківська державна академія культури, наукова інфраструктура.

Харківська освітньо-наукова бібліотекознавча школа (ХОНБШ) — одна з найстаріших в Україні, є фундатором і лідером бібліотечно-інформаційної освіти, яка у вересні 2025 р. буде відзначати свій 100-річний ювілей. ХОНБШ афільована з Харківською державною академією культури — нащадком Харківського інституту народної освіти (ХІНО), в структурі якого відповідно до постанови Раднаркому УРСР від 13 вересня 1925 р. у 1925/26 навч. р. було відкрито факультет політичної освіти, який розпочав свою роботу з 1 листопада 1925 р. Набір на факультет було оголошено на чотири секції: шкільно-курсової, книжково-бібліотечної роботи, художньої пропаганди, екскурсійно-виставочної і музейної роботи. До секції книжково-бібліотечної роботи у цьому ж навчальному році вступило 35 студентів, які у 1929 р. отримали диплом про вищу освіту з кваліфікацією «організатор-методист бібліотечної роботи, викладач бібліотечних дисциплін». У витоків організації в Харкові першого закладу вищої бібліотечної освіти — славетні імена ентузіастів цієї шляхетної справи Х. Алчевської, Д. Багалія, Л. Хавкіної, К.
Рубінського, О. Дідріхсона, В. Данилевського, Н. Фрідьєвої та ін.
За майже 100-річчя свого плідного функціонування у ХОНБШ сформувалася потужна наукова інфраструктура, авторитетні галузеві та персоналізовані наукові школи, які плекають славні традиції своїх попередників в справі підготовки бібліотечних кадрів вищої кваліфікації. З проголошенням Україною незалежності в ХДАК було створено всі умови багатоступеневої підготовки бібліотечних фахівців, зокрема й науково-педагогічних (у 1994 р. відкрито аспірантуру, в 1995 р. докторантуру зі спеціальності «Книгознавство, бібліотекознавство, бібліографознавство», з 1997 р. — спеціалізовану вчену раду з правом прийняття до розгляду та захисту докторських (кандидатських) дисертацій з означеної спеціальності). У 1999 р. відроджується видання фахового збірника наукових праць «Вісник Харківської державної академії культури», який став логічним продовженням та інтелектуальним нащадком науково-методичного збірника «Бібліотекознавство і бібліографія» (1964-1992 рр.), що був в той час єдиним в УРСР авторитетним галузевим часописом. На його шпальтах впродовж майже 30 років було опубліковано близько 700 статей з широкого спектра актуальних фахових проблем, що стояли перед книжковою та бібліотечно-бібліографічною справою України у 1960-80-ті рр.
Під час російсько-української війни редколегія «Вісника ХДАК» продовжувала наполегливо працювати над підготовкою до друку трьох випусків збірника наукових праць. Їх змістовне наповнення, вихід друком у визначені періодичністю терміни та високі показники цитованості демонструють продовження традицій ХОНБШ щодо якісного висвітлення у її часописах актуальних проблем розвитку бібліотечно-інформаційної галузі в умовах складних суспільно-політичних та технологічних трансформацій. Контент-аналіз опублікованих у збірнику статей свідчить, що з 31 статті 6 (19%) присвячено проблемам теорії інформації та наукової комунікації, 9 (29%) — бібліотекознавчим студіям, 9 (29%) — сучасним трендам розвитку бібліотечно-інформаційної освіти в Україні та за кордоном, 2 (6%) – проблемам цифровізації архівної галузі, 1 (4%) — проблемам цифрової бібліографії, 4 (13%) — прикладним соціокомунікаційним технологіям.

Як відомо, ще у 1998 р. у ХДАК було запроваджено постійно діючу щорічну міжнародну наукову конференцію “Соціальні комунікації: розвиток в інформаційному просторі”, яка знаменувала якісно новий етап розвитку ХОНБШ, перехід її методології на комунікаційну парадигму. Одним із значущих результатів втілення цієї парадигми в практику підготовки наукових кадрів стало ініціювання в 2006 р. провідними науковцями ХОНБШ процесу оновлення номенклатури наукових спеціальностей України через уведення до неї нової наукової галузі 27 «Соціальні комунікації», обґрунтування в її структурі місця наук соціокомунікаційного циклу, зокрема: 27.00.01 «Теорія та історія соціальних комунікацій»; 27.00.02 «Документознавство, архівознавство»; 27.00.03 «Книгознавство, бібліотекознавство, бібліографознавство». Закономірно, що ХОНБШ першою в Україні розпочала підготовку та атестацію наукових і науково-педагогічних кадрів вищої кваліфікації в галузі соціальних комунікацій: наказом ВАК України від 18 березня 2008 р. № 191 спеціалізованій вченій раді ХДАК Д 64.807.02 надано право приймати до розгляду та здійснювати захисти дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора (кандидата) наук із соціальних комунікацій за спеціальностями: 27.00.01 «Теорія та історія соціальних комунікацій» та 27.00.03 «Книгознавство, бібліотекознавство, бібліографознавство». За чверть століття повноважень докторської спецради ХДАК у ній було захищено 86 дисертацій: 19 докторських (22%), 67 кандидатських (78%). Повноваження цієї спецради було продовжено і після повномасштабного російського вторгнення в Україну: наказом МОН України №894 від 10.10.2022 р. терміном на три роки спеціалізованій вченій раді Д 64.807.02 було надано право приймати до розгляду та здійснювати захисти дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора (кандидата) наук із соціальних комунікацій за спеціальностями: 27.00.02 «Документознавство, архівознавство», 27.00.03 «Книгознавство, бібліотекознавство, бібліографознавство». Цей факт свідчить про те, що, не зважаючи на надскладні умови воєнного стану, інтелектуальне ядро ХОНБШ було збережено і мобілізовано на виконання найважливіших завдань підготовки науково-педагогічних кадрів для повоєнної відбудови України.

Важливим свідченням незламності членів ХОНБШ на освітньо-науковому бібліотекознавчому фронті став захист трьох дисертаційних досліджень випускників аспірантури ХДАК в разових спеціалізованих вчених радах, які відбулися у лютому, березні та квітні 2023 р., попри постійні ракетні обстріли рашистами Харкова, багатогодинні віялові відключення світла, невщухаючі повітряні тривоги. За результатами цих успішних захистів підготовлено три доктора філософії зі спеціальності 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа, які працюють нині у наукових бібліотеках України та КНР.

Не зважаючи на труднощі, пов’язані з втратою житла та вимушеною евакуацією з прифронтового Харкова багатьох членів ХОНБШ, під час війни не знизилася їх публікаційна активність, була збережена змістовна унікальність та високий рівень цитувань як лідерів персоналізованих наукових шкіл (Н. Кушнаренко, А. Соляник, І. Давидової, Л. Філіпової), так і їх численних учнів-послідовників. Результати набору до аспірантури ХДАК у 2022 та 2023 рр. на освітньо-наукову програму «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» демонструють зростання попиту здобувачів освітнього ступеня доктора філософії на розроблення актуальних наукових проблем, пов’язаних з цифровою модернізацією бібліотек, зокрема можливостями штучного інтелекту в бібліотечних сервісах, перспективами застосування в бібліотеках засобів інтернету речей та хмарних технологій, вдосконаленням інформаційної архітектури та візуалізації даних в системах бібліотечного обслуговування та ін. Варто підкреслити, що половина аспірантів ХДАК, що навчаються на спеціальності 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа, це громадяни Китайської народної республіки, які виявили бажання продовжувати навчання в Україні не зважаючи на дистанційний формат та інші складнощі, пов’язані з військовою агресією рф. Цей факт піднімає міжнародний престиж ХОНБШ, свідчить про затребуваність її потужного інтелектуального потенціалу та інноваційного методологічного інструментарію навіть в умовах високої технологічності функціонування сучасних китайських бібліотек.

Найвищі показники організаційної активності та зацікавленої участі членів ХОНБШ в традиційних щорічних міжнародних наукових конференціях ХДАК «Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку» (17-18 листопада 2022 р.), «Культура та інформаційне суспільство ХХІ століття» (19–20 травня 2022 р., 20-21 квітня 2023 р.), що проходили під час війни й згуртували в тематичних секціях, присвячених актуальним бібліотекознавчим студіям, науковців Києва, Дніпра, Львову, Одеси, Полтави, Харкова та КНР, теж є свідченням наукової консолідації та моральної стійкості дослідників, проявом їх патріотичності, цілеспрямованості, нескореності ворогу і відданості професії. Продовження наукових досліджень попри військовий стан, підтримка зв’язків з аспірантами та керівництво їх дисертаційними працями навіть в умовах перебування окремих здобувачів на окупованих територіях, стала співпраця з колегами інших регіональних бібліотекознавчих шкіл, зокрема членство в редколегіях фахових наукових часописів «Наукові праці НБУ ім. В. І. Вернадського», «Бібліотечний вісник», «Вісник Книжкової палати», «Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук», «Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія» та ін., участь в атестації наукових кадрів через опанування на захистах дисертацій в спеціалізованих вчених радах Київського національного університету культури і мистецтв та Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, рецензування монографій, навчальних посібників та звітів про НДР, все це прояви високого професіоналізму членів ХОНБШ, її фахового визнання, затребуваності та життєздатності в умовах будь-яких катаклізмів та суспільно-політичних випробувань. Пишаюся своїми колегами, їх патріотизм, громадянська мужність та самовіддане служіння улюбленій справі дозволили під час жахливої війни зберегти та примножити здобутки багатьох поколінь ХОНБШ. Народжений рашиською агресією лозунг «Харків — залізобетон» по праву стосується й харків’ян–бібліотекознавців. З ними ми вистоїмо, переможемо й відбудуємо Україну та її бібліотеки, виконаємо усі нагальні завдання щодо інтеграції вищої бібліотечно-інформаційної освіти у європейський науково-освітній простір.

UDC 01+02] : 001.89 :378.096] (477.54 - 25)

Alla Solianyk,
ORCID https://orcid.org/ 0000-0002-7167-6695,
doctor of pedagogical sciences, professor,
vice-rector for scientific work,
Kharkiv State Academy of Culture,
Kharkiv, Ukraine,
е-mail: allasolyanik164@gmail.com

KHARKIV EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC LIBRARY SCHOOL: INVINCIBILITY DURING THE RUSSIAN-UKRAINIAN WAR

The history of the formation and achievements of the Kharkiv Educational and Scientific Librarianship School, its role in the establishment and development of higher library education in Ukraine, which will celebrate its 100th anniversary in September 2025, is considered. It has been proven that during the Russian-Ukrainian war, this scientific center preserved and multiplied the best achievements of all generations of the Kharkiv educational and scientific librarian school, mobilized its research potential for the post-war reconstruction and European integration of Ukrainian library and information education.
Keywords: Kharkiv Educational and Scientific Library Science School, 100th anniversary of higher library education of Ukraine, Kharkiv State Academy of Culture, scientific infrastructure.